Hjulstillingskontroll

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Er ikke så fornøyd med Nordhagen og kompetansen til å bruke eget utstyr.
Ved første forsøk var alle vinklene stilt helt på halv tolv langt unna de specs jeg skulle ha.
Ble også fortalt at den dro til venstre og at det sikkert hjalp å bytte hjul forran og bak.. (wtf?).
Gjorde så bare for å ha mitt på det rene men hjalp 0. Man kunne lett se at camber bak var forskjellig på høyre og venstre side.
Alle vinklene ble så stilt på nytt dagen etter men den trekker fortsatt litt til venstre.
Hastverksarbeid til blodpris. Måtte også bruke mye tid selv til kjøring og henting i arbeidstid.
Håper for deres og andres del at jeg var uheldig.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Du betaler vel ikke for det før det er som du vil ha det?

Har sett de nevner i tråden på miata.net osv. også at de finner seg en annen plass hvis ikke utstyret nylig er justert/resatt eller de tydeligvis ikke vet bedre enn de selv. Må si meg enig i det, men ikke like lett å velge her i landet.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

arildh wrote:Er ikke så fornøyd med Nordhagen og kompetansen til å bruke eget utstyr.
Ved første forsøk var alle vinklene stilt helt på halv tolv langt unna de specs jeg skulle ha.
Ble også fortalt at den dro til venstre og at det sikkert hjalp å bytte hjul forran og bak.. (wtf?).
Gjorde så bare for å ha mitt på det rene men hjalp 0. Man kunne lett se at camber bak var forskjellig på høyre og venstre side.
Alle vinklene ble så stilt på nytt dagen etter men den trekker fortsatt litt til venstre.
Hastverksarbeid til blodpris. Måtte også bruke mye tid selv til kjøring og henting i arbeidstid.
Håper for deres og andres del at jeg var uheldig.
Jeg har skrevet litt om dette før:
viewtopic.php?t=7121&postdays=0&postorder=asc&start=120

"Hjulkontroll og justering" litt ned på siden (side 9).

Nordhagen har jeg advart mot.
Meeget arrogant og slurvete.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Argh.. Jeg erindret at du hadde dårlig erfaring med et verksted men fant ikke noen tråd om det. Glemte å sjekke prosjekttråden din.
Er Ensjø Auto til å stole på da? , og hva koster det ?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

arildh wrote:Argh.. Jeg erindret at du hadde dårlig erfaring med et verksted men fant ikke noen tråd om det. Glemte å sjekke prosjekttråden din.
Er Ensjø Auto til å stole på da? , og hva koster det ?
På Ensjø Auto er det en fyr som har hatt MX5 selv.
Be om å få snakke med han.
Resultatet ble ihvertfall bedre enn hos Nordhagen og det kostet ca. kr. 1500,- tror jeg.

Hjulkontroll og justering er IKKE så enkelt som noen vil ha det til.
Jeg har stooor medfølelse med dere som hever og senker bilene et par ganger i uka :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Hmm.. melder meg på i rekken av kunder av Nordhagen som er langt i fra fornøyd med hjulstillingskontrollen de utfører og den arrogante holdningen de viser der i forhold til spørsmål rundt resultat og mine kommentarere om at resultatet er ikke akkurat hva jeg spesifiserte. Hvor de svarer at avviken er så små at det ikke er merkbart - og den saken var ikke noe mer og diskutere :shock:
Leverte inn bilen med beskjed om at vinkler skulle settes slik (Icehawk's Alignment Spec):
Foran
Caster: Maximum
Camber: -1.5°
Toe out 1/16" per side

Bak
Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber: -2°
Toe in 1/16" per side

Resultatet ser dere her (var heldig skjønner jeg, så det var blekk i skriveren :) )
Image

Til alt overmål så trekker min bil også ørlitegran mot venstre etter kontrollen der (i tilllegg til slett arbeid med setting av ønskede vinkler kanskje ukalibrert utstyr hos Nordhagen?).

Som arildh, synd jeg ikke hadde fått med meg erfaringene dine Rudolf :?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Moralen her er vel at man ikke skal la en useriøs taper med parykk, gulltann og bilde av nakne menn på kontoret sitt justere hjulvinklene på bilen din...
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

men må huske på at -1,58 grader er veldi nært -2 da gradetalla slutta på
0,59
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

1,5 blir det samme som 1,30 grader.

