Svak strøm

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Stig
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 132
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Singapore
Status: Offline

Svak strøm

Post by Stig »

Virker som det er svak strøm på bilen min. Lysene er svake og vinduspusseren går treigt. Ellers funker bilen greit. Lade lampa lyser ikke. Er det dynamoen som er kaputt? eller kan det være batteriet? Noen som har hatt samme problemet?
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

kan være batteri eller dynamo.. sjekk at reima til dynamoen ikke har røket eller er slakk.. (er den slakk vil den ikke lade)..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Stig
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 132
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Singapore
Status: Offline

Post by Stig »

Heldigvis var det batteriet som måtte skiftes, og ikke dynamoen. Nå funker bilen som den skal igjen. :)
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Hva er normalt med strøm på disse bilen, kjøpte meg ett voltmeter som eg satte inn i ene luftekanalen i mittkonsollen, ligger på rett i overkant av 14v synest dette er litt høyt eg...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

14,4 V er vell normalt uansett batteri.
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
Stig
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 132
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Singapore
Status: Offline

Post by Stig »

Stig wrote:Heldigvis var det batteriet som måtte skiftes, og ikke dynamoen. Nå funker bilen som den skal igjen. :)
Trodde jeg! Kjørte en par dager så mista jeg strømmen igjen! :x Dynamoen er vel utslitt, den lader for dårlig. Jeg målte 13 V på tomgang, men når jeg slo på lysa sank det til 11.5 V. Det er vel ikke normalt?
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Må spenningen når motoren går, så mål spenningen når motoren ikke går.
Det skal være forskjell på noen volt.
Stig wrote:
Stig wrote:Heldigvis var det batteriet som måtte skiftes, og ikke dynamoen. Nå funker bilen som den skal igjen. :)
Trodde jeg! Kjørte en par dager så mista jeg strømmen igjen! :x Dynamoen er vel utslitt, den lader for dårlig. Jeg målte 13 V på tomgang, men når jeg slo på lysa sank det til 11.5 V. Det er vel ikke normalt?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Mål på utgangen fra dynamoen. Lavere enn 14,4V = dålige børster.
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

tror nok dynamoen din er dårlig ja, gå på huggeren og kjøp en ny, eller gå å fa tak i en til 2500 hos mazda forhandler... Passer sikkert ifra 323 etter 1990 mod men er ikkje sikker.. er jo samme motorene, skal vist vera den samme på ford fiesta xr2i (er det noen som vet om dette stemmer.) i så fall er det enklere å få tak i ny motor.. :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

på min ble dynamoen byttet ved 125 tusen.. så er kansje på tide den ryker..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Stig
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 132
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Singapore
Status: Offline

Post by Stig »

Jeg måler 12 V på batteriet når motoren ikke går. :?: Jeg ga opp å måle på dynamoen, fikk ikke ut støpselet... makan til kronglete plassering! gruer meg til å skifte den. Har bestilt opp "ny"(godt brukt) dynamo hos en høgger for 500kr. Koster 3800,- for en ny hos mazda forhandleren, og da måtte de bestille fra brussel! Mekonomen skulle ha 3310,-
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
User avatar
Stig
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 132
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Singapore
Status: Offline

Post by Stig »

Pacmania wrote:på min ble dynamoen byttet ved 125 tusen.. så er kansje på tide den ryker..
Sant det. min har godt 195 000, så det er vel ikke så rart det nei.
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

min har gått 170000 og den har så vidt ej vet ikke vert byttet men min lader 14,7 volt på høge turtall og rundt 14,4 ved 4000 omdreininger... dette kan du måle på polene på batteriet...
mest ideelle spenningen på batteriet når bilen ikke går er 12,6v
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

Stig wrote:Har bestilt opp "ny"(godt brukt) dynamo hos en høgger for 500kr. Koster 3800,- for en ny hos mazda forhandleren, og da måtte de bestille fra brussel! Mekonomen skulle ha 3310,-
hmm...flere dyre deler på Mazda'n ser jeg. Trodde Mazda hadde relativt rimelige deler jeg. Coil'en til Mx5'en min var rimelig dyr den også. 5500,-. Måtte bestilles fra Brussel den også. Snakka med ene mekanikkeren der, og de fikk også litt sjokk når de sjekka ut prisen. Klarte å spore opp en i Danmark som kunne skaffe, men som ikke hadde på lager. Pris:1800,-Dkr. Hadde vistnok en del deler også. Kan anbefale å sjekke ut i danmark hvis det er noen som trenger deler. de fleste her vet vel adressen? 8)
http://www.au2fast.dk
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Men Andreas Fast (Au2fast) selger brukte deler. Antar at den coilen var brukt ? Det vil jo si at du vet ikke hvor lenge coilen varer..
En coil fra en 1.8 passer ikke på en 1.6
Det er mulig å måle coilen. Hvis du måler motstanden mellom "par-coilene" så skal motstanden ligge mellom 9000 og 13000 ohm. Hvis du måler over 13000 eller under 9000 ohm, så bør coilen skiftes.

Kjøpte speil i fra au2fast. Er fornøyd med servicen og varene.
Fikk sendt speilene som gave, slik at jeg slapp unna norsk mva.
m1chael wrote:
Stig wrote:Har bestilt opp "ny"(godt brukt) dynamo hos en høgger for 500kr. Koster 3800,- for en ny hos mazda forhandleren, og da måtte de bestille fra brussel! Mekonomen skulle ha 3310,-
hmm...flere dyre deler på Mazda'n ser jeg. Trodde Mazda hadde relativt rimelige deler jeg. Coil'en til Mx5'en min var rimelig dyr den også. 5500,-. Måtte bestilles fra Brussel den også. Snakka med ene mekanikkeren der, og de fikk også litt sjokk når de sjekka ut prisen. Klarte å spore opp en i Danmark som kunne skaffe, men som ikke hadde på lager. Pris:1800,-Dkr. Hadde vistnok en del deler også. Kan anbefale å sjekke ut i danmark hvis det er noen som trenger deler. de fleste her vet vel adressen? 8)
http://www.au2fast.dk
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply