Forskjell på GTR/ miata 1,8L blokkog topp

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

soltec
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 152
Joined: 13 Jul 2008, 00:24
Location: Os
Status: Offline

Forskjell på GTR/ miata 1,8L blokkog topp

Post by soltec »

Som i overskriften lurer eg på forskjell på Mazda 323 grt/gtx topp og blokk i forhold til miata sin 1,8L motor.
Gjerne info og spec hadde gjort seg eller en link som eg kan lese meg frem til mine spørsmål.
Gjerne tips om hvilket valg eg skal gå for med tanke på blokk og topp. Skal skifte ut alt av internals forutenom veiv.
Hvor mye av ledningsnettet fra 1.6 kan eg bruke, samme kontaktene på ECU`en?

Takker for all hjelp eg kan få.

Noen som har en BP blokk liggende til salgs?
-Pajero 3,2 DID 01
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xToyota supra MKIV euro-spec 94. 575rhp
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
xPeugeot 205 1,9GTI 90. + en 1,6 gti
x 2 stk VW polo 1,3 88.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Blokkene er like, forskjellen på gtr og gtx topp er eksosventilene på gtr har flussfylling for å takle varmen bedre, en miata topp er bedre med tanke på flow,,.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
soltec
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 152
Joined: 13 Jul 2008, 00:24
Location: Os
Status: Offline

Post by soltec »

Men hvordan er det med tanke på i plassering av innsugsmanifoild og eksosmanifoild? Er det samme infestingene som miata topp eller noe helt annet.
går det an og bruke insugsmanifoild fra 1,8 miata på en gtx/gtr topp?
-Pajero 3,2 DID 01
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xToyota supra MKIV euro-spec 94. 575rhp
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
xPeugeot 205 1,9GTI 90. + en 1,6 gti
x 2 stk VW polo 1,3 88.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

ja. festene til innsugsmanifold på 1.8 bilene er lik opp til 98? når den nye toppen kom
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

GT-R har i tillegg andre kammer.
Det er ikke så mye poeng å gå for en GT-R motor annet enn at man kan skryte av det :)
99+ toppen flower bedre. De morsomste delene peker feil vei (innsug, manifoil, etc) og alt på motoren er 15 år gammelt (og mest sansynlig 15 harde år...)

99+ 1.8 motor er på papiret tingen å bygge videre på, dvs. BP-4W eller BP-Z3.
soltec
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 152
Joined: 13 Jul 2008, 00:24
Location: Os
Status: Offline

Post by soltec »

arildh wrote:GT-R har i tillegg andre kammer.
Det er ikke så mye poeng å gå for en GT-R motor annet enn at man kan skryte av det :)
99+ toppen flower bedre. De morsomste delene peker feil vei (innsug, manifoil, etc) og alt på motoren er 15 år gammelt (og mest sansynlig 15 harde år...)

99+ 1.8 motor er på papiret tingen å bygge videre på, dvs. BP-4W eller BP-Z3.
Har fått tilbud på en komplett gtr motor, med smidde råder, stempler, hks kammer m. ventiler, seter+++ Bygget av en i svergie skulle ha 25 tusen, skal være god for 500+. men om eg kan bruke eksos og innsugsmanifoild fra greddy er eg kommet langt. Men der igjen så står det på det elektriske, da må eg vel bruke GTR ledningsnett og hjerne. eller er det mulig og bruke miata sitt ledningsnett og bygge om. Tingen er at eg har ikke vert borti mazda tidligere, har kun vert borti toyota, honda, vw, ang el. og motor. Vet at eg måtte bytte el anlegget på min B16A2 motor i crx`en for å gå opp til B18A2, prinsippet ganske like motoret men et helt annet el anlegg og motorstyring.
Noen tips?
-Pajero 3,2 DID 01
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xToyota supra MKIV euro-spec 94. 575rhp
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
xPeugeot 205 1,9GTI 90. + en 1,6 gti
x 2 stk VW polo 1,3 88.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

fordeler fra gtr passer ikke fysisk i mx5 motorrom. man må bruke mx5 sensor, som ikke funker mot gtr motorstyring, mx5 motorstyring fikser ikke turbo uten å byttes.. innsug fra gtr peker feil vei, må byttes til mx5 del, bunnpanne og alt nedi der må byttes til mx5 deler, grenrør peker feil vei.. greddy har ingen manifold til 1.8 mx5, hadde uansett ikke kjøpt den, siden greddy manifoldene er dårlige.. bytter du manifold, passer ikke org gtr turbo, men regner med den ikke har org turbo heller om den har 500 hester..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

