Ugler i mosen - eller under panseret?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

I "Köpguide'en" i det nyeste Bilsport hvor de omtaler Mazda MX5/Miata fra 1989 og fram til nå, er det første de nevner på vanlige feil at de originale pluggledningene må/bør skiftes etter bare 30000 km...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Update / oppsumering:

Jeg bestilte delene fra mx-5 parts på en fredag. Gjett hva som ble levert på mandag? Særs kjapp service.

Jeg kjøpte Magnacor pluggledninger, plugger, samt rør som erstatter katalysatoren.

Det regnet ganske så drøyt ute så jeg nøyde meg i første omgang med å skifte ut plugger og pluggledninger. Startet opp motoren og lot den gå seg småvarm. Ruste så opp til ca 4000 omdreinger. Motoren kvaltes tvert.

Jaja, så var det i alle fall klart at problemet ikke lå der.

Ny runde noen dager etter, denne gang under bilen.

Mye slit for å få katalysatoren løs pga skruene som satt GODT fast. Etter mye rustløser og noen dagers virketid slapp de endelig taket. Resten av byttet var plankekjøring. Særdeles god passform på røret. På med nye pakninger og nye skruer og tiden var inne for oppstart!

Jeg vet ikke hva jeg hadde forventet, men det skramlet fremdeles ganske så bra oppunder bilen. Det er vel biter av katalysatoren (som virkelig var gått i stykker / oppløsning) som hadde blitt blåst til pottene videre bakover. Nokså frustrert over at jeg kanskje måtte av med resten av eksosen + kanskje ikke fikk ordnet det da heller, tok jeg en ganske kort kjøretur. Jeg prøvde både bunndrag og aks. Ikke fornøyd.

Men, ny dag og ny mulighet! Slenger meg inn i bilen, starter opp og noterer meg at skramlingen har forsvunnet. Jeg tipper at det som måtte være av fremmedelementer i eksospottene nå har blitt blåst ut.

Tar meg en kjøretur og hører på lyden. Sjekker igjen draget i motoren og leker litt. Jeg begynner å like dette nå!

Bilen har fått mer bunndrag og høres mer ut som det en sportsbil skal låte som. Jeg tipper at jeg med et annet innsug som gir forgasserlyd ville ha vært svært fornøyd nå.

Det rumler mer nå. En dypere lyd. Høyere, men ikke plagsomt. Drar man skikkelig på kan det vel komme en smell av uforbrent bensin, men det er veldig langt igjen til naboens 240 med eksosanlegg som ser ut til å være dimensjonert for å parkere miataer i.

Er jeg fornøyd med denne endringen? Ja.

Så kan man alltids spørre seg hvorfor jeg ikke tok av katalysatoren på forhånd og bare fjernet innmaten (lett match). Vel, jeg tenkte ikke på det. Tror nok resultatet ville ha blitt det samme uansett...

Bilen skal på eu-kontroll om 2 år. Innen den tid vil jeg nok ha gått veien om kompressor eller turbo, med tilhørende oppgradering av eksosanlegget og katalysator.

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/461
Post Reply