knekt "locking key"

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

knekt "locking key"

Post by TraCkinG »

I dag tok jeg og kameraten som holder på med bilen av reimhjulet. For de som husker det, så hadde jeg en tråd i sommer hvor jeg viste at dette hjulet hoppet som besatt. Grunnen er funnet nå.

Image

Denne lille tappen skal vel holde fast reimhjulet ettersom jeg har forstått det. Jeg må altså ha en slik ny. men, hvor får jeg tak i dette? Jeg har iallfall ikke klart å finne det på mx5 parts. Og hvordan får jeg av denne tingen som reima går på? bare å skru i vei?...

Og, som alle kan se, motoren er veldig skitten. Noen som har et tips til et godt vaskemiddel? Kjøre på med cillit bang?? :P
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Titt litt etter her: http://www.miata.net/garage/crankshaft.html

Dette er et problem på noen av de tidligste årgangene med mx5.

Det kan løses, men har lett for å koste penger.

Selve låsegreia får du fra mazda, for den skifter de hver gang de tar av dette hjulet på en bil. Sporet har tydeligvis blitt for stort på veiva di. Dette kan du med litt flaks fikse med flytende metall. Jeg mener at det er noen artikler på nettet (også på mx5-miata.no ) som handler om dette.
Last edited by midget77 on 30 Mar 2008, 22:48, edited 1 time in total.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Kjedelig.. Har vært en del tilfeller av dette på "short nose" motorene. :cry:

Men når det kommer til vask av motor vil jeg anbefale deg å gå på clas olson og kjøpe CRC sin motorvask pluss en oppvask børste. Egentlig funker alle typer motorvask bra.

Husk å bestille deg en ny tetting i framkant av veiven da (bak reimhjulet der). Er nok den som slipper ut all oljen..

Ole
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

midget77 wrote:Titt litt etter her: http://www.miata.net/garage/crankshaft.html

Dette er et problem på noen av de tidligste årgangene med mx5.

Det kan løses, men har lett for å koste penger.

Selve låsegreia får du fra mazda, for den skifter de hver gang de tar av dette hjulet på en bil. Sporet har tydeligvis blitt for stort på veiva di. Dette kan du med litt flaks fikse med flytende metall. Jeg mener at det er noen artikler på nettet (også på mx5-miata.no ) som handler om dette.
Fra linken:
Yes and no. If your Miata is a 1992 or newer, forget this article. You have nothing to worry about. If you have a 1991 with VIN 209447 or more, you're safe. If you'd like, verify the stronger crankshaft and larger bolt are fitted by measuring the bolt shoulder diameter to be 1.455 inches. If your Miata is a 1990 or 1991 with VIN 209446 or less, you have a crankshaft with a smaller diameter nose. (Note: according to Mazda, the European spec MX-5 breakpoint is at 127442.)
regner med at de VIN nummerene som her er snakk om, er de seks siste sifrene i hele den koden.. Mine seks siste sifre er 232967. Da skulle jeg jo være "safe".... men.. jah..

Hva kan jeg gjøre da? Det må jo uansett fikses..
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Først ser du på hjulet forran på veiva. Du sammenligner det som er tatt av din bil med bildene på denne siden.

http://miata.net/garage/crankshaft.html

Det ser ut for meg som om din veiv er slik som dette: Image

Hvis du skal prøve å reparare det selv står det noe om det her. http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

kan jo vær at du er heldig og at sporet i selve reimhjulet til regreima er heilt.
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

midget77 wrote:Først ser du på hjulet forran på veiva. Du sammenligner det som er tatt av din bil med bildene på denne siden.

http://miata.net/garage/crankshaft.html

Det ser ut for meg som om din veiv er slik som dette: Image

Hvis du skal prøve å reparare det selv står det noe om det her. http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html
Jeg har jo ikke fått tatt av alt enda, for jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med reg.reima, vil ikke bare rive av den, men ja, jeg er enig med deg, skaden min ser ikke helt ulikt ut som det bildet nei!

