godkjenning av turbo

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

rasmus
500 RPM
500 RPM
Posts: 94
Joined: 30 Jul 2007, 16:53
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by rasmus »

Er det ingen som har dokumentene for turbo versjonen av Mazda Miata i USA da? For de er vel godkjent av Mazda med tanke på at Miata faktisk tåler den påkjenningen hvis de da fra fabrikk ble leverte med turbo?! Og om understell og bremser er det samme på en orginal Miata som en turbo Miata? Bare tenker litt høyt hær... Noen som kan sende meg BBR dokumentene? For jeg skal få Miatan min turbo godkjent. Piss lei av dette hær nå.
Mazda Miata 1992. 1.6
Senka 40 mm, tsw felger.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Nå ble vel ikke na levert med turbo i usa, og er heller ikke problemer å godkjenne med turbo, bare henvise til chassiet er sterkt nok, og ta en avgasstest, men er det verdt bryet, hva koster feks en slik avgasstest, sikkert fort en 30000,. Hva er straffen for å kjøre illegalt, for om det er regress osv man tenker på, så skal forsikringsselskapet kunne bevise at det var økt effekt så var årsaken til uhellet, og de fleste med mx5 kjøre vel pent på veiene,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
rasmus
500 RPM
500 RPM
Posts: 94
Joined: 30 Jul 2007, 16:53
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by rasmus »

StianOppistov wrote:Nå ble vel ikke na levert med turbo i usa, og er heller ikke problemer å godkjenne med turbo, bare henvise til chassiet er sterkt nok, og ta en avgasstest, men er det verdt bryet, hva koster feks en slik avgasstest, sikkert fort en 30000,. Hva er straffen for å kjøre illegalt, for om det er regress osv man tenker på, så skal forsikringsselskapet kunne bevise at det var økt effekt så var årsaken til uhellet, og de fleste med mx5 kjøre vel pent på veiene,,
Men hvis noen da kan hente fram dokumentene på at chassiet er sterkt nok så kan vel alle i forumet spleise på en avgasstest. Jeg vil værtfall være med.
Mazda Miata 1992. 1.6
Senka 40 mm, tsw felger.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Men på en NA 1,6 er vel strengt tatt verken diff eller bremser kraftig nok heller om man skal sammenligne med MSM. Dessuten har den et mye mer avstiva chassis. Ser ikke helt relevansen til den om du bare sikter til det med godkjent med turbo i USA.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
rasmus
500 RPM
500 RPM
Posts: 94
Joined: 30 Jul 2007, 16:53
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by rasmus »

Okay, nei bare snakker litt løst. Men er det ikke slikt at hvis man får en bil godkjent i Sverige så blir den godkjent i Norge også? Hvis dette så er tilfelle så må vel gå ann å dra til Sverige for å få bilen godkjent med turbo, da det er noen løsere regler dær enn det er hær???? Noen som har prøvd dette? :roll:
Mazda Miata 1992. 1.6
Senka 40 mm, tsw felger.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

rasmus wrote:Okay, nei bare snakker litt løst. Men er det ikke slikt at hvis man får en bil godkjent i Sverige så blir den godkjent i Norge også? Hvis dette så er tilfelle så må vel gå ann å dra til Sverige for å få bilen godkjent med turbo, da det er noen løsere regler dær enn det er hær???? Noen som har prøvd dette? :roll:
Snakker daglig med en svenske på msn, Han påstår det er lettere i norge, eller kjenner dere noen svensker med godkjent turbo,,eg har ennå ikke hørt om noen der så har fått godkjent, så da er man tilbake til en tuv test i tyskland.. Men hvem vil betale, :lol: eg kan gjerne vera med på en spleisesak om det kan hjelpe meg, men da må jo alle basere samme bilen på samme mods osv,, blir kanskje vanskeligt, da er vel greddy det letteste, men det er også ett dårlig kit sies det,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
rasmus
500 RPM
500 RPM
Posts: 94
Joined: 30 Jul 2007, 16:53
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by rasmus »

