Til dere med oljetemp måler.
Moderator: Styremedlemmer
Jeg brukte en Mocal termostatstyrt adapter og slanger fra Tess. Slangene er stålomspunnet men har et gummilag ytterst.:

Hadde jeg skulle gjort det på nytt hadde det blitt en uten termostat da selve termostatmekanismen kan se ut til å hemme oljestrømmen litt. Om man skal bruke bilen på vinteren er det ikke værre enn å dekke til kjøleren.
NB har god plass under skjermene og kommer også med et fint ventilert deksel.

Planen var å bruke samme opplegg som Daz på miata.net men intercooler røret gjorde at dette ikke var mulig. Høyre spreder fjernes for å bruke hullet som luftinntak.
Etter mye "fekkling" fikk jeg montert den på skrå. Ikke helt optimalt i forhold til luftstrømmen. Det er heller ikke noe ducting men det er evt. noe jeg kan fikse senere om det er behov for mer kjøling av olje.



For å få plass til både mocal termostaten og greddy blokka måtte staget som støtter opp innsuget moddes litt med vinkelsliper. Det er jo rimelig overdimensjonert så litt slanking skader ikke. Det er mange som bare fjærner hele staget men jeg tror det kan være kjekt å ha.


Slik ble det seende ut ved prøvemontering:

Da kjøler og slanger tidligere satt på den forrige MX5en var slangene litt i lengste laget men alt fikk plass innenfor dekselet:

Resultatet utenifra ble slik:



Hadde jeg skulle gjort det på nytt hadde det blitt en uten termostat da selve termostatmekanismen kan se ut til å hemme oljestrømmen litt. Om man skal bruke bilen på vinteren er det ikke værre enn å dekke til kjøleren.
NB har god plass under skjermene og kommer også med et fint ventilert deksel.

Planen var å bruke samme opplegg som Daz på miata.net men intercooler røret gjorde at dette ikke var mulig. Høyre spreder fjernes for å bruke hullet som luftinntak.

Etter mye "fekkling" fikk jeg montert den på skrå. Ikke helt optimalt i forhold til luftstrømmen. Det er heller ikke noe ducting men det er evt. noe jeg kan fikse senere om det er behov for mer kjøling av olje.



For å få plass til både mocal termostaten og greddy blokka måtte staget som støtter opp innsuget moddes litt med vinkelsliper. Det er jo rimelig overdimensjonert så litt slanking skader ikke. Det er mange som bare fjærner hele staget men jeg tror det kan være kjekt å ha.


Slik ble det seende ut ved prøvemontering:

Da kjøler og slanger tidligere satt på den forrige MX5en var slangene litt i lengste laget men alt fikk plass innenfor dekselet:

Resultatet utenifra ble slik:


- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Slikt liker vi... og bilder blir det aldri for mye av.
Som du sier, trakt/duct er en option hvis det ikke holder slik det er nå. Hva med noe gitter av noe slag for å stoppe de verste "fremmedlegemene" i å herpe oljekjøleren? Samme gjelder forsåvidt intercooleren i fronten.
OT: Det går greit å flise rundt med et hjemmemekk-skilt foran? (så langt...
)
Som du sier, trakt/duct er en option hvis det ikke holder slik det er nå. Hva med noe gitter av noe slag for å stoppe de verste "fremmedlegemene" i å herpe oljekjøleren? Samme gjelder forsåvidt intercooleren i fronten.
OT: Det går greit å flise rundt med et hjemmemekk-skilt foran? (så langt...

Last edited by Hauk on 26 Jul 2007, 15:26, edited 1 time in total.
-
- Status: Offline
om 135 er på vanlig bruk, er det absolutt i overkant.. kan du stole på målern ?
gti16v golf jeg hadde, fikk 120grader oljetemp, det var uten no ekstra oljekjøler.. men det var og etter 8-10 runder på bane.. ligger du på 135 på vanlig gatebruk, og temp målern er riktig, så er det unormalt høyt vil jeg påstå
gti16v golf jeg hadde, fikk 120grader oljetemp, det var uten no ekstra oljekjøler.. men det var og etter 8-10 runder på bane.. ligger du på 135 på vanlig gatebruk, og temp målern er riktig, så er det unormalt høyt vil jeg påstå