Kjørelys vs. parklys MK1

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Borge
500 RPM
500 RPM
Status: Offline

Kjørelys vs. parklys MK1

Post by Borge »

Går det an å bruke parklysene som kjørelys og bare ta opp vippelyktene for fullys? Finnes det (godkjente) modifikasjoner for dette?

mvh
Børge
1991 MX-5 1.6l RØD
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 270

Post by Oas »

Er lov å kjøre med parklys og grøftelys som dagslys. Vanlig å sette noen små runde i gjørnet på haikjeften
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

På min er det moddet om, der er det blinklys i den opprinelige parkpæra. men byttet til gul pære. er satt inn en dobbel pære (21/5w) som er park og kjørelys i samme pære. kjørelyset er koblet på tåkelys bryteren, og tåkelyset bak er fjernet, noe som mazda aldri skulle montert. :lol: Men når det er koblet slik så slipper eg å sette opp låvedørene, er også stoppet i teknisk kontroll med dette. uten noen særlig komentar, men måtte vise de forskjell på park og kjørelys..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Jeg har vært gjennom PKK hos NAF med det som Stian her beskriver,
uten noe trøbbel, og det har vel flere her også...

men enkleste er vel å montere ekstralys i haikjeften,
evt. vurdere om du ønsker low-profile lykter og gå for det med det samme..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Borge
500 RPM
500 RPM

Post by Borge »

Dette begynner å bli interessant. Det eneste er at det er noen orange deler i lampene mine. Husker ikke i farten om det er en orange reflektor eller et orange glass inni der.

Slik jeg forsto dere kan jeg ha 21/5W-lamper der hvor blinklyset er i dag og orange blinklyspærer der hvor parklyset er i dag.

Et lite ekstraproblem er at selve pæreholderen for parklyset har fått festetappene sine knekt, så jeg får ikke klipset inn pæren. Smal sak å fikse en annen innfesting der. Men hvis jeg skal skifte til orange pærer der parklyset er i dag, så passer kanskje denne:

Image

Børge
1991 MX-5 1.6l RØD
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

disse passer ja, er disse jeg brukte :)

dette er myk gummi, som gjør det enkelt å utvide hullet noe,
for en større pære med samme sokkel,
da bare skyver du holderen på plass så sitter den :)

Da jeg hadde dette på min bil var det kun "kjørelys" i der blinklysene originalt er, disse fungerte egentlig kun som parklys, men var kjørelys ilag med mine ekstralys i kjeften.. mannen hos NAF syntes de var noe sterk for å være parklys, men reagerte ikke noe utover det..

og da blinklys utpå siden, noe som ble ganske irriterende da ingen så at jeg blinket...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Har noen slike lamper til salgs så er ferdig tilpasset, denne gule er tatt ut, men disse lyktene er sotede, eg kjøpte klarglasslykter fra ebay for en stund siden.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Borge
500 RPM
500 RPM

Post by Borge »

Vet dere hvor man man får tak i lykt med klar reflektor? Tror det er standard på USA-modellene.

Det jeg har tenkt å koble om til er:
- Blinklys ytterst med orange pære
- Parklys flyttet til senter av lykta, koblet som dagens parklys
- Kjørelys i senter av lykta, deler 21/5W pære med parklys, koblet slik at den slår seg på med tenning
- De vanlige "låvedørene" med fullys og (ekstra) kjørelys koblet på standard måte

Da får jeg med låvedørene nede kjørelys i lyktene det øyeblikket tenningen er på, og parklys når jeg husker å vri bryteren ett hakk.

For mørkekjøring vrir jeg bryteren to hakk, og får 5W parklys og 21W kjørelys i lampene samt det vanlige kjørelyset/fullyset i låvedørene. Er det saklig?

Burde jeg heller skru av 21W-delen med låvedørene oppe? Da får jeg i så fall nesten standard konfigurasjon, parklys i lyktene og kjørelys i låvedørene.

Er dette noe som må godkjennes?

Børge
1991 MX-5 1.6l RØD
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 163

Post by KnutH »

"Kjørelysene" dine må slukke når du slår på parklys, nærlys og fjernlys. Et annet problem er varmen fra park/kjørelyspæra når du bruker begge trådene samtidig. I verste fall kan lykta di smelte på en varm sommerdag. Styring for en slik løsning ble diskutert for et par år siden her på forumet, uten at det kom noen lovlig løsning ut av det. Hvis du finner en, så kan du gjerne poste den!
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 542

Post by _mx5_Rune_ »

mazda leverte en lyskombinasjon standard på de tidlige modellene av NA som kom til norge.. de monterte kjørelyset der blinkelyset egentlig skal være, lot parklyspæren være der den er og fellte inn blinkelysene i egne lysholdere nedi fangeren..

min mx5 er norsk og dermed med denne kombinasjonen..
dvs at
aut kjørelys(off)=kjørelyset der blinkelyset før var + parklys,
park= kun parklys
nærlys= vanlig nærlys på vippelyktene..

nå skal det sies at min er litt modda i fronen slik at blinkelyset nå ligger bak gitteret i fangeren og er usynlig så lenge det er avslått.. men dette er en kombinasjon som jeg er meget fornøyd med.. denne kombinasjonen kan de ikke si noe på om man blir stoppet i kontroll siden de norske mx5ene ble typegodkjent med denne lyskombinasjonen..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Borge
500 RPM
500 RPM

Styringssystem

Post by Borge »

Det bør være forholdsvis enkelt å lage en reléstyring som sier:
kjørelys = tenning OG (ikke parklys)

Parklysene slår seg på når jeg hever låvedørene, så en slik styring vil bare skru på kjørelysene (21W) når tenningen er på, og jeg ikke har vridd lysbryteren et eneste hakk.

Jeg driver med elektronikk, og ser for meg et par transistorer og motstander som kan gjøre det.

Børge
1991 MX-5 1.6l RØD
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 534

Post by BaktusBror »

EspenSort92 wrote: Da jeg hadde dette på min bil var det kun "kjørelys" i der blinklysene originalt er, disse fungerte egentlig kun som parklys, men var kjørelys ilag med mine ekstralys i kjeften.. mannen hos NAF syntes de var noe sterk for å være parklys, men reagerte ikke noe utover det..

og da blinklys utpå siden, noe som ble ganske irriterende da ingen så at jeg blinket...
Jeg ble stoppet i teknisk kontroll med ekstralys pluss 21w kjørelys. Det likte de ikke. Men UTEN ekstralysene på, var det OK. De sjekket også at kjørelysa gikk ned til parklys når låvedørene kom opp..

Jeg kjøpte disse klare innsatsene:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... f6d869ff4b
Borge
500 RPM
500 RPM

Post by Borge »

Drillet du hull for blinklyspære på siden? Eller monterte du separate blinklys?

Børge
1991 MX-5 1.6l RØD
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 534

Post by BaktusBror »

Borge wrote:Drillet du hull for blinklyspære på siden? Eller monterte du separate blinklys?

Børge
Trengte ikke drille, så vidt jeg husker.. Orange-malt 21W miniatyrpære (får dem på Biltema, malte den selv) i parklys-sokkelen (ytterste lampa). Ikke noe ekstra blinklys utover dette.
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 163

Post by KnutH »

Problemet med de pærene er at pærekroppen er større enn standardpæren, og dermed ikke passer inn i lykta uten borring. Hvis du ikke måtte borre opp hullet har nok noen gjort det for deg tidligere.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Post Reply