Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Nå har jeg hacket en masse, og prøvd litt forskjellige kombinasjoner, her er det beste jeg har kommet opp med så langt:
Ikke så ille, med bare en ny hjemmesnekra BaktusSpeed(TM) EPROM i hjernen?
Ellers ser jeg at luft-temperatur har mye å si på resultatene, så jeg sørge for å kjøre test-runs med stock ECU PROM og "min" versjon med kort mellomrom. Jeg har mekka en liten sokkel med switcher på, så jeg kan velge mellom opptil 4 forskjellige maps på 20 sekunder...
Last edited by BaktusBror on 13 Jun 2007, 16:21, edited 1 time in total.
Hauk wrote:For oss vanlige dødelige virker dette egentlig ganske imponerende.
Takk! Det gjelder å være like sta som ei gammal geit....mye tid har gått med, men det VELDIG billig i deler, sokkel og EPROM koster vel et par hundre kroner tilsammen, og verktøy har jeg fått låne..
arildh wrote:Du burde skaffe deg en 116 hk ECU og eksperimentere med. Om du hadde funnet like mye å hente der så villle BaktusSpeed chip solgt som varmt hvetebrød
Jeg HAR en sånn. Men den har en annen prosessor, og har ikke en standard EPROM med mappene i.
Den jeg har er maken til noen 1.8L, så de er det teknisk mulig..
Ja det skal være visst! 9 hester er merkbart, men jeg tror nok at 15 Nm moment-økning over nesten hele turtallsregistret er det som merkes best, den har fått mye bedre respons og akselerasjon!
I en noe kryptisk pressemelding utgitt i dag sier sier administrerende direktør Karius Molare i BaktusSpeed at firmaet må grave dypere i materien for å få hull på skallet og finne de saftigste godbitene. Produktet er under utprøving, og må kvalitetssikres for å forsikre at det ikke innfører uheldige side-effekter. Ledelsen i BaktusSpeed vurderer løpende de økonomiske, logistiske og produksjonsmessige aspektene ved kommersialisering.
Teknisk direktør Baktus Molare i familiefirmaet var hektisk opptatt med performance testing, men under et pitstop fortalte han at det er mulig å hente ut mer av denne teknologien, og intens "japansk grunnforskning" pågår for tiden konsentrert om å finne og modifisere turtalls-sperren.
På spørsmål om denne revolusjonerende teknologien vil bli tilgjengelig for andre enn eiere av 90-hesters 1.6 litere svarer Baktus entusiastisk: Ja! Vi kan tune chips fra 1.8L NA fra 94- Så sant de har en separat EPROM i ECU, er det gjørbart å lokalisere tenning- og fuel maps, og modifisere dem.
BaktusSpeed er for tiden interessert i å komme i kontakt med eiere av 90-hestere for beta-testing av BaktusSpeed M5(tm) chips.
Som tidligere nevnt så er det nok noen 1,6L 116hk eiere som følger nøye med i utviklingen, og håper på at BaktusSpeed klarer å knekke koden slik at de og kan nytte godt av BaktusSpeed sin fantastiske banebrytende teknologi.
KEEP UP THE GOOOOOOOOD WORK.
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
okhandel wrote:Som tidligere nevnt så er det nok noen 1,6L 116hk eiere som følger nøye med i utviklingen, og håper på at BaktusSpeed klarer å knekke koden slik at de og kan nytte godt av BaktusSpeed sin fantastiske banebrytende teknologi.
KEEP UP THE GOOOOOOOOD WORK.
Takk for oppmuntringen.
Joda, det er visst mulig å gjøre på 116-hesterne også, men det er mere pes. EPROM'en sitter inni prosessoren. Man kan kjøpe et kit fra GRID i Japan som erstatter prosessoren med et printkort med en ekstern PROM pluss lit stæsj, og da kan man begynne å tune. Hvis noen skaffer et sånt kit og monterer, kan man nok få hjelp av BaktusSpeed..
Men et seriøst spørsmål: Kan det være et marked for "BaktusSpeed custom chiptuning"? Hva kunne vi tatt for en chip-jobb? Måtte jo vært billigere enn piggyback, men nok til å tjene en slant på hobbyen, jeg har lyst på nytt eksosanlegg, headere, osv osv
BaktusBror wrote:Men et seriøst spørsmål: Kan det være et marked for "BaktusSpeed custom chiptuning"? Hva kunne vi tatt for en chip-jobb? Måtte jo vært billigere enn piggyback, men nok til å tjene en slant på hobbyen, jeg har lyst på nytt eksosanlegg, headere, osv osv
Et marked vil det alltid være for å få mer kraft i bilen hehe.. så, ja, på ditt første spm. Angående pris er det vanskelig å si for meg, for jeg har faktisk aldri sjekket noe tuning priser, men sånn i starten så må du nok selge deg "billig" for å få testet ut..
Går mange nok god for det, så skal det vel være mulig å få litt "rykte" på seg, og at andre også vil prøve dette. Da kan du vel begynne å ta penger for det..
Lykke til iallfall, virker utrolig morro det du holder på med nå hehe..
Hvis jeg hadde fått 9 reelle hk og 15 Nm vha. en chip så hadde nok pengene fått ben å gå på.
Nå er jeg klar over at dette var for 90-hestern, og resultatet for 1,8 nok blir litt mindre... men dog.
I gammeldagan sa man at 1 hk (NA-trim) tilsvarte roughly 1000 spenn i kostnader. Og når man ser på hva folk bruker penger på (grønne sopper i motorrommet som på en god (og kald) dag gir 0,5 hk) så blir dette fort velbrukte penger...
Endel testpiloter må nok til - som tar alt ansvar selv. Og etterhvert har man en safe chip - som nødvendigvis ikke tar ut mest mulig, men som funker 100% over hele fjøla.
Kjipt hvis man ender opp med at BaktusSpeed må tilbakekalle 150.000 chiper etter X antall motorras. (Nå er det jo fullt mulig at dette er helt idiotsikkert, og ikke innebærer noen risikoer i det hele tatt.)