1,50 blir 1,50 grader. Dette pga. det er 60 minutt i en grad.

å 1,59 grader er tilnærma lik 2grader.
Last edited by mrinzane on 25 Jun 2008, 22:40, edited 1 time in total.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Men camber verdiene foran/bak er jo motsatt av ønsket på bilen din nå :S De er jo like så og si. Må jo ha gått an å fått -2 bak da om det begynte på mer enn -2, hvis jeg tolker det rett.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Skal få tatt hjulstilling etterhvert selv, så blir spennende å se.

Noen i område drammen-kongsberg med gode erfaringer?

Tror jeg skal høre med autoconsult i skotselva
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

mrinzane wrote:1,5 blir det samme som 1,30 grader.

1,50 blir 1,50 grader. Dette pga. det er 60 minutt i en grad.

å 1,59 grader er tilnærma lik 2grader.
Takk for oppklaring :) - ser her at jeg kanskje har misforstått litt :oops: , har hele tiden tenkt at camber -1,5 foran tilsvarer -1,30 grader, men ser nå at det er jo faktisk 1,50 grader jeg har sagt det skal være foran så da er jo den camber settingen ihht mitt ønske :D :oops:

Uansett feiltolkning - utfra hva jeg har lest på miata.net så er det jo slik at fabrikkspeck på innstillinger har alt for stort tolleranse område. Er derfor jeg reier et sted og har med meg nøyaktige ønsker, samtidig tenker jeg slik at det er en fordel og sette innstillinger like på begge sider. Når jeg da betaler nesten 2,5K mener jeg bør få dette. Er jo stor variasjon i caster og toe foran. Mulig jeg her maser om bagateller..

Også litt kjipt med bil som trekker ørlite mot venstere :?
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

arildh wrote:Moralen her er vel at man ikke skal la en useriøs taper med parykk, gulltann og bilde av nakne menn på kontoret sitt justere hjulvinklene på bilen din...
Du har rett arildh - burde lyst noen varsellamper når jeg kom inn på kontoret der :mrgreen:
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

AJF wrote:
mrinzane wrote:1,5 blir det samme som 1,30 grader.

1,50 blir 1,50 grader. Dette pga. det er 60 minutt i en grad.

å 1,59 grader er tilnærma lik 2grader.
Takk for oppklaring :) - ser her at jeg kanskje har misforstått litt :oops: , har hele tiden tenkt at camber -1,5 foran tilsvarer -1,30 grader, men ser nå at det er jo faktisk 1,50 grader jeg har sagt det skal være foran så da er jo den camber settingen ihht mitt ønske :D :oops:

Uansett feiltolkning - utfra hva jeg har lest på miata.net så er det jo slik at fabrikkspeck på innstillinger har alt for stort tolleranse område. Er derfor jeg reier et sted og har med meg nøyaktige ønsker, samtidig tenker jeg slik at det er en fordel og sette innstillinger like på begge sider. Når jeg da betaler nesten 2,5K mener jeg bør få dette. Er jo stor variasjon i caster og toe foran. Mulig jeg her maser om bagateller..

Også litt kjipt med bil som trekker ørlite mot venstere :?
Toe å camber MÅ være så å si helt like pluss minius 0,1mm e.l.

Caster er ikke så forbanna nøye nøyaktighet på, det er jo hvor langt framme eller bake hjulet står kontra vinkelen på demperen.( se for hellingen på gaffelen på en trøsykkel) Men bør være likere enn det der.

Men ser ikke toe målene på skjemaet du har lagt ut der.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Classic »

Hiver meg på denne tråden her.. ( Litt off topic, men det handler om hjulkontroll..)

Jeg hadde min 1991 modell på hjulkontroll, NAF Stavanger, og fikk beskjed om at noen av boltene de skulle justere på var rustet fast og slitt runde.

Noen som vet hva disse "justeringsboltene" heter når jeg skal bestille hos Mazda? Er dette noe som en kan skifte selv? :?
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Post Reply