Letting av bilen

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

I følge entusiast håndboka er det fy-fy å skru av AC'en selv. Du kan få frostbitt av R-12 gassen + at det er forbudt å slippe ut gassen til luft. Jeg trodde nå at Ozon-laget var frisk meldt.

Har nå konstatert at AC'en ikke virker, så den skal ut uansett. Får høre hva Mazda tar får å plukke den ut. Koster sikkert en arm og en fot. Noen som er interessert i en defekt AC på rot?
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

BAE wrote:I følge entusiast håndboka er det fy-fy å skru av AC'en selv. Du kan få frostbitt av R-12 gassen + at det er forbudt å slippe ut gassen til luft. Jeg trodde nå at Ozon-laget var frisk meldt.

Har nå konstatert at AC'en ikke virker, så den skal ut uansett. Får høre hva Mazda tar får å plukke den ut. Koster sikkert en arm og en fot. Noen som er interessert i en defekt AC på rot?
Det kan være at det ikke er noe mer gass igjen på anlegget. Det kan du finne ut ved å lokalisere tilkoblingspunktene som er på rørene. Ta den ene av dem, og bruk ett tynt skrujern til å presse forsiktig og hurtig ned ventilen i mitten, for å se om det er trykk/gass igjen på systemet.

Følg AC rørene fra høyre side av motoren, frem til fronten. De er ett eller annet sted på veien, som regel. Kan også sitte i fronten.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

cartman wrote:
BAE wrote:I følge entusiast håndboka er det fy-fy å skru av AC'en selv. Du kan få frostbitt av R-12 gassen + at det er forbudt å slippe ut gassen til luft. Jeg trodde nå at Ozon-laget var frisk meldt.

Har nå konstatert at AC'en ikke virker, så den skal ut uansett. Får høre hva Mazda tar får å plukke den ut. Koster sikkert en arm og en fot. Noen som er interessert i en defekt AC på rot?
Det kan være at det ikke er noe mer gass igjen på anlegget. Det kan du finne ut ved å lokalisere tilkoblingspunktene som er på rørene. Ta den ene av dem, og bruk ett tynt skrujern til å presse forsiktig og hurtig ned ventilen i mitten, for å se om det er trykk/gass igjen på systemet.

Følg AC rørene fra høyre side av motoren, frem til fronten. De er ett eller annet sted på veien, som regel. Kan også sitte i fronten.[/quote
Det er trykk der selv om gassen har sivet ut...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Kjørte sjekken som er beskrevet i Entusiast håndboka. Det er et se-glass på toppen av tørkekanna der gassen skal skumme opp rett etter du skrur av AC'en. Dette skjedde ikke. Det tyder på at gassen er gått til Ozon gudene.

Ser det er et rakkel å skru ut systemet også. Må ha en ny reim osv.
Men det hadde vært kjekt å få det ut. Kompressoren må veie noe kilo. Liker heller tanken på at den alltid ligger der å bremser motoren :wink:
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

Da har det i beste Chapman-stil komt en vektreduksjons"ånd" over meg... :wink:
pluss litt 70talls Retroracing feeling
Elan26R er forbilde, så mulig deet ender med en wannabe....
Image

Image

Bortevekk:
-Støydemping på hattehylle? og bak setene
-Høgtalere og spiller
-Gulvmatter
-Dørarmlene/håndtak

Bagasjerommet er ribbet for unødvengig dilldall (det som kan skruast vekk)

Neste må vere å fjerne lyddemping og gulteppet. Men før det skal anntenne raske fjernes og 1 nytt lettere batt. skal inn.

Får sjå kor langt en skal gå uten at det blir for ekstremt...

Fleire bilder får komme etter litt :wink:
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

Tips til MC/lette batterier :?:
Noken som har prøvd biltema sine gel-batterier?
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Andrew wrote:Tips til MC/lette batterier :?:
Noken som har prøvd biltema sine gel-batterier?
Du finner linker i denne tråden:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=7319
92 1,6 NA sort m/tan interiør
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

liker innstillinga di :)
bra det ikke er bare jeg som er skada :)
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

HF-mx5T wrote:bra det ikke er bare jeg som er skada :)
Godt å høre...

Her har du en til som har blitt skada...
minner meg på at eg kunne tenkt meg mauelle vindu
Image

Image

Image

Image
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

el vindu beholder jeg, ellers blir det lite igjen..
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Dette begynner å bli hardcore :D
Jeg kom ikke så langt i lette prosessen min utover unødig rask og Enkei RP-F1 felger før jeg gikk for mer power istedet. :wink: På banekjøring fant jeg imidlertid ut at gateslicks gir mye mer effekt på rundetidene enn å lette bil og hjul.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

hardcore er morro. så lenge man slipper å ha den som eneste bil.

men mx5 er utakknemlig bil å lette siden utgangspunktet ikke er så ille
Post Reply