For den prisen er du på god vei til å kjøpe en komplett værsting motor hos FM. Da er alt nytt og det er garanti på sakene.
soltec
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 152
Joined: 13 Jul 2008, 00:24
Location: Os
Status: Offline

Post by soltec »

arildh wrote:For den prisen er du på god vei til å kjøpe en komplett værsting motor hos FM. Da er alt nytt og det er garanti på sakene.
Nja, kommer nok på en 40 tusen + for en FM bygget motor og at du må sende toppen inn til de i innbytte, blir fort noen tusen ekstra. Tror nok eg satser på å anskaffe meg en BP blokk og bygge den selv. Eller blir det bygging av min 1,6L motor, når en først skal bygge motor så tar man den hakket over. 1.6l skal overhaldes uansett. Damen har en blå na som er gått 297tusen km! men motoren går som en klokke.
Blir eventuel å hive min motor over i hennes bil etter den er overhaldt.
-Pajero 3,2 DID 01
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xToyota supra MKIV euro-spec 94. 575rhp
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
xPeugeot 205 1,9GTI 90. + en 1,6 gti
x 2 stk VW polo 1,3 88.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Er bare å kjøpe en 1.8 motor på ebay og ett belfab motorkit, så har du en grom motor i grunn,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
soltec
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 152
Joined: 13 Jul 2008, 00:24
Location: Os
Status: Offline

Post by soltec »

StianOppistov wrote:Er bare å kjøpe en 1.8 motor på ebay og ett belfab motorkit, så har du en grom motor i grunn,,
vurderer saken :wink: . belfab kitet blir det uansett om 1.6 eller 1.8l 8) Skal se hva det kommer på i frakt. kan få en 1.8l miata motor i fra danmark for 15tusen hjem på døren.
-Pajero 3,2 DID 01
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xToyota supra MKIV euro-spec 94. 575rhp
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
xPeugeot 205 1,9GTI 90. + en 1,6 gti
x 2 stk VW polo 1,3 88.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

soltec wrote:
StianOppistov wrote:Er bare å kjøpe en 1.8 motor på ebay og ett belfab motorkit, så har du en grom motor i grunn,,
vurderer saken :wink: . belfab kitet blir det uansett om 1.6 eller 1.8l 8) Skal se hva det kommer på i frakt. kan få en 1.8l miata motor i fra danmark for 15tusen hjem på døren.
Når du handler på ebay så er det en så bor i new jersey så selger japan import motorer til en 3500nok pluss frakt, og kunne levere på min adresse hos jetcarrier til en 50 dollar mer, og sjøfrakt til noreg kan ikke vera all verden,, så eg synest 15000 danske er dyrt,, for 15000 så bør motorn nesten vera ferdig bygd,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Ehh.. eller du kan kjøpe en 323 BP motor fra en høgger i sverige for 3-5K.
Skjønner ikke hvorfor nordmenn ruinerer seg på han danske høggern.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

arildh wrote:Ehh.. eller du kan kjøpe en 323 BP motor fra en høgger i sverige for 3-5K.
Skjønner ikke hvorfor nordmenn ruinerer seg på han danske høggern.
Ja er lett å kjøpe en 323bp, men da trenger du alle andre deler på ebay, da som motorfester, toppdeksel, bunnpanne, innsug.. Så det er mer lønnsomt å kjøpe en ferdig motor i grunn, eg har brukt mye tid å penger på å skaffe alle delene eg trengte for å bygge om en 323 gtr motor,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
soltec
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 152
Joined: 13 Jul 2008, 00:24
Location: Os
Status: Offline

Post by soltec »

StianOppistov wrote:
arildh wrote:Ehh.. eller du kan kjøpe en 323 BP motor fra en høgger i sverige for 3-5K.
Skjønner ikke hvorfor nordmenn ruinerer seg på han danske høggern.
Ja er lett å kjøpe en 323bp, men da trenger du alle andre deler på ebay, da som motorfester, toppdeksel, bunnpanne, innsug.. Så det er mer lønnsomt å kjøpe en ferdig motor i grunn, eg har brukt mye tid å penger på å skaffe alle delene eg trengte for å bygge om en 323 gtr motor,
Ja ting tar tid. Vurderer å hente en delebil fra tyskland, en kjørbar en. trenger litt karosseri deler til den andre mx`en, så svarer seg å hente en inn selv. Fant en 1.8L na til 25000 inkl moms. Får se hva som dukker opp av motorer her til lands, halve kosen med å skru bil er å gjøre alt selv :wink:
-Pajero 3,2 DID 01
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xToyota supra MKIV euro-spec 94. 575rhp
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
xPeugeot 205 1,9GTI 90. + en 1,6 gti
x 2 stk VW polo 1,3 88.
Post Reply