Så det er egentlig ganske håpløst?! :shock: Hadde litt trua på at d skulle gå, men så feil kan man ta.... :roll:
Mazda Miata 1992. 1.6
Senka 40 mm, tsw felger.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

rasmus wrote:Så det er egentlig ganske håpløst?! :shock: Hadde litt trua på at d skulle gå, men så feil kan man ta.... :roll:
Ja hadde trua eg også, men er det avgass greiene så stopper meg i grunn, chassiet kan man om ikke annet stive av med alt man får kjøpt, det bør godtas,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
rasmus
500 RPM
500 RPM
Posts: 94
Joined: 30 Jul 2007, 16:53
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by rasmus »

Men avgassen er jo bare teit. Koffer må ikke en Audi eller Saab ta en avgasstest? Hører jo saaber med utrolige hk anntall som blir godkjent. Pokker..... Men avgassen bør jo måles etter avgass nivået det årstallet bilen ble produsert eller?
Mazda Miata 1992. 1.6
Senka 40 mm, tsw felger.
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Ved ombygging til turbo må avgassene måles i hht. krav til typegodkjenning (testmetode) som gjaldt i Norge før 1993 (eller mulig det var i 1994) da EØS avtalen trådde i kraft. Etter dette er det EU-krav som gjelder. Dette er i vertfall det jeg har lest meg frem til/tror. Så er det store spørsmålet: Hva/hvilken test gjaldt i Norge før 93 mht. ombygging av bil (Har 92 mod selv)? Noen som vet? Har ikke spurt biltilsynet enda.....

Har et ørlite håp om at denne testen/kravet er någet mindre omfattende enn krav til test etter EØS-avtalen....
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

RonnyG wrote:Ved ombygging til turbo må avgassene måles i hht. krav til typegodkjenning (testmetode) som gjaldt i Norge før 1993 (eller mulig det var i 1994) da EØS avtalen trådde i kraft. Etter dette er det EU-krav som gjelder. Dette er i vertfall det jeg har lest meg frem til/tror. Så er det store spørsmålet: Hva/hvilken test gjaldt i Norge før 93 mht. ombygging av bil (Har 92 mod selv)? Noen som vet? Har ikke spurt biltilsynet enda.....

Har et ørlite håp om at denne testen/kravet er någet mindre omfattende enn krav til test etter EØS-avtalen....
Eg trodde kravet var før på min na, at man skal holde seg under 0,5prosent co, som er kravet på eu, men nyere regler er noe dritt, så lenge mazda ikke hjelper oss, feks andre bilmerker så får man en papirlapp så det står hva man skal bruke, så er det godkjent, har selv en svigerfar så har bygget utrolig mangen volvoer, har også endel kjennskap til opel så er bygget om, mens mazda så er det klin umulig, enda man er ute etter mindre effektøkning enn andre merker, kan legge inn svaret eg fikk ifra biltilsynet en annen dag, må legge opp programmene osv til scannern på min nye data, og med en liten datter i hus så er det litt nedprioritert, men skal skjerpe meg,, :lol: men sletter unna kontakt info osv så er på, så kan dere lese hva som ble skrevet til meg, den er litt feilskrevet noe eg skal klage på, men det står svart på kvitt hva de ønsker,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
rasmus
500 RPM
500 RPM
Posts: 94
Joined: 30 Jul 2007, 16:53
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by rasmus »

Det blir spennende å se :shock: Bare litt rart at Mazda ikke vil gi oss noen info om hva avgassen skal være. Er jo ikke noe yrkeshemmelighet det akkurat. :lol:
Mazda Miata 1992. 1.6
Senka 40 mm, tsw felger.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

rasmus wrote:Det blir spennende å se :shock: Bare litt rart at Mazda ikke vil gi oss noen info om hva avgassen skal være. Er jo ikke noe yrkeshemmelighet det akkurat. :lol:
De kan sikkert gi oss svar på hva den skal vera originalt, men biltilsynet vil vite hva den er etterpå..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
rasmus
500 RPM
500 RPM
Posts: 94
Joined: 30 Jul 2007, 16:53
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by rasmus »

Okay! Men står det ikke noe om utslippet i dokumentene til bbr kitet da? Rart om ikke Mazda vet noe om det?
Mazda Miata 1992. 1.6
Senka 40 mm, tsw felger.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

rasmus wrote:Okay! Men står det ikke noe om utslippet i dokumentene til bbr kitet da? Rart om ikke Mazda vet noe om det?
Eg leverte med papirene til bbr eg,, :lol: ikkje godt nok..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply