min 91-miata har rundet 200 000 km og har brukt mye olje det siste året.
Bilen begynte å bruke mye olje på samme tid som jeg byttet registerreim og vannpumpe forrige sommer (180000km). Topp-pakningen ble byttet i høst i forbindelse med bytte av et eksosstempel. Jobben var gjort hos mazda så jeg regner med at jobben ble gjort forsvarlig og at den nye pakningen ble montert etter boka. Jeg ser at det svetter en del rundt toppdekselpakninga, spessielt på baksiden mot torpedoveggen. Uansett så ser jeg ikke at dette kan være grunnen til det store oljeforbruket. Jeg kjører et par mil om dagen og motoren bruker ca 2 liter i måneden.
Hvor blir det av olja??? 8O
høyt oljeforbruk
Moderator: Styremedlemmer
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Status: Offline
Ja 2 liter var nå litt drøyt, tror nok det er stemplene dine eller ventiltetningene, du må få noen til å kjøre bak deg å se om det kommer masse røyk ut eksosannlegget ditt, min er gått 197000 miles tilsvarende ca 318000 bruker litt men ikkje så mye, kanskje en desiliter i måneden. men nå har eg kjørt en del også.. noen som vet hva som er normalt, vet at med mobil 1 olje så brukes det mer olje,, castrol sin er snillere..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Jo den blir nok blå, spesielt etter nedover bakker og når man gir på igjen så siver det ut røyk.. Du må huske å sjekke oljen.. lett for å få rådebank vet du og det er ikkje noe kjekt.. peiler oljen like ofte som eg fyller bensin eg.. litt ofte men liker å vera på den sikre siden..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Rådebank får du når det er lite oljetrykk og lagrene på veivsteingen (rådene) ikkje får smurning. så sliter du de lagrene alt for fort ut og de skjærer seg, da blir de klaring mellom lager og veiv og det blir en banking når stempelet går opp og ned.. Dette er ikkje noe kjekk lyd, som resulterer i motor havari... sparer mye med god olje og flittig sjekk..