Skal ha ut motor, hva er lettest.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Skal ha ut motor, hva er lettest.

Post by TraCkinG »

Som topic sier, så skal motoren ut av bilen. Hva er lettest å gjøre, demontere girkassa, eller løfte ut med hele kassa?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 26 Sep 2004, 02:00
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by Husbyaune »

Jeg skiftet clutch en gang å da var det så trangt og knotete at jeg vurderte nesten å ta ut motor for og få ut girkassa. Er vel noen her inne som har tatt ut motor og som vet om det er enkelt å ta ut motor med girkasse montert
90' MX-5 - 1,6l
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg ville ha tatt motor og girkasse i ett om du skal ut med motoren. Du bør også vurdere å skifte clutch i samme slengen om det er dags da det er et helvete med motoren i bilen og != et helvete om begge deler er ute.
Det er bare et par skruer på PPFen og mellomakselen som må fjernes mot diffen for å få den løs.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

helt klart motor&girkasse.

under bilen må du uansett. Så da er det bedre å skru ut 4 bolter under bilen, som er lett tilgjengelige. Enn 13 bolter som sitter uitfordrende til (Som en politiker ville ha sagt), og i tilegg til at de er vansklig å nå, har ett par mutter også..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

Takker for svar..

Hmm, clutchen er vel egentlig helt ok, ikke noe jeg har planlagt å bytte, men hvor mye koster den da? Er fortsatt student, så har ikke all verdens med penger heller..

Men, da blir det nok at kassa går ut av bilen også ja..
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

Hvor mye veier forresten motoren med girkassa?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg har skrudd ut både motor og gir hver for seg uten å ta det ut samlet, masse arbeid, men eg gjorde det slik pga det er lettere, man må demontere alt når man skal ha ut begge deler eksos osv, og er bare 3 bolter ca som er noe dritt å få ut, neste gang så blir det å ta det ut komplett, men håper eg får vente til neste sesong,.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

Ok..

Motor og kasse skal ut, men har noen bilde av hvilke muttere som må ut.. Er første gangen jeg gjør det greine her, så er en del spørsmål...

I tillegg, må jeg ta ut girspaken og det inne i bilen også?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ja girspaken må ut, tøm både motor og olje for alle deres flytende midler så slipper du å grise til så mye.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

TraCkinG wrote:Ok..

Motor og kasse skal ut, men har noen bilde av hvilke muttere som må ut.. Er første gangen jeg gjør det greine her, så er en del spørsmål...

I tillegg, må jeg ta ut girspaken og det inne i bilen også?
Hei.

Mulig jeg husker dårlig, men jeg mener jeg sendte deg workshopmanualen på cd.
Masse bilder/sprengskisser der.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

79porsche911 wrote:Mulig jeg husker dårlig, men jeg mener jeg sendte deg workshopmanualen på cd.
Masse bilder/sprengskisser der.
Stemmer det :) takker for den.. brukes flittig, ved siden av forumet.. Liker forumet også jeg vettu ;) Hehe...
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

TraCkinG wrote:
79porsche911 wrote:Mulig jeg husker dårlig, men jeg mener jeg sendte deg workshopmanualen på cd.
Masse bilder/sprengskisser der.
Stemmer det :) takker for den.. brukes flittig, ved siden av forumet.. Liker forumet også jeg vettu ;) Hehe...
Takk, trodde et øyeblikk jeg var løsemiddelskadet........ :shock:

Så er jeg bare utstyrt med god hukommelse.......... :D

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

Jaja, den motoren den motoren.. NÅ er iallfall den ute da :P hehe :)

Men, en ting...

Er det dumt å ta av clutchen, og feste motoren bakfra da på motorblokk (fra biltema forøvrig om det har noe å si), eller burde jeg gjøre sånn som det er i den boka/cd jeg fikk av 79porsche911 og feste på siden?

Syntes kanskje det blir litt mindre håndterlig å feste på siden..

Er det mye vanskelig å få clutchen på ordentlig igjen?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Ikke med sentreringsverktøy.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

Vidar wrote:Ikke med sentreringsverktøy.
Det på biltema fungerer ok??

Er det ulovlig å da feste motoren bak, eller må den på siden?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Post Reply