Huff, må kjøpe mer praktisk bil...

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 762
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Huff, må kjøpe mer praktisk bil...

Post by Kjakan »

Har fått mer ansvar på jobben, og trenger på sikt en stv/varebil som kan ta med seg litt diverse når det trengs. Og da må en bil selges...M5en er uaktuell i jobbruk da det sliter mye på bilen og blir dyre reparasjoner.
Men er glad i miataen da den gir kjøreglede i sola på tross av lite hk...
Har lurket og sett på bmw E36/e39 touring, Ford Focus/Mondeo eller MB E-klasse stv. Prisleie 50-90k et sted...Pizzabiler er uaktuelle pga design og kjørekomfort. Tror Focus er det tryggeste bilholdet, men veldig kjedelig. Mondeo mk3 er mye bil for pengene også. Innspill?
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Her vil jeg kunne påsta siden jeg har litt grunnlag som bilmekaniker på mye av de bilene der. Ford Focus\mondeo er billig i innkjøp men skumle bruktkjøpt. Standard feil, rust bremserør, foringer i fleng(de store bak), luftmassemålere. Mercedes e 210 ruster noe fælt osv.

Jeg liker ikke no særlig bmw, men e39 touring er gode bruksbiler, gjerne 525tds, går dårlig men rimelig driftsikker.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Hva med en Subaru Forester S-Turbo da? ;) Litt høyere i pris, men awd, kan trekke 1.8 tonn, sterk som fy og komfortabel..
Har en pen en som vurderes solgt da jeg ikke trenger stasjonsvogn som ikke har verken unger eller bikkje, og jobber i helsevesenet..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 762
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

mrinzane wrote:Her vil jeg kunne påsta siden jeg har litt grunnlag som bilmekaniker på mye av de bilene der. Ford Focus\mondeo er billig i innkjøp men skumle bruktkjøpt. Standard feil, rust bremserør, foringer i fleng(de store bak), luftmassemålere. Mercedes e 210 ruster noe fælt osv.Jeg liker ikke no særlig bmw, men e39 touring er gode bruksbiler, gjerne 525tds, går dårlig men rimelig driftsikker.
Focus er vel kåret til mest driftsikre bil av Adac i Tyskland tidligere...
Litt problemer er det jo på fordene, men tror ikke de egentlig er dårligere enn tilsvarende - ihvertfall ikke mhs til pris. Tilsvarende japser koster 75% mer, og er kjedeligere å se på. Så en skikkelig pen 2003 Mondeo til 89k. Det kjedelige er at det vil bli vanskelig å selge senere.
W210 ruster, men er jo kvalitet ellers. Mange har tatt byttegaranti slik at man kanskje slipper å bytte så mye karosseri selv.
BMWene ser best ut, men spesiellt E39 har mye elektronisk feil. Også har man jo toppakningsproblemene som ikke er noen myte.
Har sett litt på ML, men trenger egentlig ikke SUV...
Er vanskelig å se etter bil når man egentlig ikke har lyst på kjedelige A4-biler...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 762
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

mussa wrote:Hva med en Subaru Forester S-Turbo da? ;) Litt høyere i pris, men awd, kan trekke 1.8 tonn, sterk som fy og komfortabel..
Har en pen en som vurderes solgt da jeg ikke trenger stasjonsvogn som ikke har verken unger eller bikkje, og jobber i helsevesenet..
Har aldri vært helt inni Subaru, vekker ikke lysten helt :wink:
Også blir kanskje forbruket noe høyt...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

hadde samme problemstilling selv. jobben ville jeg sku kjøre opel combo uten noe utstyr.. og bråkete liten motor.. jeg endte opp med e39 og 2.5 bensin+ manuell. senking og 18" komfort som ca en hvilken som helst ny bil.. en HELT annen kvalitetsfeel enn en mondeo.. går ok(gikk akurat likt med 99 mod 10th ae i aks..) og har plass til endel greier.. kjører denne bilen som servicebil på jobben. .7 på langkjøring.. litern på toillkjøring og sladding.. angrer ikke et sekund..

Bytta bremseskiver, klosser, olje noen gangerm coupefilter og sånne servicveting pluss termostahus og termostat på snart 45k km.


Undervurder heller ikke kjøreglede.. jeg prøvde div audi, ford, toyota osv men endte med bmw og manuell , rett og slett fordi det er forbanna mye mer morro enn de fleste andre bilene i klassen :)
(mange mnd med snø i norge= bredt føre)

poenget.. skal man først være så trist at man kjøper mondeo og annet grevlinggreier.. .. kan man likegodt kjøre brødboks.. :)

Image
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

HF-mx5T wrote:(gikk akurat likt med 99 mod 10th ae i aks..)

Jeg får skylde på feit øl-vom og full tank :wink:
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

får trøste deg med at eneste grunnen var total mangel på svinger akurat der :D en sving og du hadde vært borte
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 762
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Har gått noen runder med meg selv nå, og jeg klarer ikke selge M5en...
Men vil ikke selge Miataen heller...Så lurer på å kjøpe en billig arbeidsbil til 20k etterhvert (type Corolla AE101/Camry 2.2/Carina ll), og sette Miataen på låve til høsten...
En selger fra IF ringte meg og fikset billigere forsikring (ned ca 5k fra Vital), noe som fikk meg på gli...
Er vanligvis ikke Vinglepetter, men i dette tilfellet er jeg helt på tur...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Post Reply