Kompressor oppgradering

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Status: Offline

Kompressor oppgradering

Post by Sebring »

8) Da var vårens prosjekt i mål! Det ble mye tilpassing og vurdering, men egentlig ganske greit. Intercooleren fungerer over all forventning. Etter frisk kjøring er røret ut fra kompressoren temmelig varmt - røret fra intercooleren til innsugningsmanifold er kaldt! (temp sensorer både før og etter intercooler kommer senere).

Med 8 - 9 psi ladetrykk og 12 grader fortenning går dette nå ganske friskt, for å si det pent! Dessuten er det ryddig, pent og kjølig under panseret. Med nye Jackson Racing stab-stag og nye 205/45x16 Toyo Proxes T-1S sitter det også bra på veien - våren og sommeren ser i det hele tatt ganske lys ut.

Neste prosjekt blir FM Miata link motorstyring (og bort med luftmengdemåler samt en masse annet som tar plass og blir overflødig). 1,8l clutch og aluminium svinghjul blir vel også med i neste prosjekt, men nå må lommeboken få hvile seg litt.

http://www.cardomain.com/memberpage/301314/13
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Ser meget bra ut, et av de finere motorrom jeg har sett. Venter spent på performance info ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Meget pen installasjon Frode! Ser virkelig profft ut med bl.a. den sorte platen dere har brukt til å dekke åpningen som ble etter at dere vinklet radiatoren bakover. Har dere laget den selv? I aluminium?

Har du fått montert inn Autometer målerene, og har du da evt. fått målt trykket skikkelig?

Beholdt du original bensinpumpen?

Regner med du skal måle effekten senere, men hvordan føltes det? Veldig merkbart økning?

Jeg kjører nå med 16 graders fortenning og retarderer fra der. Merker ingen tenningsbank, og pluggene ser også helt bra. Med tanke på at du nå også får kjølt luften inn, har du prøvd enda mer avansert tenning?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Sebring
1000 RPM
1000 RPM

Post by Sebring »

8) Heisan Hans, den sorte platen fikk jeg tak i hos en glassmester. Det er en profil i tynn aluminium - utrolig nok var det bare å lage hullene til rørene - ellers passet den som bestilt! Lakk-jobben ble ikke 100% og skal gjøres om igjen, ellers ble det veldig bra.
Jeg har ikke satt inn instrumentene - ble litt i tvil etter siste kommunikasjon med deg om jeg skal ha det synlig i det hele tatt. Jeg har heller ikke målt trykket, men ifølge Bipes-boksen er det over 7 psi, den skal jo gi mer enn JR-reimhjulet nå med BRP 62,5 mm nose pulley, så jeg tipper et sted mellom 8 og 9 psi. Jeg fulgte ditt råd om ikke å bytte bensinpumpen, og den originale ser ut til å gi mer enn nok.

Jeg har heller ikke målt effekten ennå, må finne et sted hvor de også har vifter ellers vil jeg ikke få riktig bilde av hva intercooleren utgjør. 12 grader fortenning er nok konservativt med tanke på at Bipes'en er på plass. Jens monterte også inn en MAP-sensor fra en Saab 9000 turbo, så det skal være kontroll på det meste. Nå kan jeg gi flat pedal når som helst uten å tenke på tenningsbank, og det er litt trygt.

Forskjellen er STOR. Dreiemomentet er der hele tiden, og fra 4000 og oppover drar det i vei så det holder!!! Tror nok ikke jeg går for så mye mer effekt. Ikke at det er for mye, men effekt koster, og jeg vil heller legge mer kroner i "finsliping" av hele oppsettet. Skal blant annet ha nye løpehjul som tåler høyere turtall til kompressor-reimen, pluss litt andre småting. Neste vinter blir det vel FM Miata Link ECU motorstyring. Så får vi jo se hvor lenge clutchen orker dette......
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Hmmm
ferie / kompressor.... ferie / kompressor .... ferie / kompressor... valget er ikke enkelt... ferie kan jo komme neste år... hmmm, må visst tenke hardt fremover..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Magnus
2000 RPM
2000 RPM

Post by Magnus »

EspenSort92 wrote:Hmmm
ferie / kompressor.... ferie / kompressor .... ferie / kompressor... valget er ikke enkelt... ferie kan jo komme neste år... hmmm, må visst tenke hardt fremover..
HAH.. det er et ENKELT valg. :P
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
edw
6500 RPM
6500 RPM

Post by edw »

sett i kompressor, og dra på bilferie...
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

edw wrote:sett i kompressor, og dra på bilferie...
Gjerne det men da er det ikke nok penger igjen til en treukers... :(

Lurte på om jeg skulle fleske til med hellakering og kompressor, og tilbringe ferien hjemme med litt småturer... men kan jo ikke bare tenke på meg selv heller.... :lol:
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
edw
6500 RPM
6500 RPM

Post by edw »

kanskje det hadde blitt litt uenigheter da ja.... hehe
Post Reply