Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hmmm, sitter og leser litt, og det ser jammen ut som om vi som har 90-hesters norsk NA (-97) kan bytte til 1.8 motor lovlig og registrert i vognkortet UTEN AVGIFT !
Jeg har papirer fra Mazda på at bremser og understell for min 1996 90hk er de samme som på 1.8L fra samme år.
Tollvesenets avgiftskalkulator kommer ut med NULL å betale for økning av motorvolum og effekt, pga 100% bruksfradrag for biler som er over 10 år gamle..
Og jeg som begynte å bli nervøs siden jeg må på EU-kontroll. Tror det bare er å kjøre i vei og få oppdatert vognkortet, jeg
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Høres lett ut dette gitt, så da kan eg smokke nedi mazdaspeed motor eg da, siden eg har mazdaspeed bremser.men neida, biltilsynet forlanger papirer på alle swap ifra mazda norge, noe man ikke får, så motor bytte i mazda er da noe man bare glemme å nevne til myndighetene. ingen myndigheter så ser forskjell på 1.6-1,8 uansett..
StianOppistov wrote: biltilsynet forlanger papirer på alle swap ifra mazda norge, noe man ikke får
Ringte veivesenet, de sa at jeg måtte ha dokumentasjon på at bremser og understell var det samme på 1.6 og 1.8 modellene av bilen Det er det jeg har fått, hyggelig service fra Mazda! Men det blir nok vanskelig å få samme papirer fra Mazda Norge hvis det dreier seg om USA-biler osv.
BaktusBror wrote: Men det blir nok vanskelig å få samme papirer fra Mazda Norge hvis det dreier seg om USA-biler osv.
Det er nok ikke mange USA importerte 1997 modeller med 90 hk her i landet uansett.
Nei og alle 1,6 116hk kan montere 1,8 motoren om man følger 15prosent øknaden så er lov, 116 x 1.15 er 133 og 1,8 er vel 131. man kan faktisk trimme enda 2 hk til da,
StianOppistov wrote:
Nei og alle 1,6 116hk kan montere 1,8 motoren om man følger 15prosent øknaden så er lov, 116 x 1.15 er 133 og 1,8 er vel 131. man kan faktisk trimme enda 2 hk til da,
Kan alle øke effekten fra fabrikkstandard med 15% uten å søke om noe?
Visste ikke dette. Jeg kan mao øke effekten i min NB AE fra 140 til 161 uten søknader?
Medlemskontingenten i denne klubben er verdt det mangedobbelte
Må betale avgifter og snakke med biltilsynet da om du skal ha det i vognkortet, også ta en rulletest,, men skal ikke vera noe problem, men hva trim er det du vil bruke da, turbo og supercharger kan du glemme, det er ikke lov uten avgass tester og godkjenningspapirer,alt ekstra utstyr skal noteres i vognkort,, så må bli grenrør eksos osv.. stille tenning, porte topp osv..
Hva gjør man dersom man f.eks. turbokonventerer en NB 1,8. Den må jo inn på EU godkjenning fra tid til annen. Må man endre vognkort og slikt for at det ikke skal bli kluss, evt. demontere turbo og det hele før man leverer inn, eller er hva gjør man?
Jeg er jo lite tilhenger av at staten skal få mer penger av meg dersom jeg forbedrer motor. Staten har fått nok penger av meg allerede.
Hva gjør man dersom man f.eks. turbokonventerer en NB 1,8. Den må jo inn på EU godkjenning fra tid til annen. Må man endre vognkort og slikt for at det ikke skal bli kluss, evt. demontere turbo og det hele før man leverer inn, eller er hva gjør man?
Jeg er jo lite tilhenger av at staten skal få mer penger av meg dersom jeg forbedrer motor. Staten har fått nok penger av meg allerede.
Mange kompressor kit har jo bypass løsninger. slik at man kobler vekk kompressorer før man drar på EU kontroll.
caLitri wrote:Mange kompressor kit har jo bypass løsninger. slik at man kobler vekk kompressorer før man drar på EU kontroll.
Denne brukes jo "kun" på bane uansett
Inglar har vel denne løsningen, og jeg vet han har fått den igjennom EU på denne måten. Men, hvis man skal følge lovens bokstav: er det lov å montere kompressor som kun "bruker på bane" ?
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
caLitri wrote:Mange kompressor kit har jo bypass løsninger. slik at man kobler vekk kompressorer før man drar på EU kontroll.
Denne brukes jo "kun" på bane uansett
Inglar har vel denne løsningen, og jeg vet han har fått den igjennom EU på denne måten. Men, hvis man skal følge lovens bokstav: er det lov å montere kompressor som kun "bruker på bane" ?
Er ikkje lov. alt extra montert skal noteres i vognkort, og hvor mangen er det så kjøre med bypass full åpen.. men eu kontroller har ikke noe med dette å gjøre, så lenge resten er ok så har ikke de noe med slikt å gjøre. har diskutert slikt med flere så driver eu, men skjer det feks en ulykke så kan man få regress. uansett om bypass er åpen eller stengt..
Heter 'PKK" nå da..
PKK har forsåvidt mye med dette å gjøre, Oppistov.
Er ikke motor original, nada godkjent PKK.
Henvisning trafikkstasjon. En annen løsning er bare å ikke ta PKK.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine