noen spm ang bensinsprut på 1,6
Moderator: Styremedlemmer
noen spm ang bensinsprut på 1,6
Har fåt montert turbo på min og har AFR på 14,7:1... syns dette er litt tynt og vil gjerne ned på 13 området...
noen som vet hva slags dyser som vil holde? kan jeg bare bruke 1,8 dyser og det er nok?
Baktus?
noen som vet hva slags dyser som vil holde? kan jeg bare bruke 1,8 dyser og det er nok?
Baktus?
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
Er ikke tynt det ved normal kjøring. Om du bytter dyser uten å bruke annet enn orginal sprut og afpr vil du få alt for fet blanding ved normal kjøring. Du bør isåfal også ha noe som styrer dysene dine så du kan redusere åpningstidene ved normal kjøring og som kan øke dem når du kjører med trykk. Det er da du også ønsker deg muligheten til å justere tenningen så du kjøper det en boks for dette også.
Det er når man begyner med denne type trimming at man til slutt går seg bort i alle "hjelpe system" og man til slutt skulle ønske att man bare hadde kjøpt et datasprut og riktig store dyser.
Legger du bare 5-6000,- til i bilen din kan du trykt begyne å lade 0,8-1,2 bar.
Lykke til.

Det er når man begyner med denne type trimming at man til slutt går seg bort i alle "hjelpe system" og man til slutt skulle ønske att man bare hadde kjøpt et datasprut og riktig store dyser.
Legger du bare 5-6000,- til i bilen din kan du trykt begyne å lade 0,8-1,2 bar.
Lykke til.

-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
-
- Status: Offline
Re: noen spm ang bensinsprut på 1,6
om målinga di er på tomgang, eller kjøring med veldig liten belastning, så er denne verdien flott..SweetMX5 wrote:Har fåt montert turbo på min og har AFR på 14,7:1... syns dette er litt tynt og vil gjerne ned på 13 området...
noen som vet hva slags dyser som vil holde? kan jeg bare bruke 1,8 dyser og det er nok?
Baktus?
hva har du på fullt pådrag da? ladetrykk ?
dette er ved ca halv gas cruise ved 0,35 bar...
fullt pådrag har jeg ca 15,5
men det er kun når jeg kommer på litt turtall, jeg regner med at siden ecuen min tynner ut blandinga ved ca 6000 rpm så vil dette også gi innvirkning på AFR på lambdaen.
fullt pådrag har jeg ca 15,5
men det er kun når jeg kommer på litt turtall, jeg regner med at siden ecuen min tynner ut blandinga ved ca 6000 rpm så vil dette også gi innvirkning på AFR på lambdaen.
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
jeg har en ekstern bredbåndslambda, med display som jeg sitter og logger med inne i bilen og holder øye realtime...
16,5 i AFR på max pådrag ved 6500 rpm, men tror muliogenbs den fuel regulatoren min er koblet litt feil, tenkte jeg skulle prøve koble den av og se om AFR endrer seg, hvis ikke vet jeg det er noe feil.
16,5 i AFR på max pådrag ved 6500 rpm, men tror muliogenbs den fuel regulatoren min er koblet litt feil, tenkte jeg skulle prøve koble den av og se om AFR endrer seg, hvis ikke vet jeg det er noe feil.
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Prøv med 1.8 dyser, de er ok, funker fett, gir deg noen få dråper mer,
eg kjører selv med af på 15.5 ca på cruice, når eg hadde supercharger så kjørte eg en 13 ca på boost.. da funket den ok, noen gode svar på af verdier har eg aldri fått, ingen så kan svare meg på det, eneste svar eg har fått at man kan fint kjøre 14.7 over hele kurven om tenning og alt er ok, noe eg tviler jævligt på..
eg kjører selv med af på 15.5 ca på cruice, når eg hadde supercharger så kjørte eg en 13 ca på boost.. da funket den ok, noen gode svar på af verdier har eg aldri fått, ingen så kan svare meg på det, eneste svar eg har fått at man kan fint kjøre 14.7 over hele kurven om tenning og alt er ok, noe eg tviler jævligt på..

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Standard fra Mazda er ned mot 11 i AFR ved fullt drag og max RPM.
Er du under ca 4000 RPM, og cruiser, er du i closed-loop og da styrer ECU etter lambdasonden noe som vil gi 14.7 aka stoich.
Synes Stian sin ide er god - 1.8 dyser gir deg +15% fuel naar du er i open-loop, dvs hoy load og rpm. Men paa cruise vil du fremdeles ha 14.7.
Er du under ca 4000 RPM, og cruiser, er du i closed-loop og da styrer ECU etter lambdasonden noe som vil gi 14.7 aka stoich.
Synes Stian sin ide er god - 1.8 dyser gir deg +15% fuel naar du er i open-loop, dvs hoy load og rpm. Men paa cruise vil du fremdeles ha 14.7.
-
- Status: Offline
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Det sies jo med rette at MX-5 går "rikt" fra fabrikken - jeg hentet infoen om A/F ratio fra boka til Norman Garrett.HF-mx5T wrote:tull å gi enda fetere blanding enn det han har.. fikk vettuge verdier når folket klarte å koble trykkregulatorer riktig :p
er ingen effekt å hente på å kjøre for rikt..
Det står også at max power kommer ved litt fet blanding, dvs rundt 11-12....
Hva som er den ideelle blandinga får jo alle gjøre seg opp en mening om, selv skal jeg forske litt nå som Wideband er installert i kveld

- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Med 1.8 dyser så er af samme som 1.6 på lave cruice verdier, de er så lite større at ecu styrer de optimalt, men de gir litt extra på toppen, så gjør at de egner seg til litt trimming, og da vil man slippe å justere denne bensintrykksregulatoren så mye, så gjør at man får noenlunde ok af på cruice igjen, min erfaring er at slik bensintrykksregulator trim får en miata 1,6 til å bruke suppe som en nissan skyline, men det beste er å spare litt penger og smokke på ett justerbar sprut,, disse megasquirt er poppe også i disse lave dollar kursene, man kan få ett ferdig ledningnett om man vil slippe å feilsøke i 100år på å spare en 1000lapp, 

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- Status: Offline