Modifisering understell - NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Modifisering understell - NA

Post by Fatboy »

Bilen skal kunne brukes til hverdags, men jeg kan også tenke meg til å ta en autoslalom eller 8 i løpet av sommeren.

Samt gjerne kunne passere EU uten alt for mye pes.

I utgangspunktet har jeg gule koni - regulerbar i 3 høyder og hardhet, men er åpen for absolutt alle forslag.

Stabstag, dempere, foringer...

Felger ser jeg helst forblir 15 tommer.

Hva er praktisk og gode saker?

Image
Image
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

coilovers med fjærer fra f.eks Åkrene fjærfabrikk for å få papirer og godkjenning på det, polyuretanforinger, og Racing Beat stabstag! Mangler bare foringer selv (og bremser da)
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hva med flyinmiata pakke, det inkludere alt man trenger, eg har dette, i mitt søk etter godkjent coilovers så gjorde eg det enkelt,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Hvis du skal i gjennom eu kontroll med senka bil må det strengt talt stå i vognkortet, det betyr at du må ha noe du kan godkjenne.

La oss lage en liste over godkjente (tuv el?) coilover sett og fjører.

FJØRER


164 - 97 er orginalt for de fleste NAer

MERKE HARDHET f/r CA SENKING


-Eibach pro kit 228 137 30mm? (tuv: Tråd om godkjenning )


-H&R 240-270 220-260 40mm? (tuv: Tråd om godkjenning )


-B&G ? ? 35mm? (tuv: Tråd om godkjenning ** en tråd til )


-Flyin miata 318 233 Hvor mye? (ingen tuv godkjenning)


-KONI sport springs ? ? 35mm (tuv: TUV dok. )


-COBRA 30mm og 50mm ? ? 30/50mm (tuv: Link til liste, hvor det står det er tuv godkjent )


For å legge til noe gjerne lag det i samme format
Last edited by Vegard on 16 Sep 2008, 22:05, edited 4 times in total.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Reserverer denne for liste over demper/fjør (coiloverere).

COILOVER SETT som det populært kalles

MERKE HARDHET f/r CA SENKING


-KW variant 1 ? ? 30mm-60mm (tuv: TUV pdf dok. )


-KONI Racing Coilovers ? ? 20mm-40mm (tuv: TUV pdf dok. )


-Cobra evo 1 ? ? 30mm-60mm (tuv: Liste, hvor det står det er TUV godkjent )
Last edited by Vegard on 16 Sep 2008, 22:19, edited 4 times in total.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Denne kan være til dempere kun

DEMPERE

-Koni gule (tråder: Info/disk. )


-Tokico Illumina (tråder: Info/disk. )


-KYB AGX (tråder: Info/disk. )


-BILSTEIN (overhaling: FCM )
Last edited by Vegard on 16 Sep 2008, 22:26, edited 4 times in total.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

STAB STAG


Lager ei liste med str. på diverse stab stag som er å få tak i.

Legg gjerne ut str. på de orginale stagene så vi har et utgangspunkt!


MERKE FORAN BAK

H&R 25mm 18mm

Racing beat tubular 28,575mm

Racing beat solid 23.6mm 15.875mm













For å legge til noe gjerne lag det i samme format (bare siter denne posten og kopier)

-PRODUSENT FJØR HARDHET HVOR MYE SENKER DE? (tuv: SYNLIG TEKST FOR ADDRESE )
Last edited by Vegard on 16 Sep 2008, 22:18, edited 2 times in total.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Jeg har andre tall på Eibach Pro kit:

Eibach fjærene er visstnok 140lbs fremme og 70-120lbs bak (lineære fremme og progressive bak).

Iallefall latterlig dårlige fjærer.
Altfor myke til å senke så mye.

Originalfjærene på Sport er stivere...
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

gode krengningshemmere. foran og bak, nye foringer, justerbare dempere (hardhet er viktigere enn høyde). vettuge hjulvinkler.. og fjærer med minst 300/200lb hardhet.. så er man i mål.. eibach osv er mer pynt enn funksjonelle greier til autoslalom og banebruk.. blir for lave i forhold til hardhet.. fm fjærene har EN eneste ulempe.. og det er at de ikke har tüv. men jeg hadde selv tatt sjansen.. er ti ganger bedre å kjøre med enn feks eibach, spes til sånn bruk..
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

nope-mx5 wrote:Jeg har andre tall på Eibach Pro kit:

Eibach fjærene er visstnok 140lbs fremme og 70-120lbs bak (lineære fremme og progressive bak).

Iallefall latterlig dårlige fjærer.
Altfor myke til å senke så mye.

Originalfjærene på Sport er stivere...
-n
tror de talla er feil, sett 228 tallet mye, men ikke så lavt som 140, det er mykere enn org na fjærer..
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

HF-mx5T wrote:
nope-mx5 wrote:Jeg har andre tall på Eibach Pro kit:

Eibach fjærene er visstnok 140lbs fremme og 70-120lbs bak (lineære fremme og progressive bak).

Iallefall latterlig dårlige fjærer.
Altfor myke til å senke så mye.

Originalfjærene på Sport er stivere...
-n
tror de talla er feil, sett 228 tallet mye, men ikke så lavt som 140, det er mykere enn org na fjærer..
Håper også det er feil, men de var seriøst myke å kjøre på.
Slo nedi flere ganger på vanlig vei.

Med FM har det problemet blitt borte :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Jeg har ikke opplevd å slå nedi.

Jeg kjører på Tokico Illumina på mellom 3 og 5 med H&R stab stag foran og bak. Sammen med Eibach fjører fra 1996 (de skal byttes en gang, men er fornøyd med de)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Vegard wrote:Jeg har ikke opplevd å slå nedi.

Jeg kjører på Tokico Illumina på mellom 3 og 5 med H&R stab stag foran og bak. Sammen med Eibach fjører fra 1996 (de skal byttes en gang, men er fornøyd med de)
Hva du mener med å slå nedi da, med eibach så slår man nedi bumpstops bare man svinger brått, eller om man akselerere og bremser fort så smokker de i bunn,, skulle ikke vert lov å solgt dette, kun brukanes til å ha i reserve ved eu kontroll.. :lol: eg er meget fornøyd med fm sitt, har prøvd masse annet, men kun dette så har funket noenlunde, men har lyst på ett godt coiloverskit med tuv..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

StianOppistov wrote:
Vegard wrote:Jeg har ikke opplevd å slå nedi.

Jeg kjører på Tokico Illumina på mellom 3 og 5 med H&R stab stag foran og bak. Sammen med Eibach fjører fra 1996 (de skal byttes en gang, men er fornøyd med de)
Hva du mener med å slå nedi da, med eibach så slår man nedi bumpstops bare man svinger brått, eller om man akselerere og bremser fort så smokker de i bunn,, skulle ikke vert lov å solgt dette, kun brukanes til å ha i reserve ved eu kontroll.. :lol: eg er meget fornøyd med fm sitt, har prøvd masse annet, men kun dette så har funket noenlunde, men har lyst på ett godt coiloverskit med tuv..
Merka at med slitene orginale dempere så var ikke eibach fjørene noe som helst tess, da var det mye nede på bumpstopene.

Jeg har ikke opplevd etter at jeg fikk nye dempere (som regel på full stivt) at jeg har truffet bumpstops, det har skjedd over dumper i god fart, men ikke merket det under sving/små hull/dumper
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Hvis dere sitter på hardhet på fjører eller har noen jeg burde legge til en av listene (Fjører, coilovere, dempere, stab stag) så skrik ut.
Post Reply