Senking -Nye fjærer og dempere

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Senking -Nye fjærer og dempere

Post by B1ackBoX »

Har planer om å bytte dempere og fjærer da dem er ganske slitne, og i den sammenhengen også senke bilen ~1 tomme (+evt mulighet for å justere). Har søkt gjennom bla. sidene til IL og mx5parts.
Men når jeg søker gjennom hva som finnes og prøver å se hva jeg trenger, blir jeg ikke noe klokere.

Hva er forskjellen mellom Koilovers og et sett fjærer+dempere?
Anbefalt for litt 'inspirert' kjøring, evt. bane/sportslig kjøring?

Har også tanker om å bytte/sette på nye stag på bilen (vinterprosjekt).
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Begrepet "coilovers" er litt misvisende. Det betyr ikke annet enn at demperen går inni spiralfjæra.
Har selv satt Konidempere m/fjærer på min. Trinnløst justerbart både i høyde og demping. er veldig godt fornøyd.
Jeg kjører på den mykeste dempingen. Da har jeg enda igjenn passelig med "streetcomfort". Har vært på flere langturer, ikke noe problem.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Jeg har Spax RSX "coilovers" som det heter, med justerbar både høyde og demping. Kjører med senking sånn at nedre bærearm ligger vannrett for å ikke ødelegge for mye på hjulgeometrien, og stramma inn 18 av 28 hakk bak, og 20 av 28 hakk foran på dempinga. Kjørte tur/retur Bodø på dette oppsettet, og er VELDIG fornøyd
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Først, hva er viktig for deg?
Hva er målet med det du vil oppnå?

Jeg for min del synes Flyinmiata sitt Stage2 kit er vanskelig å slå basert på hvor morro bilen blir kontra hvor lite alt koster.

Bare ikke kjøp Eibach fjærer, det er seriøst søppel :)

Om du MÅ ha fjærer som er godkjent, så kan du jo kikke på Koni sine kit evt. H&R. Problemet er ofte samme som Eibach, at fjærene blir for myke for det bilen trenger.

Jeg bunna demperne flere ganger og subba på dårlig vei med Eibach.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Med originale fjører og dempere bunna jeg ofte over fartsdumper.
Selv om bilen er betydelig lavere nå, bunner jeg aldri med samme fart over dumpene som før. Nå kjører ikke jeg "aktivt" med bilen. Da hadde det sansynligvis vært lurt å hatt et stivere oppsett.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

enkel regel.. jo lavere du skal, jo stivere MÅ det være for å ikke smelle igjennom hele tida.. det er mer ukomfortabelt å kjøre med litt faste fjærer og dempere som takler det, enn myke lave fjærer som ikke klarer å holde chassis unna bakken i dumpene..
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

Blir gjerne litt aktiv kjøring. :)
Slik understellet er i dag, føles det som om bilen 'hopper' rundt i svinger og i kjørebanen på rette veier. Skal få asfaltkanter/skjøter til før bilen prøver å følge dem istedet for hvor jeg vil den skal gå, også slår bilen nedi selv ved under 30 over mange fartshumper. Ved flere plasser hvor det er fartshumper i 50sonen, slår bilen nedi hvis jeg kjører fortere enn ~35. (Arbeidsbilen med fullt av dritt baki ruller glatt over de fartshumpene i 50+) :roll:

Dette noe å vurdere http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1066

eller er dette et bedre alternativ?
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=36331
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Jeg kjører på FM Stage2 kit.

Kan varmt anbefale det til bruket du vil ha :)

Du vil garantert bli superfornøyd.

Skal mye til før jeg gidder vurdere coilovere nå.
(Og da hadde det isåfall blitt AFCO fra FM, eller Xida fra goodwin.)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Jeg vurderer sterkt FM Stage 2.5
Jeg syntes det virker som en bra løsning.
Da får du med swaybar foran samt spesial-lagede "upper shockmounts" bak som gir deg noe lengre fjæringsvei enn originalt. Les mer på www.flyinmiata.com

Hører veldig mange her og andre steder som snakker varmt om FM-fjærene. De senker ikke så voldsomt mye men de skal være ett bra kompromiss for hverdags og fest.
Og Tokico demperne i settet er justerbare.

Det blir dette jeg skal ha når julegratialet kommer... :D
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

uggla wrote:Jeg vurderer sterkt FM Stage 2.5
Jeg syntes det virker som en bra løsning.
Da får du med swaybar foran samt spesial-lagede "upper shockmounts" bak som gir deg noe lengre fjæringsvei enn originalt. Les mer på www.flyinmiata.com

Hører veldig mange her og andre steder som snakker varmt om FM-fjærene. De senker ikke så voldsomt mye men de skal være ett bra kompromiss for hverdags og fest.
Og Tokico demperne i settet er justerbare.

Det blir dette jeg skal ha når julegratialet kommer... :D
Du har NA så der får du stage 2.5, men trådstarter har vel en 10ae, så da er stage2 det som funker :)
Er vel mer fjæringsvei originalt på NB, så FM har ikke sett noen grunn til å lage toppfester til NB.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Går god for fm eg også, har 2,5 på min na. men fjørene er for høye, man bør kappa, ellers så er det ikke senkesett,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

StianOppistov wrote:Går god for fm eg også, har 2,5 på min na. men fjørene er for høye, man bør kappa, ellers så er det ikke senkesett,,
På min NB så er det imho perfekt høyde.
Litt luft mellom dekk og hjulbue.

De senker helt klart litt, men om man absolutt vil så kan man fjerne en død coil på fjæra f.eks.

Jeg hadde ikke gjort det, for da hadde den blitt nesten like lav som med Eibach med alle problemene det var.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

nope-mx3 wrote:
StianOppistov wrote:Går god for fm eg også, har 2,5 på min na. men fjørene er for høye, man bør kappa, ellers så er det ikke senkesett,,
På min NB så er det imho perfekt høyde.
Litt luft mellom dekk og hjulbue.

De senker helt klart litt, men om man absolutt vil så kan man fjerne en død coil på fjæra f.eks.

Jeg hadde ikke gjort det, for da hadde den blitt nesten like lav som med Eibach med alle problemene det var.

-n
Problemet med eibach er ikke høyden, men at de er som en gummistrikk, man smokker kjerra rett i bumpstops, eg har tatt en ring, og vurdere en halv til en til forran, har til dags dato ikke bunnet fm sine, og kjøre som en mx skal, svært få som holder følge når eg racer over fartshumpene her, de fleste andre oem biler smokker i bumpstops..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

StianOppistov wrote: Problemet med eibach er ikke høyden, men at de er som en gummistrikk, man smokker kjerra rett i bumpstops, eg har tatt en ring, og vurdere en halv til en til forran, har til dags dato ikke bunnet fm sine, og kjøre som en mx skal, svært få som holder følge når eg racer over fartshumpene her, de fleste andre oem biler smokker i bumpstops..
Det er riktig.

Eibach sine er jo 140 fremme og 70-120 bak (mykere en originale til Hard S).
FM sine er 318 fremme og 233 bak (mener jeg å huske).

Men jeg skal bruke bilen hele året, og til mitt bruk da vil jeg gjerne ha den ekstra 1-1.5cm klaring til bakken :)

Synes slike ting kan være viktig å tenke på :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

nope-mx3:

Trådstarter er da B1ackBoX med sin NA?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Post Reply