Til dere med oljetemp måler.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Jepp... Det hadde vært flott. Hvilken kjøler snakker vi om? Er den termostatstyrt? Eller sirkulerer du alltid oljen gjennom kjøleren...?
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Hadde vært fint med noen bilder ja :D
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg brukte en Mocal termostatstyrt adapter og slanger fra Tess. Slangene er stålomspunnet men har et gummilag ytterst.:
Image
Hadde jeg skulle gjort det på nytt hadde det blitt en uten termostat da selve termostatmekanismen kan se ut til å hemme oljestrømmen litt. Om man skal bruke bilen på vinteren er det ikke værre enn å dekke til kjøleren.

NB har god plass under skjermene og kommer også med et fint ventilert deksel.
Image

Planen var å bruke samme opplegg som Daz på miata.net men intercooler røret gjorde at dette ikke var mulig. Høyre spreder fjernes for å bruke hullet som luftinntak. Image

Etter mye "fekkling" fikk jeg montert den på skrå. Ikke helt optimalt i forhold til luftstrømmen. Det er heller ikke noe ducting men det er evt. noe jeg kan fikse senere om det er behov for mer kjøling av olje.
ImageImageImage

For å få plass til både mocal termostaten og greddy blokka måtte staget som støtter opp innsuget moddes litt med vinkelsliper. Det er jo rimelig overdimensjonert så litt slanking skader ikke. Det er mange som bare fjærner hele staget men jeg tror det kan være kjekt å ha.
ImageImage
Slik ble det seende ut ved prøvemontering:
Image

Da kjøler og slanger tidligere satt på den forrige MX5en var slangene litt i lengste laget men alt fikk plass innenfor dekselet:
Image

Resultatet utenifra ble slik:
ImageImage
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Slikt liker vi... og bilder blir det aldri for mye av.

Som du sier, trakt/duct er en option hvis det ikke holder slik det er nå. Hva med noe gitter av noe slag for å stoppe de verste "fremmedlegemene" i å herpe oljekjøleren? Samme gjelder forsåvidt intercooleren i fronten.

OT: Det går greit å flise rundt med et hjemmemekk-skilt foran? (så langt... :) )
Last edited by Hauk on 26 Jul 2007, 15:26, edited 1 time in total.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg tenkte bare å skylde på at bilen ble levert slik fra forhandler når jeg kjøpte den. Har et type større skilt i bagasjerommet om en skinnkledd lærhomo insisterer på at det er trafikkfarlig osv.
Jeg har tenkt på å lage et gitter av noe slag. Får se om jeg finner noe på Maxbo eller.no
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

bare bumper litt i tråden din jeg, sitter din oljekjøler bak innerskjermen din? eller sitter den festa i frontfangeren? jeg syns det er vanskelig og se. he he.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Den sitter innenfor innerskjermen (NB). På NA'n lå den åpent forran hjulet.
Den er festet i en brakett mot slepekroken og mot skjermen.
mx_power
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 100
Joined: 12 Oct 2007, 01:50
Status: Offline

Post by mx_power »

min temp ligger på 130-135grader. stock 1,8liter, noe gale?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvor måler du ?
Jeg måler i bunnpannen. Det er den tempen oljepickupen ser.
Om du tar temp med en sandwich plate mellom oljefilter vil den være høyere da den kommer har vært en runde igjennom motoren.

Men 135 grader på en org 1.8 høres mye ut.

Er det flere som har målt temp på orginal bil ?
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

om 135 er på vanlig bruk, er det absolutt i overkant.. kan du stole på målern ?

gti16v golf jeg hadde, fikk 120grader oljetemp, det var uten no ekstra oljekjøler.. men det var og etter 8-10 runder på bane.. ligger du på 135 på vanlig gatebruk, og temp målern er riktig, så er det unormalt høyt vil jeg påstå
Post Reply