Styling/ombyggning

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

tinka
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 05 Jan 2008, 18:39
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Styling/ombyggning

Post by tinka »

Har en 90 model og skal bygge om front til en nyere mx front. Noen som har eller vet om noen som har lykter,panser sideskjermer til salgs?
m-a
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

Skal du bygge den om til å ligne på en NB? Kan jeg få spørre om hvorfor?

Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

Image
tinka
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 05 Jan 2008, 18:39
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by tinka »

Ikke ta det ille opp, men synes den er en del kulere. Skal legge såpass mye i bilen de nærmeste månedene nå, så da kan jeg likevel bli 100% fornøyd med prosjektet.
m-a
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Da har du feil bil. Vil du ha NB, kjøp NB.


Jeg er forresten enig med deg i at NA har den peneste rumpa.

(har du ikke sagt det??)
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Håper du kan sveise og er utdannet bilreperatør, Helene i bilsport har mekket om na til nb front, ble bra den, men ble vel også sakt at dette ikke var bolt on, du trenger også bjelken rundt radiator. og na er rimelig kjipe de også uten styling, er verre originalt enn na de spør du meg.. :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Post by I-J-b »

må si meg enig hær :wink: du har kjøpt deg feil bil :shock:
er nok ikke vært alt arbeide å byggeom, verken i arbeid eller penger :wink: + du der er jo penere intriør i nb en :wink:
de er no min mening, men de er dine penger og tid som blir brukt så de blir no helt opp til deg. bilen blir helt sikkert tøff den :D
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Ikke bare bjelken... tror jammen meg de måtte bytte torpedoveggen også.. samt gjøre STORE endringer i overgangen forskjerm og dør.. der ingenting passet i profilene...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Jeg kjøpte også det bladet, og leste om den ombyggingen. Det jeg tenkte var at måtte det ikke være lettere å sette NA bagasjeromlokk på en NB enn å sette en NB front på en NA...

Selv har jeg NA og er ikke helt glad i snuta på den. Den er ganske bra, men litt pregløs-- typisk japan på slutten av 80 tallet. Noen profiler-- støtfangere-- litt krom-- et eller annet-- det er jo bare glatt, rund plastikk. (men jeg har nesten ikke sett noe styling jeg har likt bedre. Bare noe jeg fant på en japansk side. Lotus Elan snute og rumpe til mx5.

Det er gått ut av produksjon desverre...)

Image

Dette er Elan. Fant ikke mx5-stylinga.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

Dette har jeg nevnt i en annen tråd - men jeg synes NA er penere enn NB - spesielt forfra. Det er noe som mangler på NA, og den ser kanskje litt typisk japansk ut fra slutten av 80-tallet, men NB forfra ser typisk KOREANSK 90-talls ut, synes jeg. Fra siden er NB fin.

Som de andre nevner, må det vel være lettere, både frustrasjonsmessig og økonomisk, å bare kjøpe en NB?

Dette minner meg om diskusjonene på porscheforumet. Der er det også en del som vil bygge om flotte klassikere fra tidlig 70-tall til 80- eller 90-tallsporscher. Selv synes jeg dette er å ødelegge biler. Det skjærer (foreløpig) mer i hjertet å se ødelagte porscher enn tilråna mx-5-er, men mx-5 også en klassiker (selv om det har blitt produsert ufattelig mange flere av den).

Men det er to leirer både her og blant andre bileiere: Purister og de som gjerne vil enten vil bli "fast and furious" eller snobbe oppover. HVORFOR? En NA med en NB-front er fremdeles en NA, bare en ødelagt en.

Jeg leste på miata.net om en som slengte ut sin frustrasjon: MX-5 er for billig. Alle har råd til den, og dermed "ødelegges" mange biler. Ikke mine ord altså, men jeg er glad jeg har en NC. Den skal aldri fronten av på!

(og det er bare 5 uker til jeg tar den ut av vinterlagringa!!!!)

Image

Her er den gamle NA-en min. Tøff den, vel?

Image

og her er en NB-front jeg fant på nettet. Litt stort bilde, dessverre.

Image

Jeg vet hvordan jeg ville rangert disse tre frontene... Men jeg ville uansett ikke mekka dem om hverandre!

En Huyndai Elantra til slutt. Er frontene separert ved fødselen? :wink:
Image

Tor
Last edited by eito6260 on 09 Feb 2008, 13:42, edited 1 time in total.
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

Image
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Tja.. å sette på NB front på NA er jo gjort før...

Hvorfor ikke prøve noe nytt, sette NC front på NA ? :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

Vidar wrote:Tja.. å sette på NB front på NA er jo gjort før...

Hvorfor ikke prøve noe nytt, sette NC front på NA ? :D
er faktisk gjort endel slike ombygginger i utlandet allerede.. har sett flere prosjekter der de har bygd om NA til komplett NC utseende..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

_mx5_Rune_ wrote:
Vidar wrote:Tja.. å sette på NB front på NA er jo gjort før...

Hvorfor ikke prøve noe nytt, sette NC front på NA ? :D
er faktisk gjort endel slike ombygginger i utlandet allerede.. har sett flere prosjekter der de har bygd om NA til komplett NC utseende..
Å huttetu! :shock:
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

Image
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg gjorde det enkle, fetet opp na fronten, fant en styling som er meget skjelden, måtte bestille ifra japan, eg letet i flere år, stylet opp en nb før eg fant denne stylingen eg ville ha til na. så eg solgte nb kjøpte na igjen, for å kjøpe stylingen eg ønsket. nå sitter eg å lure på å selge na for å kjøpe mazdaspeed nb. men er noe å holder meg igjen,, :lol: Min na har kostet meg snart like mye som en nb mazdaspeed, mesteparten er oppgradert.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

En ting har jeg lært: Du får aldri igjen det du har lagt ut i oppgraderinger, eller styling.

Selger du NA-en og kjøper en Mazdaspeed taper du dobbelt. For NB Mazdaspeed vil falle mer i pris enn en gammel NA. Men så har du det faktum at Mazdaspeed er et helt annet beist, da... og:

Det er grunnen til at vi sitter her og diskuterer disse tingene: Vi er over gjennomsnittet interessert i bil. Det er noe vi og omgivelsene bare må ta innover oss/seg. Andre har andre laster - som narkotika, alkohol, spillegalskap, vold og utroskap. I et slikt perspektiv blir salget av NA-en for å kjøpe Mazdaspeed rene helgen-handlingen. Det er i hvert fall det jeg sier til meg selv (og kona). :D

Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

Image
Post Reply