Jeg har slitt litt med for lavt turtall ved kaldstart og dårlig drag rundt 2-3000omdr. Ved kaldstart har turtallet lagt seg på 900omdr og jeg har måttet ruse motoren for at den ikke skulle kveles.Ellers har den altså vært daff i området 2-3000 omdr, særlig i 1 og 2. gir.
Men jeg har og funnet ut hva som var feilen
P.C.V Valve
Ventilen som sitter på styrbord side av motorens toppdeksel. Jeg fant ut at denne var knekt helt av. For noen år siden så var det en god sprekk i den, og jeg tapet den med sort elektrikertape. Deretter har jeg helt glemt at ventilen var defekt. Etter mine turtallsproblemer, har jeg vurdert alt fra defekt luftmengdemåler til dårlig kontakt i coil. Men hedigvis så husket jeg at denne ventilen hadde en sprekk så jeg sjekket denne før jeg begynte å feilsøke andre steder.
Altså, ventilen var knekt i to og den gamle tapen holdt det så vidt sammen, og jeg kunne høre en betydelig susing fra ventilen av luft som kom ut.
Etter å ha tatt ut de to delene av ventilen, renset de og tapet de godt sammen igjen, var problemet løst og turtallet normalt igjen.
problem solved
Så langt er har det jo gått bra. Nå har jeg mottatt en ny, original pcv-ventil fra mx5-parts med delenummer BP05-13-890.
Det er den ventilen på høyre side på bildet.
Den gamle ventilen er til venstre, og tapet med sort elektrikertape.
Grunnen til at jeg legger ut dette bildet er at de to ventilene er ikke like!!

Den nye, originale mazda-ventilen har en mindre diameter i pluggene. Den sorte o-ringen som sitter i toppdekselet tetter ikke skikkelig rundt den nye ventilen. Når jeg hadde den montert var gassresponsen slapp og turtallet falt i bånn hver gang jeg slapp gassen.
Inn med den gamle, tapet og j****g, men den funker.
Noen som har noen erfaringer her? Enten så må jeg vel finne en ny o-ring, eller finnes det en egen miata pcv-ventil?
en annen ting
Den gamle ventilen er hul innvendig. Den har ingen innmat, og er etter min mening ikke noen ventil. Man kan blåse luft begge veier. (men den funker) Den nye ventilen er en ventil og slipper bare luft fra motoren og ut. Dette er et mysterium
PCV VALVE -- A Critical Component To Ensure That Your Vehicle Will Meet The Emissions Compliance Testing Standards, Its Regular Maintenance Helps Avoid Poor Engine Performance, Rough Idling, And Stalling, Designed To Reduce The Air Pressure Inside The Engine And Redirect It To The Air Intake System, Greatly Contributes In Making Your Engine Fuel-Efficient And Smooth Running