Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hyper Ado wrote:Hmmm. Erik. kunne du tatt bilder/scanna dine dokumenter før du leverer dem inn? (du får dem ikke med deg igjen) hvis dine fjærer sier det samme osv. kan det være en ide å ta med en kopi inn og spørre om den typen fjærer er godkjente (sånn i tilfelle jeg må kjøpe nye og bytte)..
Men skal ringe Mazda Norge i morra og se om jeg ikke kan få ein mailadresse til noen og forelegge problemet mitt for så de kan komme med forslag. For det virker som om jeg må få papirer fra Mazda om at min bil tilhører en av de kategoriene der..
ABE nr. (Algemeine Betriebserlaubnis) er F488 for (MX-5) NA !!
Dette nummeret og EWG-BE nummeret (Europaeishen Wirtschaftsgemeinshaft-Betriebserlaubnis)
finner du igjen på en rekke dokumenter som kobler disse nummerene direkte til NA. F.eks. http://www.apneu.cz/ocdisk/Mazda.html
Litt ned på siden så ser du både F488 og e2*93/81*0163*.. koblet mot MX-5 NA.
Ta med alt røklet og smell det i bordet hos Biltilsynet.
Tviler nemlig på at du får noe hjelp hos Mazda Norge.
De vet knapt nok hva en MX-5 er
Altså ABE-/EWG-BE nr. F488 og e2*93/81*0163*.. betyr kort og godt Mazda, MX-5, NA.
Så hvis det står NA i vognkortet ditt (rammenummer), så er du berget.
Bare vær litt morsk (men høflig).
Jeg er prøvekanin i morgen
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Tenkte å kjøpe meg fjærer i morra, men kanskje best å vente og se hvor dette bærer hen.. De kodene dere snakker, hvor skal jeg finne disse for min bil?
De kodene vi snakker om, står ingen steder på bilen de er bare "generert i EU-systemet".
Det er EUs typegodkjenningsnummer for den aktuelle biltypen.
Det er bare helt fantastisk at ikke Biltilsynet kan slå opp i en slik liste
Hilsen Rudolf med den korte nesen.
(s.k. shortnose)
Jøss, jammen er det galgenhumor ute å går idag gitt ....
MX-5 1990, Rudolf
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Tok et googlesøk nå jeg også etter første innlegget ditt der, Rudolf.. Fant jo flere treff allerede om man taster inn en av kodene etterfulgt av f.eks. mazda na da blir det fjærer i morra! kan da ikke skjønne annet enn at det skal ordne seg for deg i morra..
Tonning:) wrote:Tok et googlesøk nå jeg også etter første innlegget ditt der, Rudolf.. Fant jo flere treff allerede om man taster inn en av kodene etterfulgt av f.eks. mazda na da blir det fjærer i morra! kan da ikke skjønne annet enn at det skal ordne seg for deg i morra..
Ja det går sikkert bra
Du satser på fjærer med TüV-papirer ??
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Hmmm så hvis jeg tar den siste lista der. skriver den ut og går på mazda og spør om de kan stemple den for meg med et stempel viser jo dette at jeg har en F488... Pluss den er jo stempla av Mazda.. er jo lov å prøve det. er ikke de trange idiotene som skal sjekke dette nå, men en etterkontroll
Jesus. Er det rart folk ikke gidder å godkjenne og kjører heller rundt ulovlig, når systemet er slik? Fatter de ikke at de bare biter seg selv i ræva...
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Hvis du "bygger om" bilen din enda mer , kommer den under et annet regelverk.
Og da kan du få godkjent samme senkesett, fordi den da klassifiseres under " ombygde kjøretøy".
Dette er gjort for å gjøre det enda "enklere" for oss som holder på med denne hobby`n.
JEG har ikke handlet noenting. Jeg har kjøpt bilen med senkesettet på og alle papirer skulle være i orden, men ikke registrert. Men senkesettet er kjøpt på Garviks autospar og er, som det står på bildene mine, laget av : De merwede B.V.
Problemet mitt er at jeg ikke har noen papirer på BILEN som sier den er en F488. Dette tror jeg mer skyldes dårlig rutiner av biltilsynet når bilen ble importert hit fra Tyskland (bilen har vert innom tyskland på veien).
Noe tutta på stasjonen også sa at hvis bilen er tatt in av Natopersonell trenger de ikke en gang gå gjennom importmølla, men da skal det stå i vognkortet at den er tatt in på den måten og er NØDT til å være orginal. Dette gjelder ikke min bil (står ikke noe om det i vognkortet hvertfall). Ser ut som det jeg trenger å gjøre er å finne noen hos mazda som er villige til å legge frem ett eller annet papir som sier at alle NA'er er av type F488, også dem som er laget for det amerikanske markedet...
Jeg snakket litt med folkene på Risløkka Trafikkstasjon om problemet ditt Hyper Ado.
Nummeret "e2*93/81*0163*.. " kaller de for E-nummeret.
Det følger alle biler i EU etter en viss dato (totusenognoe).
Når man har E-nummeret så vet de nøyaktig hvilken biltype de har med å gjøre.
Eldre biler har IKKE E-nummer i vognkortet.
Det du trenger, er (som du er inne på selv), en bekreftelse på at bilen din er det samme som e2*93/81*0163*.. .
Det kan hende at de godtar den dokumentasjonen som jeg la en link til.
Ring dem å spør.
Hvis ikke må Mazda på banen.
Lykke til
Hilsen Rudolf
(med den korte nesen og de korte beina)
Godkjent
MX-5 1990, Rudolf
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Gratulerer med ett biltilsyn som ikke gjør det dem kan for å ødelegge bilgleden for dem av oss som liker å forbedre kjøreegenskapene på bilene våre.
Jeg kan informere om at jeg har snakka med Mazda Norge, fått en mailadresse som PM som jeg har forklart dette til. Der fikk jeg autosvar om at personen var på Pappaperm, så jeg må vente til jeg finner den andre mailadressen igjen (som jeg fikk når jeg ringte) i papirene hjemme for å sende den mailen på ny.
Ellers har jeg ringt biltilsynet ble oversatt til teknisk i Bergen. hvor jeg fikk svaret: "Ett hvaffornoe nummer". Hvorpå jeg leser opp det som står på det detaljerte bildet mitt. "Men det skulle jo holde det?? vi har aldri skjekka noe mer enn det her oppe. Hvor har du vert og fått dette problemet? Stavanger?" hvorpå jeg bekrefta dette.
"Hmm, har som sagt aldri hatt det spørsmålet før, Jeg må rett og slett videresende deg til..........."
Så da er jeg på vent for å få en telefon i retur fra denne personen for å se om han kan hjelpe meg.
Problemet blir nå angrepet fra 3sider (biltilsynet, mazda og fjærprodusenten).
Det blir for dumt og måtte finne noen orginalfjærer for så å få godkjent bilen, deretter montere disse igjen og så kjøre til ett annet distrikt for å få godkjent de samme fjærene...
Det eneste nummeret vi forholder oss til er EU-nummeret (e2*93/81*0163*), siden din bil er importert fra USA har den ikke noe EU-nummer knyttet til chassisnummer. Hva EBE eller F488 innebærer har jeg ingen info om. Mulig du kan få hjelp ved å kontakte TÜV, tror kontaktinfo kan finnes på internett.
Nå begynner jeg firkelig å bli redd for at jeg må montere orginale fjærer.. Hyl ut om du har noen liggende for en billig penge...
We think the agent didn't really had a good look at the papers.
The max load as written in te verificate is on the front axle 660kg and on the rear axle 660kg. This should be enough fro your car.
about the classification of your car I can not tell you more than is written in the papers. These are the numbers the Tüv has approved for this certificate.
As an attachment I have enclosed teh Tüv certificate.
Trust in having you served with this information, we remain.
Best regards,
Merwede Springs
Willem Soesbergen
Så denne infoen burde hjelpe litt til på tutta hos biltilsynet. Med mindre de nå er totalt opphengt i at bilen min må ha en ABE-/EWG-BE-NR
Fikk endelig svar fra "the go to man" hos biltilsynet i Bergen (virker som det er de som har hovedbasen for teknisk når du ringer biltilsynet?). Han ble jeg ble refferert til fra dem jeg snakka med på Teknisk tidligere i dag.
Da jeg snakka med han og gikk gjennom mine papirer sammen med han (de lå scanna inn i databasen til biltilsynet).
Fikk jeg som svar at:
Så lenge fjørnummerene stemte, biltypen, motoreffekten stemte. Samt at (som fjærprodusenten har skrevet til meg) fjærbelastningen på maks last er over maks last i vognkortet.
Så så han ingen problemer med å godkjenne denne bilen. Hadde jeg vert på hans stasjon hadde bilen i dag kun hatt en anmerkning på felgene.
Jeg begynner å ane ett lys i den mørke biltilsyntunellen her..