Hei
Jeg har planer om å gjøre det samme som SweetMX5. Jeg har kjøpt 1.8 på hoggeri, den har stått og venta lenge på at jeg fikk garasjeplass nok til å kunne mekke. Nå har jeg endelig fått det... La inn bestilling på konverterings adaptere hos FM i går.
Ifølge Keith Tanner hos Flying Miata er det grei skuring å bruke din 1.6L ECU. Hvis du MÅ bytte, prøv å få tak i en ECU fra en 1.8L MED startsperre, sammen med nøklene. Men vær klar over at pin-out er litt forskjellig fra modell til modell, se denne linken
viewtopic.php?t=5845&postdays=0&postord ... t&start=44
Startsperre er noe dritt når det er DU som vil mekke på DIN bil, og tilsvarende bra når det er noen andre som vil tukle med bilen din. Den består av flere enheter, som alle må spille sammen. Det er noen "svarte bokser" under dashbordet, som leser koden fra chip'en som sitter inni hodet på nøkkelen, og som kommuniserer på serielinje med ECU. Hvis ECU ikke er kodet med ID-koden fra chip'en i nøklene, vil startsperra sabotere både tenning og bensintilførsel (ukjent hvordan, men det virker). Det er selvsagt ikke mulig å få noe skjema på hvordan dette er koplet (fint egentlig, for da er det ikke så lett å stjele bilene våre) og alle kablene er svarte, uten nummer eller annen ID. Jeg snakka med fyr hos Mazda-verkstedet, og han mente jeg måtte bytte nøkler og ECU samtidig. DVS: Hvis jeg skal bytte ECU, må jeg ha ID-chipene fra nøklene som følger med. Så hvis du får tak i en ECU fra en 1.8 MED startsperre - sammen med nøklene eller i det minste ID-chipene i fra nøklene som hørte til samme bilen, skulle du kunne bytte.
Dette er grunnen til at jeg skrinla mitt forsøk på å bytte ECU, og begynte å chip-programmere på min ECU.
SweetMX5: Hvis du har lyst til å prøve, kan du få være beta-tester av BaktusPower Chip (R) for 1.8 konvertering. Eller du kan vente til jeg er ferdig og se om min bil eksploderer før du tar beslutningen. Jeg kjører på modifiserte 1.8L mapper for tenning og fuel i min 1.6 nå, og har gjort det i et halvt år nå. Sprekere...
Mulige tomgangsproblemer: Dette er noe jeg TROR, men ikke VET. Man flytter over spjeldhuset (Throttle Body) og de ikke er like når det gjelder tomgangskontroll. Det kommer ikke til å stoppe meg fra å bytte motor i hvert fall. Finner helt sikkert en løsning.