Utveksling 1.6 vs 1.8

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Utveksling 1.6 vs 1.8

Post by BaktusBror »

Jeg lurer på om det er forskjell på utvekslinga på en 1.6 og 1.8 fra 1996? Lurer på om jeg har fått en veldig bra akselerasjon ved å sette 1.8 motor i bilen min. Tror jeg leste noe om forskjellig utveksling på diffen eller noe slikt.. Hadde jo vært gøy om jeg grusa en standard 1.8 på 0-100, med BaktusPower El-Cheapo trim og 1.8L fra skraphandlern?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Er det ikke 4.3:1 på 1,6L og 4.1:1 på 1,8L ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

90 hk NA ( dvs 1600 NA fra 1995 - 1997 + 1600 NB) har samme utveksling i diffen som 1800 MX5 med 5 trinns gearkasse.
Dette betyr at du har samme utveksling som en vanlig 1800 NA eller NB.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... ght=#71140

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Men har 90hk den "store" diffen ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Ja, 90 hk har den "store diffen".
(Alle MX5 og Miata produsert etter 1993 dvs 1994 mod og nyere har den store diffen, men med forskjellig utveksling avhengig om det er en MX5 eller Miata. Se linken ovenfor.)

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Noen 99-00 modeller med torsen har 4.3 i utveksling (samme som 90-93 men med den store diffen). Etter det jeg skjønner gir dette bedre aks men lavere topphastighet samt noe mere "ubrukelig" 1 gir dersom man har turbo/kompressor. Mulig du vet dette fra før, men kan være interresant for andre.

Edit: Må være noe feil i den posten det linket til mht. utveksling? Etter 94 var vel 4.1 som var vanlig. Med unntak av noen modeller i 99-00 som har 4.3 eller er jeg på bærtur? :oops:
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Ja du er litt på bærtur.
Etter 1994 må du skille mellom Miata og MX5.
Alle MX5 med 5 trinns gearkasse hadde 4.1:1.
Miata med 5 trinns gearkasse hadde 4.3:1.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Så min 10th har hvilken utveksling?

Ble noe forvirret her :)

Er vel Torsen på min, mener jeg.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Takker for infoen! Fint å se at jeg har den store diffen.
4.1 betyr lavere toppfart enn 4.3, stemmer det?
Og i Steinars utmerkede opplisting kan det se ut som alle 1.8 NA i Europa har LSD. Hva med 90HK NAen min? Har den LSD eller ikke?
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

ovendt, 4.3 er lavere toppfart enn 4.1 :) Pinjongen og mellomakselen tar 4.1 eller 4.3 omdreininger pr omdreining på kronhjulet/diffen/stikkakslene/hjulene :)
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Post Reply