Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
I dag tok jeg og kameraten som holder på med bilen av reimhjulet. For de som husker det, så hadde jeg en tråd i sommer hvor jeg viste at dette hjulet hoppet som besatt. Grunnen er funnet nå.
Denne lille tappen skal vel holde fast reimhjulet ettersom jeg har forstått det. Jeg må altså ha en slik ny. men, hvor får jeg tak i dette? Jeg har iallfall ikke klart å finne det på mx5 parts. Og hvordan får jeg av denne tingen som reima går på? bare å skru i vei?...
Og, som alle kan se, motoren er veldig skitten. Noen som har et tips til et godt vaskemiddel? Kjøre på med cillit bang??
Dette er et problem på noen av de tidligste årgangene med mx5.
Det kan løses, men har lett for å koste penger.
Selve låsegreia får du fra mazda, for den skifter de hver gang de tar av dette hjulet på en bil. Sporet har tydeligvis blitt for stort på veiva di. Dette kan du med litt flaks fikse med flytende metall. Jeg mener at det er noen artikler på nettet (også på mx5-miata.no ) som handler om dette.
Last edited by midget77 on 30 Mar 2008, 22:48, edited 1 time in total.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Kjedelig.. Har vært en del tilfeller av dette på "short nose" motorene.
Men når det kommer til vask av motor vil jeg anbefale deg å gå på clas olson og kjøpe CRC sin motorvask pluss en oppvask børste. Egentlig funker alle typer motorvask bra.
Husk å bestille deg en ny tetting i framkant av veiven da (bak reimhjulet der). Er nok den som slipper ut all oljen..
Ole
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Dette er et problem på noen av de tidligste årgangene med mx5.
Det kan løses, men har lett for å koste penger.
Selve låsegreia får du fra mazda, for den skifter de hver gang de tar av dette hjulet på en bil. Sporet har tydeligvis blitt for stort på veiva di. Dette kan du med litt flaks fikse med flytende metall. Jeg mener at det er noen artikler på nettet (også på mx5-miata.no ) som handler om dette.
Fra linken:
Yes and no. If your Miata is a 1992 or newer, forget this article. You have nothing to worry about. If you have a 1991 with VIN 209447 or more, you're safe. If you'd like, verify the stronger crankshaft and larger bolt are fitted by measuring the bolt shoulder diameter to be 1.455 inches. If your Miata is a 1990 or 1991 with VIN 209446 or less, you have a crankshaft with a smaller diameter nose. (Note: according to Mazda, the European spec MX-5 breakpoint is at 127442.)
regner med at de VIN nummerene som her er snakk om, er de seks siste sifrene i hele den koden.. Mine seks siste sifre er 232967. Da skulle jeg jo være "safe".... men.. jah..
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.
Jeg har jo ikke fått tatt av alt enda, for jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med reg.reima, vil ikke bare rive av den, men ja, jeg er enig med deg, skaden min ser ikke helt ulikt ut som det bildet nei!
Men:
Jeg har åtte hull i reimhjulet
Jeg har en bolt som er 7,3 cm lang, og med en diameter på 1,3 cm.
Jeg har et vin nummer som slutter på 232967, dvs. senere modellen enn de som skal ha shortnose.
Jeg skjønner ikke hvorfor dette da skal skje. Jeg skal jo da ikke ha den gamle veiva!!
Men, ja, ser jo ut som skaden har skjedd. Hva skal jeg kjøpe inn, og hvor får jeg tak i dette. Må jeg eventuellt bytte hele veiva da, eller motoren?
glaibilenmin wrote:kan godt vær at du greier å redde veiva da men er vanskelig å se før du har tatt av regreima...
har du tatt av toppen?
Nei
toppen er ikke av.. Bare toppdekselet.. håpet å slippe å ta av toppen, for da er det plansliping og ditt og datt.. Har utrolig lite penger for øyeblikket egentlig, så håper i det lengste at dette ikke blir for dyrt..
EDIT: Tok et bilde av bolten, sånn om det er av interesse:
Men det er jo tydelig at den kan feile på samme måten som en SHORTNOSE.
Og det er jo det vi ser et tydelig eksempel på her.
Måten å reparere på vil jo uansett være den samme (hvis mulig)
Locktite-metoden (flytende metall)
Banzaibaggen fortalte meg engang at han hadde sveiset en sånn feil
Uansett så skulle du ikke behøve å plukke fra hverandre noe mer for å fikse DENNE feilen.
Lykke til !
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
De sier at også bolten skal skiftes når den er tatt av. Den strekkes når den dras til.
Jeg har en kollega som har en range rover med dieselmotor. Den fikk samme feil som dette, og den ble reparert på samme måte som det beskrives på miata.net. Traktorreparatører reparer ting, de skifter ikke ut hvis det ikke er helt nødvendig.
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.
midget77 wrote:De sier at også bolten skal skiftes når den er tatt av. Den strekkes når den dras til.
Jeg har en kollega som har en range rover med dieselmotor. Den fikk samme feil som dette, og den ble reparert på samme måte som det beskrives på miata.net. Traktorreparatører reparer ting, de skifter ikke ut hvis det ikke er helt nødvendig.
Bolten må byttes uansett.. Den ser ikke helt perfekt ut, men knekt har den jo ikke da...
Tusen takk rudolf for at du er enig med meg at dette er en Bignose..
Men, tingen er, hva må jeg kjøpe inn da? Burde jeg vente til jeg har fått av litt mer for å se?
Jeg er uenig med meg selv om å plukke fra hverandre
Du må nok ta av reimhjulet for å "komme til" hele kilesporet.
Men derfra til ferdig reparert så må nok en av ekspertene her på banen.
Vidar vet kanskje ? Eller han vet hvem som vet ?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Har du kjørt med vinglete reimhjul helt siden i sommer?
Jeg hadde samme tilfelle som deg for ca 3 år siden. Måten jeg oppdaget feilen på var også at reimhjulet mitt hadde begynt å vingle. Feilen ble heldigvis oppdaget ved et tidlig stadie, så kilen hadde ikke slitt for mye på veivtappen. Jeg fikk montert nytt reimhjul, ny kile og bolt og sjekker nå momentet ca 1 gang i året. Hvis du har kjørt med vinglete reimhjul siden i sommer så burde du spandert denne ny. Ny kile og bolt burde være en selvfølge.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
All den skitne oljen som ligger rundt på blokken din kommer sannsynligvis fra at veivakselpakningen din har røket. Det hadde min og jeg hadde og denne smørja klint utover hele regreima.
Regreima og drevet må av for å få skiftet denne pakningen. dette må du uansett gjøre for å få sjekket kilesporets status. Det du ser når drevet sitter på er bare en liten del,...dessverre.
Og ja. Du har Bignose.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35