Men:
Jeg har åtte hull i reimhjulet
Jeg har en bolt som er 7,3 cm lang, og med en diameter på 1,3 cm.
Jeg har et vin nummer som slutter på 232967, dvs. senere modellen enn de som skal ha shortnose.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette da skal skje. Jeg skal jo da ikke ha den gamle veiva!!

Men, ja, ser jo ut som skaden har skjedd. Hva skal jeg kjøpe inn, og hvor får jeg tak i dette. Må jeg eventuellt bytte hele veiva da, eller motoren?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

kan godt vær at du greier å redde veiva da men er vanskelig å se før du har tatt av regreima...
har du tatt av toppen?
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

glaibilenmin wrote:kan godt vær at du greier å redde veiva da men er vanskelig å se før du har tatt av regreima...
har du tatt av toppen?
Nei
toppen er ikke av.. Bare toppdekselet.. håpet å slippe å ta av toppen, for da er det plansliping og ditt og datt.. Har utrolig lite penger for øyeblikket egentlig, så håper i det lengste at dette ikke blir for dyrt..

EDIT: Tok et bilde av bolten, sånn om det er av interesse:
Image
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ingen tvil om at du har en BIGNOSE :

Image

Men det er jo tydelig at den kan feile på samme måten som en SHORTNOSE.
Og det er jo det vi ser et tydelig eksempel på her.

Måten å reparere på vil jo uansett være den samme (hvis mulig)
Locktite-metoden (flytende metall)

Banzaibaggen fortalte meg engang at han hadde sveiset en sånn feil :shock:

Uansett så skulle du ikke behøve å plukke fra hverandre noe mer for å fikse DENNE feilen.

Lykke til !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

De sier at også bolten skal skiftes når den er tatt av. Den strekkes når den dras til.

Jeg har en kollega som har en range rover med dieselmotor. Den fikk samme feil som dette, og den ble reparert på samme måte som det beskrives på miata.net. Traktorreparatører reparer ting, de skifter ikke ut hvis det ikke er helt nødvendig.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

midget77 wrote:De sier at også bolten skal skiftes når den er tatt av. Den strekkes når den dras til.

Jeg har en kollega som har en range rover med dieselmotor. Den fikk samme feil som dette, og den ble reparert på samme måte som det beskrives på miata.net. Traktorreparatører reparer ting, de skifter ikke ut hvis det ikke er helt nødvendig.
Bolten må byttes uansett.. Den ser ikke helt perfekt ut, men knekt har den jo ikke da...

Tusen takk rudolf for at du er enig med meg at dette er en Bignose..

Men, tingen er, hva må jeg kjøpe inn da? Burde jeg vente til jeg har fått av litt mer for å se?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg er uenig med meg selv om å plukke fra hverandre :roll:

Du må nok ta av reimhjulet for å "komme til" hele kilesporet.

Men derfra til ferdig reparert så må nok en av ekspertene her på banen.
Vidar vet kanskje ? Eller han vet hvem som vet ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Har du kjørt med vinglete reimhjul helt siden i sommer?

Jeg hadde samme tilfelle som deg for ca 3 år siden. Måten jeg oppdaget feilen på var også at reimhjulet mitt hadde begynt å vingle. Feilen ble heldigvis oppdaget ved et tidlig stadie, så kilen hadde ikke slitt for mye på veivtappen. Jeg fikk montert nytt reimhjul, ny kile og bolt og sjekker nå momentet ca 1 gang i året. Hvis du har kjørt med vinglete reimhjul siden i sommer så burde du spandert denne ny. Ny kile og bolt burde være en selvfølge.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

All den skitne oljen som ligger rundt på blokken din kommer sannsynligvis fra at veivakselpakningen din har røket. Det hadde min og jeg hadde og denne smørja klint utover hele regreima.

Regreima og drevet må av for å få skiftet denne pakningen. dette må du uansett gjøre for å få sjekket kilesporets status. Det du ser når drevet sitter på er bare en liten del,...dessverre.

Og ja. Du har Bignose.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply