Skal ha ut motor, hva er lettest.
Moderator: Styremedlemmer
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Skal ha ut motor, hva er lettest.
Som topic sier, så skal motoren ut av bilen. Hva er lettest å gjøre, demontere girkassa, eller løfte ut med hele kassa?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Jeg ville ha tatt motor og girkasse i ett om du skal ut med motoren. Du bør også vurdere å skifte clutch i samme slengen om det er dags da det er et helvete med motoren i bilen og != et helvete om begge deler er ute.
Det er bare et par skruer på PPFen og mellomakselen som må fjernes mot diffen for å få den løs.
Det er bare et par skruer på PPFen og mellomakselen som må fjernes mot diffen for å få den løs.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
helt klart motor&girkasse.
under bilen må du uansett. Så da er det bedre å skru ut 4 bolter under bilen, som er lett tilgjengelige. Enn 13 bolter som sitter uitfordrende til (Som en politiker ville ha sagt), og i tilegg til at de er vansklig å nå, har ett par mutter også..
under bilen må du uansett. Så da er det bedre å skru ut 4 bolter under bilen, som er lett tilgjengelige. Enn 13 bolter som sitter uitfordrende til (Som en politiker ville ha sagt), og i tilegg til at de er vansklig å nå, har ett par mutter også..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Takker for svar..
Hmm, clutchen er vel egentlig helt ok, ikke noe jeg har planlagt å bytte, men hvor mye koster den da? Er fortsatt student, så har ikke all verdens med penger heller..
Men, da blir det nok at kassa går ut av bilen også ja..
Hmm, clutchen er vel egentlig helt ok, ikke noe jeg har planlagt å bytte, men hvor mye koster den da? Er fortsatt student, så har ikke all verdens med penger heller..
Men, da blir det nok at kassa går ut av bilen også ja..
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Hvor mye veier forresten motoren med girkassa?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Eg har skrudd ut både motor og gir hver for seg uten å ta det ut samlet, masse arbeid, men eg gjorde det slik pga det er lettere, man må demontere alt når man skal ha ut begge deler eksos osv, og er bare 3 bolter ca som er noe dritt å få ut, neste gang så blir det å ta det ut komplett, men håper eg får vente til neste sesong,.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Ok..
Motor og kasse skal ut, men har noen bilde av hvilke muttere som må ut.. Er første gangen jeg gjør det greine her, så er en del spørsmål...
I tillegg, må jeg ta ut girspaken og det inne i bilen også?
Motor og kasse skal ut, men har noen bilde av hvilke muttere som må ut.. Er første gangen jeg gjør det greine her, så er en del spørsmål...
I tillegg, må jeg ta ut girspaken og det inne i bilen også?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Hei.TraCkinG wrote:Ok..
Motor og kasse skal ut, men har noen bilde av hvilke muttere som må ut.. Er første gangen jeg gjør det greine her, så er en del spørsmål...
I tillegg, må jeg ta ut girspaken og det inne i bilen også?
Mulig jeg husker dårlig, men jeg mener jeg sendte deg workshopmanualen på cd.
Masse bilder/sprengskisser der.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Stemmer det79porsche911 wrote:Mulig jeg husker dårlig, men jeg mener jeg sendte deg workshopmanualen på cd.
Masse bilder/sprengskisser der.


Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Takk, trodde et øyeblikk jeg var løsemiddelskadet........TraCkinG wrote:Stemmer det79porsche911 wrote:Mulig jeg husker dårlig, men jeg mener jeg sendte deg workshopmanualen på cd.
Masse bilder/sprengskisser der.takker for den.. brukes flittig, ved siden av forumet.. Liker forumet også jeg vettu
Hehe...

Så er jeg bare utstyrt med god hukommelse..........

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Jaja, den motoren den motoren.. NÅ er iallfall den ute da
hehe
Men, en ting...
Er det dumt å ta av clutchen, og feste motoren bakfra da på motorblokk (fra biltema forøvrig om det har noe å si), eller burde jeg gjøre sånn som det er i den boka/cd jeg fikk av 79porsche911 og feste på siden?
Syntes kanskje det blir litt mindre håndterlig å feste på siden..
Er det mye vanskelig å få clutchen på ordentlig igjen?


Men, en ting...
Er det dumt å ta av clutchen, og feste motoren bakfra da på motorblokk (fra biltema forøvrig om det har noe å si), eller burde jeg gjøre sånn som det er i den boka/cd jeg fikk av 79porsche911 og feste på siden?
Syntes kanskje det blir litt mindre håndterlig å feste på siden..
Er det mye vanskelig å få clutchen på ordentlig igjen?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Det på biltema fungerer ok??Vidar wrote:Ikke med sentreringsverktøy.
Er det ulovlig å da feste motoren bak, eller må den på siden?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no