25mm senking

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Det er mva på frakten ja.. :(
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Tror du må ha regnet feil...

Koni Kit : 540
frakt : 93,80
-------------------
£ 633,80 -> 7.598,62 NOK

MVA grunnlag : 7598,62 Kr
24% MVA : 1823,67 kr
----------------------------------
Totalt ekls gebyr : ca 9422 kroner


Tror du kommer billigere ut hvis du handler i Norge, Så får du varene fortere også..
Samme i Norge vil koste deg ca 7000.

Magnus wrote:Satt og regnet litt på Koni Kittet til mx5parts, og da kom jeg til at det kom på ca 6780 kroner inklusive moms og frakt. (Er det moms på frakten forresten?) I så fall blir det et par hundrelapper mer..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Det er dessverre moms på frakten også - slipper ikke unna der heller! Bare for ordens skyld: husk en ting når det gjelder Koni - det er flere forskjellige varianter. Noen har trinnløs justering av høyden, andre har tre stillinger å sette den i. Det ene er nødvendigvis ikke dårligere enn det andre, men det med trinnløs justering gir flere muligheter - men er også dyrere.
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Flere mener at om du senker MX'en mer enn 1", så vil dette ødelegge hjulgeometrien (og dermed kjøreegenskapene) på bilen. Jeg ville nok ikke senket den mer om jeg skulle ha gått for et senkesett. Eibach fjærer skal visstnok være 1" kortere enn originalfjærene (se http://miata.net/garage/suspensn.html ).
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Vidar wrote:Tror du må ha regnet feil...

Koni Kit : 540
frakt : 93,80
-------------------
£ 633,80 -> 7.598,62 NOK

MVA grunnlag : 7598,62 Kr
24% MVA : 1823,67 kr
----------------------------------
Totalt ekls gebyr : ca 9422 kroner


Tror du kommer billigere ut hvis du handler i Norge, Så får du varene fortere også..
Samme i Norge vil koste deg ca 7000.

Magnus wrote:Satt og regnet litt på Koni Kittet til mx5parts, og da kom jeg til at det kom på ca 6780 kroner inklusive moms og frakt. (Er det moms på frakten forresten?) I så fall blir det et par hundrelapper mer..
Tror ikke jeg har regnet feil, nei. Jeg har trukket fra 17.5% VAT (det gjør mx5parts for deg når du har registrert deg og du legger det i handlekurven) som gir en pris på £373.
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

KnutH wrote:Flere mener at om du senker MX'en mer enn 1", så vil dette ødelegge hjulgeometrien (og dermed kjøreegenskapene) på bilen. Jeg ville nok ikke senket den mer om jeg skulle ha gått for et senkesett. Eibach fjærer skal visstnok være 1" kortere enn originalfjærene (se http://miata.net/garage/suspensn.html ).
Er ikke dette bare å få et verksted til å justere? Camber/Toe osv..
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Det er riktig at du må ta 4-hjulskontroll etter at du har montert senkesett ja, for å få riktige hjulvinkler. Problemet er at når du senker bilen, så presser du hele hjulopphenget oppover. Kommer du over ett visst punkt så vil ikke fjæringsbevegelsen lenger være den samme som den skal være på original høyde.

For å forklare det enkelt: la oss si at det nedre staget står helt vannrett på original høyde. Du senker bilen 35mm, og plutselig vil staget bli vinklet oppover. Med andre ord så vil den videre fjæringsbevegelsen oppover bli en helt annen enn hva konstruktørene av bilen hadde i tankene da de laget hjulopphenget, og kjøreegenskapene endres til det negative. Er vel ikke akkurat det som er poenget med senking, men jeg er enig i at det ser fett ut.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Må jo ta valget da.
Skal jeg ha en bil med gode kjøreegenskaper som ser ut som en offroad utg. ?
Skal jeg ha en bil med litt dårligere kjøreegenskaper som ikke ser ut som en offroader ?
KnutH wrote:Det er riktig at du må ta 4-hjulskontroll etter at du har montert senkesett ja, for å få riktige hjulvinkler. Problemet er at når du senker bilen, så presser du hele hjulopphenget oppover. Kommer du over ett visst punkt så vil ikke fjæringsbevegelsen lenger være den samme som den skal være på original høyde.
For å forklare det enkelt: la oss si at det nedre staget står helt vannrett på original høyde. Du senker bilen 35mm, og plutselig vil staget bli vinklet oppover. Med andre ord så vil den videre fjæringsbevegelsen oppover bli en helt annen enn hva konstruktørene av bilen hadde i tankene da de laget hjulopphenget, og kjøreegenskapene endres til det negative. Er vel ikke akkurat det som er poenget med senking, men jeg er enig i at det ser fett ut.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Som sagt, så mener forståsegpåerene at du kan senke bilen 1" (ca. 25mm) uten å gå på kompromiss med kjøreegenskapene. Så da er det bare å finne riktige fjærer...
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Så når biler senkes og får bedre kjøreegenskaper så avhenger det av at de stiller på dette?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Mener du hjulvinklene (camber/caster)? Disse må justeres etter senking ja, uansett hvilken biltype det er snakk om.

Det finnes helt sikkert biltyper du kan senke mye mer enn 1" uten at det går ut over kjøreegenskapene. Alt avhenger av hjulopphengets konstruksjon.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Hvis det er så farlig for kjøreegenskapene; hvorfor får man bare tak i 35mm senkefjærer til miata? Jeg er ikke i utgangspunktet ute etter å senke bilen, jeg synes bare den er altfor myk. :(
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

det er ingen fare for kjøregenskapene å senke 35mm.. no mer enn det fører til litt spennende kjøregenskaper.. 8)
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Pacmania wrote:det er ingen fare for kjøregenskapene å senke 35mm.. no mer enn det fører til litt spennende kjøregenskaper.. 8)
Hehe...det høres jo bare ut som en utfordring da :P
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

jeg skal kjøre senkesett fra tein i sommer.. 25mm foran og 19mm senking.. www.tein.com .. skal bestille denne uka 8)
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
Post Reply