Mazdaspeed info
Moderator: Styremedlemmer
Hvor er det de egentlig krever denne sjuke avgasstesten ?
Det høres for meg ut som om vedkommende bare sier "Nei, jeg gidder ikke".
Regler må tolkes av begge parter. De er ikke akkurat jurister de som leker småkonger i smøregrava heller.
Ut i fra andre som har hatt problemer med Vegvesenet ang. godkjenning er det veldig personavhengig. På risløkka er de reale mht. potter, senking, felger osv. Det er kanskje plassen og lufte ideen.
Hvis jeg skulle brukt tid og krefter på dette hadde jeg søkt om å bygge om til turbo med E85. Da får man et miljøperspektiv på hele saken og kanskje litt goodwill. Hva man faktisk kjører på til slutt er jo ikke nøye.
Det høres for meg ut som om vedkommende bare sier "Nei, jeg gidder ikke".
Regler må tolkes av begge parter. De er ikke akkurat jurister de som leker småkonger i smøregrava heller.
Ut i fra andre som har hatt problemer med Vegvesenet ang. godkjenning er det veldig personavhengig. På risløkka er de reale mht. potter, senking, felger osv. Det er kanskje plassen og lufte ideen.
Hvis jeg skulle brukt tid og krefter på dette hadde jeg søkt om å bygge om til turbo med E85. Da får man et miljøperspektiv på hele saken og kanskje litt goodwill. Hva man faktisk kjører på til slutt er jo ikke nøye.
Kan jo høre med dem når jeg er der for etterkontroll om ikke lenge..arildh wrote:Hvor er det de egentlig krever denne sjuke avgasstesten ?
Det høres for meg ut som om vedkommende bare sier "Nei, jeg gidder ikke".
Regler må tolkes av begge parter. De er ikke akkurat jurister de som leker småkonger i smøregrava heller.
Ut i fra andre som har hatt problemer med Vegvesenet ang. godkjenning er det veldig personavhengig. På risløkka er de reale mht. potter, senking, felger osv. Det er kanskje plassen og lufte ideen.
Hvis jeg skulle brukt tid og krefter på dette hadde jeg søkt om å bygge om til turbo med E85. Da får man et miljøperspektiv på hele saken og kanskje litt goodwill. Hva man faktisk kjører på til slutt er jo ikke nøye.
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Jepp kunne du gjort det,,TurboLag wrote:Kan jo høre med dem når jeg er der for etterkontroll om ikke lenge..arildh wrote:Hvor er det de egentlig krever denne sjuke avgasstesten ?
Det høres for meg ut som om vedkommende bare sier "Nei, jeg gidder ikke".
Regler må tolkes av begge parter. De er ikke akkurat jurister de som leker småkonger i smøregrava heller.
Ut i fra andre som har hatt problemer med Vegvesenet ang. godkjenning er det veldig personavhengig. På risløkka er de reale mht. potter, senking, felger osv. Det er kanskje plassen og lufte ideen.
Hvis jeg skulle brukt tid og krefter på dette hadde jeg søkt om å bygge om til turbo med E85. Da får man et miljøperspektiv på hele saken og kanskje litt goodwill. Hva man faktisk kjører på til slutt er jo ikke nøye.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Det sitter et utvalg i Norge som har møte en gang i måneden eller noe sånt,
disse tar da opp alle søknader om ombygging og blir felles enig om ja eller nei...
er ingen enkeltpersoner som idag kan godkjenne uten å gå via dette utvalget!
dette ble slik for få år siden om jeg har oppfattet det rett...
disse tar da opp alle søknader om ombygging og blir felles enig om ja eller nei...
er ingen enkeltpersoner som idag kan godkjenne uten å gå via dette utvalget!
