For rask tomgang-skadelig?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
temte
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 01 Feb 2007, 01:00
Status: Offline

For rask tomgang-skadelig?

Post by temte »

Har problemer med at motoren dør ut ved riktig tomgang. Den skal med kompressor være ca. 8-900 omdreininger. Er det skadelig for motoren at jeg har den fast på ca. 1100 ?
User avatar
FD3S
0 RPM
0 RPM
Posts: 38
Joined: 10 Jul 2007, 03:32
Location: Heimdal, Trondheim
Status: Offline

Post by FD3S »

Ikke noe annet problem enn at motoren vil spise pluggene dine :)
1999 MX-5 GT-R No.123
Exedy stage 3 clutch, 35mm Eibach senk, 7,25"x17" felger, soppfilter, hardtop, skinn interiør, hvite blinklys og reflekser samt hvit br.lys på bakluke
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Gary på TDR anbefalte meg en tomgang på ca 1000. Når jeg har kjørt litt er den på nesten 1500, men etter et halvt minutt går den ned til 1000. Men når motoren er kald hopper den en del mellom 500 og 1000. Og nå når det er kaldt må jeg hjelpe til med å holde motoren i gang ved å justere rpm´en opp til rundt 1500.
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Re: For rask tomgang-skadelig?

Post by RonnyG »

temte wrote:Har problemer med at motoren dør ut ved riktig tomgang. Den skal med kompressor være ca. 8-900 omdreininger. Er det skadelig for motoren at jeg har den fast på ca. 1100 ?
Kan det være at du har dårlige plugger eller pluggledninger eller tett bensinfilter eller flere av nevnte? (gjetter bare vilt her... :roll: så om dette er vanlig med kompressor så --> :oops: )
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vanlig på kompressorer, men det finnes måter å unngå det på. Første metode.. Link ECU... andre (og billige) metode, bypass vakuum ledning fra inngangen på kompressoren til innsugsmanifolden. Fungerte fint hos meg ! og var godt utprøvd. Jeg fant mengder av diskusjoner på amerikanske forum om dette problemet og den billige fixen..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply