Hjulstillingskontroll
Moderator: Styremedlemmer
Er ikke så fornøyd med Nordhagen og kompetansen til å bruke eget utstyr.
Ved første forsøk var alle vinklene stilt helt på halv tolv langt unna de specs jeg skulle ha.
Ble også fortalt at den dro til venstre og at det sikkert hjalp å bytte hjul forran og bak.. (wtf?).
Gjorde så bare for å ha mitt på det rene men hjalp 0. Man kunne lett se at camber bak var forskjellig på høyre og venstre side.
Alle vinklene ble så stilt på nytt dagen etter men den trekker fortsatt litt til venstre.
Hastverksarbeid til blodpris. Måtte også bruke mye tid selv til kjøring og henting i arbeidstid.
Håper for deres og andres del at jeg var uheldig.
Ved første forsøk var alle vinklene stilt helt på halv tolv langt unna de specs jeg skulle ha.
Ble også fortalt at den dro til venstre og at det sikkert hjalp å bytte hjul forran og bak.. (wtf?).
Gjorde så bare for å ha mitt på det rene men hjalp 0. Man kunne lett se at camber bak var forskjellig på høyre og venstre side.
Alle vinklene ble så stilt på nytt dagen etter men den trekker fortsatt litt til venstre.
Hastverksarbeid til blodpris. Måtte også bruke mye tid selv til kjøring og henting i arbeidstid.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 627
- Status: Offline
Jeg har skrevet litt om dette før:arildh wrote:Er ikke så fornøyd med Nordhagen og kompetansen til å bruke eget utstyr.
viewtopic.php?t=7121&postdays=0&postorder=asc&start=120
"Hjulkontroll og justering" litt ned på siden (side 9).
Nordhagen har jeg advart mot.
Meeget arrogant og slurvete.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 627
På Ensjø Auto er det en fyr som har hatt MX5 selv.arildh wrote:Argh.. Jeg erindret at du hadde dårlig erfaring med et verksted men fant ikke noen tråd om det. Glemte å sjekke prosjekttråden din.
Er Ensjø Auto til å stole på da? , og hva koster det ?
Be om å få snakke med han.
Resultatet ble ihvertfall bedre enn hos Nordhagen og det kostet ca. kr. 1500,- tror jeg.
Hjulkontroll og justering er IKKE så enkelt som noen vil ha det til.
Jeg har stooor medfølelse med dere som hever og senker bilene et par ganger i uka

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- AJF
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 282
Hmm.. melder meg på i rekken av kunder av Nordhagen som er langt i fra fornøyd med hjulstillingskontrollen de utfører og den arrogante holdningen de viser der i forhold til spørsmål rundt resultat og mine kommentarere om at resultatet er ikke akkurat hva jeg spesifiserte. Hvor de svarer at avviken er så små at det ikke er merkbart - og den saken var ikke noe mer og diskutere
Leverte inn bilen med beskjed om at vinkler skulle settes slik (Icehawk's Alignment Spec):
Foran
Caster: Maximum
Camber: -1.5°
Toe out 1/16" per side
Bak
Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber: -2°
Toe in 1/16" per side
Resultatet ser dere her (var heldig skjønner jeg, så det var blekk i skriveren
)

Til alt overmål så trekker min bil også ørlitegran mot venstre etter kontrollen der (i tilllegg til slett arbeid med setting av ønskede vinkler kanskje ukalibrert utstyr hos Nordhagen?).
Som arildh, synd jeg ikke hadde fått med meg erfaringene dine Rudolf

Leverte inn bilen med beskjed om at vinkler skulle settes slik (Icehawk's Alignment Spec):
Foran
Caster: Maximum
Camber: -1.5°
Toe out 1/16" per side
Bak
Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber: -2°
Toe in 1/16" per side
Resultatet ser dere her (var heldig skjønner jeg, så det var blekk i skriveren

Til alt overmål så trekker min bil også ørlitegran mot venstre etter kontrollen der (i tilllegg til slett arbeid med setting av ønskede vinkler kanskje ukalibrert utstyr hos Nordhagen?).
Som arildh, synd jeg ikke hadde fått med meg erfaringene dine Rudolf

- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
men må huske på at -1,58 grader er veldi nært -2 da gradetalla slutta på
0,59
0,59
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
1,5 blir det samme som 1,30 grader.
1,50 blir 1,50 grader. Dette pga. det er 60 minutt i en grad.
å 1,59 grader er tilnærma lik 2grader.
Last edited by mrinzane on 25 Jun 2008, 22:40, edited 1 time in total.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- AJF
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 282
Takk for oppklaringmrinzane wrote:1,5 blir det samme som 1,30 grader.

Uansett feiltolkning - utfra hva jeg har lest på miata.net så er det jo slik at fabrikkspeck på innstillinger har alt for stort tolleranse område. Er derfor jeg reier et sted og har med meg nøyaktige ønsker, samtidig tenker jeg slik at det er en fordel og sette innstillinger like på begge sider. Når jeg da betaler nesten 2,5K mener jeg bør få dette. Er jo stor variasjon i caster og toe foran. Mulig jeg her maser om bagateller..
Også litt kjipt med bil som trekker ørlite mot venstere

Toe å camber MÅ være så å si helt like pluss minius 0,1mm e.l.AJF wrote:Takk for oppklaringmrinzane wrote:1,5 blir det samme som 1,30 grader.
å 1,59 grader er tilnærma lik 2grader.- ser her at jeg kanskje har misforstått litt
, har hele tiden tenkt at camber -1,5 foran tilsvarer -1,30 grader, men ser nå at det er jo faktisk 1,50 grader jeg har sagt det skal være foran så da er jo den camber settingen ihht mitt ønske
![]()
![]()
Uansett feiltolkning - utfra hva jeg har lest på miata.net så er det jo slik at fabrikkspeck på innstillinger har alt for stort tolleranse område. Er derfor jeg reier et sted og har med meg nøyaktige ønsker, samtidig tenker jeg slik at det er en fordel og sette innstillinger like på begge sider. Når jeg da betaler nesten 2,5K mener jeg bør få dette. Er jo stor variasjon i caster og toe foran. Mulig jeg her maser om bagateller..
Også litt kjipt med bil som trekker ørlite mot venstere
Caster er ikke så forbanna nøye nøyaktighet på, det er jo hvor langt framme eller bake hjulet står kontra vinkelen på demperen.( se for hellingen på gaffelen på en trøsykkel) Men bør være likere enn det der.
Men ser ikke toe målene på skjemaet du har lagt ut der.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
-
- 500 RPM
- Medlemsnummer: 484
Hiver meg på denne tråden her.. ( Litt off topic, men det handler om hjulkontroll..)
Jeg hadde min 1991 modell på hjulkontroll, NAF Stavanger, og fikk beskjed om at noen av boltene de skulle justere på var rustet fast og slitt runde.
Noen som vet hva disse "justeringsboltene" heter når jeg skal bestille hos Mazda? Er dette noe som en kan skifte selv?
Jeg hadde min 1991 modell på hjulkontroll, NAF Stavanger, og fikk beskjed om at noen av boltene de skulle justere på var rustet fast og slitt runde.
Noen som vet hva disse "justeringsboltene" heter når jeg skal bestille hos Mazda? Er dette noe som en kan skifte selv?

1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484