Vel, for å ta det det hele fra begynnelsen. Først oppdaget jeg en dag at ABS bremsen tilsynelatende "slo inn" selv ved normal nedbremsing når hastighten nærmet seg null. På dette tidspunkt lyste IKKE ABS lampen, men det hørtes en tydelig summing og jeg opplevede samme vibrasjon i bremsepedal som man vanligvis kjenner ved hard oppbremsing og normal ABS funksjon i drift. Deretter var den en periode hvor ABS lampen noen ganger slo seg på (når det selv ville?) og og når jeg da prøvde "panikk-bremsing" var det klart at ABS'n ikke slo inn (4 låste hjul og null styring) 8O Dette vekslet litt frem og tilbake og summa summarum var at ABS's slo seg inn når den ikke skulle (moderat oppbremsing) de ganger lampen IKKE lyste, men ABS's tok ferie de dagene lampen lyste konstant..
Okay, status er er nå at ABS lampen slukker som normalt etter bilen starter, men alltid begynner å lyse igjen så snart jeg setter bilen i gir. Jeg kan låse hjulene uten at ABS's slår inn, så det er ikke tvil om at det noe som ikke er helt riktig...

Da jeg la om til sommerdekk satte jeg bilen i gir og lot bakhjulene spinne fritt i luften, og så da at ABS lampen ikke kom på... Når jeg etter dekkskift forsiktig satte bilen i gir og trillet avgårde, kom lyset på igjen. Lurer på om dette betyr at ABS sensore bak er OK, med at det er noe muff med forhjul(ene)?
Selv om det forsåvidt ikke er noe stort problem å bruke bilen uten ABS, er det selvsagt litt kjipt å tenke på at det er noe galt med tralla. Så, jeg håper noen har vettuge innspill og råd om hva/hvordan jeg skal sjekke:D
Takk.