dette ble slik for få år siden om jeg har oppfattet det rett...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Hadde det vert lettere for meg å brukt hele mazdaspeed som grunnlag tro. Denne har jo avgasspapirer osv. Men da må eg få tak i en mazdaspeed motor, disse er da på ebay innimellom. bruke ecu osv fra den, dette må da funke, kanskje eg heller skal satse på det. motorfester selger vel fm der også, da det ikkje er likt på disse nyere motorene som de gamle..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Noe som kunne gått an er jo hvis et par stykker hadde gått inn i et spleiselag på en original mazdaspeed-motor med ECU og avgass-papirer for å få bilene godkjent med turbo.. Bare satt den inn for kontroll (for å få bilen godkjent), for så å sette inn eget turbo-verk..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
har fulgt med denne typen diskusjoner i noen år nå og dette med godkjenning av mx5 begynner å irritere meg noe grenseløst.. hvorfor i hel***** må mx5en ha avgasspapirer som koster flesk mens man på feks civic, escort, mr2 osv bare kan hive på et turbokit, bevise at bremser holder mål osv å få det godkjent med en gang?
klarer ikke helt å skjønne dette... er jo ikke vanskelig å få andre biler godkjent med modifikasjoner, skulle tro at statens vegvesen hater mx5..
klarer ikke helt å skjønne dette... er jo ikke vanskelig å få andre biler godkjent med modifikasjoner, skulle tro at statens vegvesen hater mx5..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Theodor
- 0 RPM
- Posts: 43
- Joined: 14 Mar 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 639
- Location: Aurskog
- Status: Offline
Har aldri hort om en honda med orginal turbo.
Men skal du ha turbo paa bilen, saa har norge mange saer norske regler, dvs. Hk+vekt=Bremser, saa har du avgasser, oppsok et verksted som driver avgass-maaling (de som driver med eu-godkjenning) faa dem til a maale for deg til du er ved kravet, send bilen til et lab, faa papirene og send bilen til biltilsynet.
Til slutt
Etter du har godkjent MX-5 Med turbo, slenger du paa en giga turbo som gir deg 450 hk
Men skal du ha turbo paa bilen, saa har norge mange saer norske regler, dvs. Hk+vekt=Bremser, saa har du avgasser, oppsok et verksted som driver avgass-maaling (de som driver med eu-godkjenning) faa dem til a maale for deg til du er ved kravet, send bilen til et lab, faa papirene og send bilen til biltilsynet.
Til slutt
Etter du har godkjent MX-5 Med turbo, slenger du paa en giga turbo som gir deg 450 hk

Mx-5 NA 1,6 91 (Død)
Rx-7 FC 1,3 91
Mazda 6 04
Saab 96 v4 69 Gruppe B
Rx-7 FC 1,3 91
Mazda 6 04
Saab 96 v4 69 Gruppe B
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Må oppsøke en som har rulle og avgassmåling..Theodor wrote:Har aldri hort om en honda med orginal turbo.
Men skal du ha turbo paa bilen, saa har norge mange saer norske regler, dvs. Hk+vekt=Bremser, saa har du avgasser, oppsok et verksted som driver avgass-maaling (de som driver med eu-godkjenning) faa dem til a maale for deg til du er ved kravet, send bilen til et lab, faa papirene og send bilen til biltilsynet.
Til slutt
Etter du har godkjent MX-5 Med turbo, slenger du paa en giga turbo som gir deg 450 hk
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
_mx5_Rune_ wrote:hvorfor i hel***** må mx5en ha avgasspapirer som koster flesk mens man på feks civic, escort, mr2 osv bare kan hive på et turbokit, bevise at bremser holder mål osv å få det godkjent med en gang?
Jeg trodde det samme som Espen ja. Både Escort og MR2'er ble levert med turbomotor, men dersom det er tilfelle at Honda'er går rett igjennom så er det noe man bør få sett på. Har du noen konkrete eksempler på dette, _mx5_Rune_? (og tenker da på de siste årene etter at de slo seg vrange)EspenSort92 wrote:kan det være fordi de bilene er solgt ny med turbo i norge?
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Er vedkommende her inne? Hadde vært interessant å få vite mer om dette, i lys av tidligere nevnte "godkjennings-komite" poster...JG wrote:Tenker dere å godkjenne med mange hk? Her i Vestfold var det en som godkjente turbo i fjor. 91 na tror jeg.
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX