NSK banekjøring 26. juli
Moderator: Styremedlemmer
NSK banekjøring 26. juli
Jeg var der. AJF kom etter hvert og testet bilen for første gang etter masse mods på bane. Harald og kompis kom kjørende i kassevogn og fikk noen turistrunder i MSM'n.
Det var som vanlig på NSK treff masse raske biler. Det råeste denne dagen var vel en Porsche 996 GT2 med div RUF deler. Hvistnok samme bil som kjørte 1.02 på TSW SS1 for noen uker siden.
Jeg hadde bestetid 1:10.0. Det var med passasjer så det er vel der jeg har pleid å ligge. Ser at RaceChrono gir en teoretisk optimal tid på 1.08,4 så med max konsing og fri bane bør det gå å komme under 1.09 igjen. Merker at bilen trenger kraftigere stag. Fikk trackingnummer på RB 1.25 sway i dag fra Miataroadster så krysser fingre på at jeg har den på bilen før Nürburgring neste onsdag.
Jeg lå bak AJF noen runder og den bilen går virkelig bra. Jeg tok egentlig ikke innpå noe nevneverdig på rettstrekka så enten betyr det at jeg neppe har over 200 hester eller at bilen hans går j****g bra (eller at jeg og passasjer må slanke oss). Det kom stikkflammer fra ekosen ved innbremsinger. Ganske rått med et enkelt kompressorkit og standard dyser. Han kjørte vel 1.11,x om jeg ikke husker feil.
Det var sikkert rundt 28-30 grader og jeg hadde store problemer med å holde tempen nede på både vann og olje.
Startet på 70-80 C oljetemp og ga meg når den nådde 125+ grader etter ca. 10 runder. Dette er med en ekstern oljekjøler. Vurderer å bytte ut slangene fra TESS hydraulikk slanger til AN10 i fall det er et flow problem gjennom kjøleren.
Måtte kjøre 3 avkjølingsrunder for å få ned tempen 10 grader. Ikke bra.
Vanntempen krøp også opp mot 110 grader. Det er egentlig værre. Har jo feteste PWR alu radiator så det er litt skuffende. Må vel lukte på Coolant reroute for å kunne kjøre på bane slike dager og fortsatt ha AC (som var veldig nyttig denne dagen).
Hadde også problemer med å få raske girskift med 6-trinns. Spes fra 2nd til 3rd hvor den plutselig havner i 5. gir. Det virket som om det ble værre med varmen. På det værste måtte jeg omtrent vente 1 sek på å få skiftet til 4. pga. sen synkronisering.
Håper at dette skyldes dårlig olje. Den er jo for så vidt ny men mulig den ikke er optimal. Får vel satse på Redline.
Kjørte med Biltema 10w-40 helsynth btw. Eller Statoil hel syntetisk som det egentlig er.
Håper på litt kjøligere vær neste gang.
Det var som vanlig på NSK treff masse raske biler. Det råeste denne dagen var vel en Porsche 996 GT2 med div RUF deler. Hvistnok samme bil som kjørte 1.02 på TSW SS1 for noen uker siden.
Jeg hadde bestetid 1:10.0. Det var med passasjer så det er vel der jeg har pleid å ligge. Ser at RaceChrono gir en teoretisk optimal tid på 1.08,4 så med max konsing og fri bane bør det gå å komme under 1.09 igjen. Merker at bilen trenger kraftigere stag. Fikk trackingnummer på RB 1.25 sway i dag fra Miataroadster så krysser fingre på at jeg har den på bilen før Nürburgring neste onsdag.
Jeg lå bak AJF noen runder og den bilen går virkelig bra. Jeg tok egentlig ikke innpå noe nevneverdig på rettstrekka så enten betyr det at jeg neppe har over 200 hester eller at bilen hans går j****g bra (eller at jeg og passasjer må slanke oss). Det kom stikkflammer fra ekosen ved innbremsinger. Ganske rått med et enkelt kompressorkit og standard dyser. Han kjørte vel 1.11,x om jeg ikke husker feil.
Det var sikkert rundt 28-30 grader og jeg hadde store problemer med å holde tempen nede på både vann og olje.
Startet på 70-80 C oljetemp og ga meg når den nådde 125+ grader etter ca. 10 runder. Dette er med en ekstern oljekjøler. Vurderer å bytte ut slangene fra TESS hydraulikk slanger til AN10 i fall det er et flow problem gjennom kjøleren.
Måtte kjøre 3 avkjølingsrunder for å få ned tempen 10 grader. Ikke bra.
Vanntempen krøp også opp mot 110 grader. Det er egentlig værre. Har jo feteste PWR alu radiator så det er litt skuffende. Må vel lukte på Coolant reroute for å kunne kjøre på bane slike dager og fortsatt ha AC (som var veldig nyttig denne dagen).
Hadde også problemer med å få raske girskift med 6-trinns. Spes fra 2nd til 3rd hvor den plutselig havner i 5. gir. Det virket som om det ble værre med varmen. På det værste måtte jeg omtrent vente 1 sek på å få skiftet til 4. pga. sen synkronisering.
Håper at dette skyldes dårlig olje. Den er jo for så vidt ny men mulig den ikke er optimal. Får vel satse på Redline.
Kjørte med Biltema 10w-40 helsynth btw. Eller Statoil hel syntetisk som det egentlig er.
Håper på litt kjøligere vær neste gang.
Den GT2`n er tøff 
Han var innom her for noen dager siden.
Kamerat som bor rett borti gata.
Heh, begynner å få noen kamerater som har en del artige biler igrunn.
Ble henta i en Ferrari 355 F1 istad, når vi skulle ut og bade
Steike det er bil folk glor etter, uansett hvordan man kjører
-n

Han var innom her for noen dager siden.
Kamerat som bor rett borti gata.
Heh, begynner å få noen kamerater som har en del artige biler igrunn.
Ble henta i en Ferrari 355 F1 istad, når vi skulle ut og bade

Steike det er bil folk glor etter, uansett hvordan man kjører

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Som arildh skrev var det en varm dag på Rudskogen for både biler og førere. Dagens to MXer står og kjøler seg etter et pass på banen:

Var utrolig moro og endelig få testet bilen på bane etter å ha oppgradert bilen med tanke på god handling og en liten dose ekstra effekt de siste 4 månedene. Kjempe gøy og da føle at den ekstra motorkraften kommer jevnt og kontrollerbart (kunne dog ønsket meg mer effekt og moment, spes opp fra slakteren) samtidig som bilen handlingmessig er slik jeg ønsker, balanserer fra nøytral til lett overstyrt. Det var dog to ting jeg savner ved bilen for enda mer kontroll på bane, det er ordentlige målere for vanntemp og oljetemp, slik at jeg kan ha bedre kontroll med motorens arbeidsforhold. Samtidig føler jeg at jeg lider av at jeg ikke sitter støtt og godt nok, så 4punkt seler og ordentlig stol kommer. Eneste tekniske problem jeg hadde var en vakumslange som løsnet en gang og at venstre forhjul begynte å løsne på vei hjem (ble skremt når jeg pluteslig hørte masse ulyder fra venster side fremme på vei hjemover, men en kjapp sjekk av hjulmuttere gav meg hvilepulsen tilbake
)
Fikk med meg 49 runder på lørdag (inkludert nedkjølingsrunder), beste tiden rundt banen klokket med RaceChrono ble 1.11.2. RaceChrono oppgir optimal tiden (makstidene mine for de enkelte elementene av banen satt sammen til en optimal runde) basert på disse 49 rundene er 106.7! Så jeg har tydelig mye og hente på og stabilisere kjøringen og få ro over meg. Målet for byggverket mitt på under 1.10.0 runder er dermed ikke helt i det blå
Gleder meg alt til neste tur til Rudskogen.
På en banedag som dette går det med litt "suppe", jeg målte forbruk på 1,65l/mil på kjøring oslo- rudskogen t/r, og 93km på rudskogen.
Snakket også med et tidligere klubbmedlem som i dag kjører Porsche der, og etter noen år i Boxter gikk han nå rundt og hadde lyste på en leken MX-5 igjen
Var utrolig moro og endelig få testet bilen på bane etter å ha oppgradert bilen med tanke på god handling og en liten dose ekstra effekt de siste 4 månedene. Kjempe gøy og da føle at den ekstra motorkraften kommer jevnt og kontrollerbart (kunne dog ønsket meg mer effekt og moment, spes opp fra slakteren) samtidig som bilen handlingmessig er slik jeg ønsker, balanserer fra nøytral til lett overstyrt. Det var dog to ting jeg savner ved bilen for enda mer kontroll på bane, det er ordentlige målere for vanntemp og oljetemp, slik at jeg kan ha bedre kontroll med motorens arbeidsforhold. Samtidig føler jeg at jeg lider av at jeg ikke sitter støtt og godt nok, så 4punkt seler og ordentlig stol kommer. Eneste tekniske problem jeg hadde var en vakumslange som løsnet en gang og at venstre forhjul begynte å løsne på vei hjem (ble skremt når jeg pluteslig hørte masse ulyder fra venster side fremme på vei hjemover, men en kjapp sjekk av hjulmuttere gav meg hvilepulsen tilbake

Fikk med meg 49 runder på lørdag (inkludert nedkjølingsrunder), beste tiden rundt banen klokket med RaceChrono ble 1.11.2. RaceChrono oppgir optimal tiden (makstidene mine for de enkelte elementene av banen satt sammen til en optimal runde) basert på disse 49 rundene er 106.7! Så jeg har tydelig mye og hente på og stabilisere kjøringen og få ro over meg. Målet for byggverket mitt på under 1.10.0 runder er dermed ikke helt i det blå

Gleder meg alt til neste tur til Rudskogen.
På en banedag som dette går det med litt "suppe", jeg målte forbruk på 1,65l/mil på kjøring oslo- rudskogen t/r, og 93km på rudskogen.
Snakket også med et tidligere klubbmedlem som i dag kjører Porsche der, og etter noen år i Boxter gikk han nå rundt og hadde lyste på en leken MX-5 igjen

- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: NSK banekjøring 26. juli
Tror min bil er ca 100kg lettere enn din også, er det ikke slik at MSMen veier ca 1150kg??arildh wrote: .......betyr det at jeg neppe har over 200 hester eller at bilen hans går j****g bra (eller at jeg og passasjer må slanke oss). .
Så kankje det bare er bilen som må slanke seg

Jeg jobber med saken arildh 
Har ikke hatt bilen mer en 3 uker el.så, så må bare få fiksa noen småting
H-F har blitt rekruttert for å bytte litt smådeler
(fjærer, krengningshemmere, motorfester, eksos).
Utover det vil jeg bytte olje på motor, girkasse og diff (redline MT90 og 75w90 er på vei fra USA). Motorolje så vurderer jeg Mobil1 0w40 i år, siden det ikke blir så mye kjøring på bane denne sesongen.
Neste sesong blir det nok Castrol TWS Motorsport 10w60 på sommer, og mobil 1 0w40 vinter.
-n

Har ikke hatt bilen mer en 3 uker el.så, så må bare få fiksa noen småting

H-F har blitt rekruttert for å bytte litt smådeler

(fjærer, krengningshemmere, motorfester, eksos).
Utover det vil jeg bytte olje på motor, girkasse og diff (redline MT90 og 75w90 er på vei fra USA). Motorolje så vurderer jeg Mobil1 0w40 i år, siden det ikke blir så mye kjøring på bane denne sesongen.
Neste sesong blir det nok Castrol TWS Motorsport 10w60 på sommer, og mobil 1 0w40 vinter.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Skulle vært der, men jeg hadde det litt for artig på kvelds- og nattetid i helga
Dessuten venter jeg på bremseklosser fra Mr. Goodwin. Håper jeg får de før Ringen, ellers blir det å stå å blomstre i Grüne Hölle ei uke..
Krengninghemmere fram/bak er på veg, samt ny strut brace. Tralala...
Ellers enig i at fler bør oppleve hvor gøy det kan være på bane.

Dessuten venter jeg på bremseklosser fra Mr. Goodwin. Håper jeg får de før Ringen, ellers blir det å stå å blomstre i Grüne Hölle ei uke..

Krengninghemmere fram/bak er på veg, samt ny strut brace. Tralala...
Ellers enig i at fler bør oppleve hvor gøy det kan være på bane.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
ebay selvsagt.BaktusBror wrote:Hvor bestilte du olja fra?nope-mx3 wrote: Utover det vil jeg bytte olje på motor, girkasse og diff (redline MT90 og 75w90 er på vei fra USA).
-n
Jeg bestilte Redline hos FlyingMiata, men de kunne ikke selge Redline utafor USA/Canada
Dyr frakt dog...nesten $70 for 3l mt90 og 2l 75w90
Skal nok bestille mer i vinter, og da blir det flyinmiata og jetcarrier båtfrakt.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Mekonomen selger redline, jeg kjøpt redline til diff og gearkasse der i fjor. Med den frakkostanden som oppgis her er jeg overbevist om det ikke er særlig å spare på å handle fra US&A
Ja banekjøring med er noe flere burde prøve, MX-5 er i forhold til pris en meget kompetent bil på bane som henger på mye grommere saker og så tåler den og bli brukt. Er ikke uten grunn at MX-5 er den biltypen som absolutt flest bruker til racing i USA

Ja banekjøring med er noe flere burde prøve, MX-5 er i forhold til pris en meget kompetent bil på bane som henger på mye grommere saker og så tåler den og bli brukt. Er ikke uten grunn at MX-5 er den biltypen som absolutt flest bruker til racing i USA
Mekonomen selger Redline til helt syke priser, jaAJF wrote:Mekonomen selger redline, jeg kjøpt redline til diff og gearkasse der i fjor. Med den frakkostanden som oppgis her er jeg overbevist om det ikke er særlig å spare på å handle fra US&A![]()
Ja banekjøring med er noe flere burde prøve, MX-5 er i forhold til pris en meget kompetent bil på bane som henger på mye grommere saker og så tåler den og bli brukt. Er ikke uten grunn at MX-5 er den biltypen som absolutt flest bruker til racing i USA

Sjekket der, og det var snakk om ca. 220,- pr.flaske for de flaskene jeg har kjøpt fra Usa.
Noe som tilsvarer rundt 1000-1200 kroner.
Stor forskjell til de 585,- jeg har betalt.
Tom. med mva og tollgebyr, blir dette vesentlig billigere.
Og i vinter når jeg da har bedre tid, blir det myyyye å spare, når jeg bruker båtfrakt.
Blir nok å få med en del folk da, og kjøpe et større parti.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll