
Oljetrykksbryter på 1997 1,6
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Oljetrykksbryter på 1997 1,6
Hei er det noen så kjenner disse motorene litt godt, for eg kjøpte en slik, den hadde da havarert lagre, den hadde fått montert en stuss til olje til turbo der eg mener det skal stå en oljetrykksbryter, men finner ikke noen oljetrykksbryter, og hvordan kan instrument ha bra signal om denne er vekke, og det burde heller ikke vera bra trykk med de lagrene som stod i denne motoren,, 

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Dette kan være årsaken.. :
http://www.miata.net/garage/opg.html
http://www.miata.net/garage/opg.html
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Ja kanskje, men den har da en bryter så slår på trykket iallefall, eg finner ikke noen bryter på denne 90hks motoren, har tittet langt og lenge,mussa wrote:Dette kan være årsaken.. :
http://www.miata.net/garage/opg.html
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Jepp coolt, men da skjønner eg iallefall ikke hvorfor den gir signal om godt trykk, når eg da er helt sikker på at brytern ikke er der,SweetMX5 wrote:jeg har jo en sånn trykk bryter liggende her da stian, men om den virker det er noe helt annet..
sender den i posten til deg i ettermiddag.
har adressen din enda
fårn gratis siden den egnetlig følger bilen men jeg tenkte bare ikke på den liggende her..


2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Tror ikke signalet er ok med tenning på. Da kunne de like gjerne glemt hele greia med oljetrykksbryter, måler og hele røkla.
Hvis selve bryteren er fjernet, men signal inn til bilen fortsatt er ok ville jeg sjekket om det var noen ledninger rundt dette utaket for tur til turbo som var jordet. Jordet ledning vil jo se det samme som lukket bryter?
Eller er jeg på jordet?
Hvis selve bryteren er fjernet, men signal inn til bilen fortsatt er ok ville jeg sjekket om det var noen ledninger rundt dette utaket for tur til turbo som var jordet. Jordet ledning vil jo se det samme som lukket bryter?
Eller er jeg på jordet?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
- siemens
- 7200 RPM
- Posts: 1657
- Joined: 01 Oct 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 623
- Location: Svelvik
- Status: Offline
dette har vært oppe i en annen tråd her, å der ble konklusjonen at mx5 over 93 (94) hadde ikke olje tryks måler som viste trykket som er reelt.
Denne virket slik at du hadde fullt trykk så lenge bilen gikk,
I denne tråden er det også bilder som viser 2 ledninger som gikk rett på måleren, å rett til tenningen
Denne virket slik at du hadde fullt trykk så lenge bilen gikk,
I denne tråden er det også bilder som viser 2 ledninger som gikk rett på måleren, å rett til tenningen
Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
"In '94, Mazda replaced the gauge with an "idiot gauge" which looks like an oil pressure gauge, but in reality only has two possible needle positions - just like a light but less useful since it gives the false impression of showing a reading. The good news is that it can be replaced with an earlier gauge to give genuine oil pressure readouts."
Det er en oljetrykksbryter med to stillinger. Trykk/ikke trykk.
De gamle hadde oljetrykksensor med variabel stilling.
http://www.madracki.com/miata/images/wiring/97sys.pdf
Side 17, i denne pdf`n viser at utgang 2b går til oljetrykksbryter, 2j er jord og 2k er 15 strøm (såvidt jeg forstår.) Dette er for en 97 modell. Eneste forskjellen på en 97 og 90 er sensor og instrument og samspillet deres.
Det er en oljetrykksbryter med to stillinger. Trykk/ikke trykk.
De gamle hadde oljetrykksensor med variabel stilling.
http://www.madracki.com/miata/images/wiring/97sys.pdf
Side 17, i denne pdf`n viser at utgang 2b går til oljetrykksbryter, 2j er jord og 2k er 15 strøm (såvidt jeg forstår.) Dette er for en 97 modell. Eneste forskjellen på en 97 og 90 er sensor og instrument og samspillet deres.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Jepp skjønner dette, men hvorfor har eg da signal uten noe koblet på, om du tør baktus, kunne du tatt av denne ledningen din og startet for å se hva som skjer i dashen din, kan tenke meg dette er noe kansje vi alle lurer på,,MagnusAntony wrote:"In '94, Mazda replaced the gauge with an "idiot gauge" which looks like an oil pressure gauge, but in reality only has two possible needle positions - just like a light but less useful since it gives the false impression of showing a reading. The good news is that it can be replaced with an earlier gauge to give genuine oil pressure readouts."
Det er en oljetrykksbryter med to stillinger. Trykk/ikke trykk.
De gamle hadde oljetrykksensor med variabel stilling.
http://www.madracki.com/miata/images/wiring/97sys.pdf
Side 17, i denne pdf`n viser at utgang 2b går til oljetrykksbryter, 2j er jord og 2k er 15 strøm (såvidt jeg forstår.) Dette er for en 97 modell. Eneste forskjellen på en 97 og 90 er sensor og instrument og samspillet deres.

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Du har ett signal, fordi: (mine antagelser)
Denne bryteren er styrt på minus-siden. Det vil si, når det blir nok oljetrykk, så slår bryteren inn og jorder kretsen. Da går måleren opp på midten av skalaen, som betyr at du har oljetrykk. Hvis du fjerner bryteren, er alt du trenger å gjøre for å få oljetrykksmåleren til å vise trykk det samme som bryteren. Og den jorder jo kretsen. Da er det bare å sette ledningen som skulle gått til bryteren til jord. Vil jeg tro.
Denne bryteren er styrt på minus-siden. Det vil si, når det blir nok oljetrykk, så slår bryteren inn og jorder kretsen. Da går måleren opp på midten av skalaen, som betyr at du har oljetrykk. Hvis du fjerner bryteren, er alt du trenger å gjøre for å få oljetrykksmåleren til å vise trykk det samme som bryteren. Og den jorder jo kretsen. Da er det bare å sette ledningen som skulle gått til bryteren til jord. Vil jeg tro.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Nå funker vel denne brytern motsatt, at den slipper jord ved oljetrykk, iallefall på biler eg har hatt tidligere, da eg har montert lyspære for å vera sikker, så om det er slik på denne mazdaen også tror eg nok, så da burde det ikke vert signal.MagnusAntony wrote:Du har ett signal, fordi: (mine antagelser)
Denne bryteren er styrt på minus-siden. Det vil si, når det blir nok oljetrykk, så slår bryteren inn og jorder kretsen. Da går måleren opp på midten av skalaen, som betyr at du har oljetrykk. Hvis du fjerner bryteren, er alt du trenger å gjøre for å få oljetrykksmåleren til å vise trykk det samme som bryteren. Og den jorder jo kretsen. Da er det bare å sette ledningen som skulle gått til bryteren til jord. Vil jeg tro.

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.