Utveksling 1.6 vs 1.8
Moderator: Styremedlemmer
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Utveksling 1.6 vs 1.8
Jeg lurer på om det er forskjell på utvekslinga på en 1.6 og 1.8 fra 1996? Lurer på om jeg har fått en veldig bra akselerasjon ved å sette 1.8 motor i bilen min. Tror jeg leste noe om forskjellig utveksling på diffen eller noe slikt.. Hadde jo vært gøy om jeg grusa en standard 1.8 på 0-100, med BaktusPower El-Cheapo trim og 1.8L fra skraphandlern?
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
90 hk NA ( dvs 1600 NA fra 1995 - 1997 + 1600 NB) har samme utveksling i diffen som 1800 MX5 med 5 trinns gearkasse.
Dette betyr at du har samme utveksling som en vanlig 1800 NA eller NB.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... ght=#71140
Steinar
Dette betyr at du har samme utveksling som en vanlig 1800 NA eller NB.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... ght=#71140
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Noen 99-00 modeller med torsen har 4.3 i utveksling (samme som 90-93 men med den store diffen). Etter det jeg skjønner gir dette bedre aks men lavere topphastighet samt noe mere "ubrukelig" 1 gir dersom man har turbo/kompressor. Mulig du vet dette fra før, men kan være interresant for andre.
Edit: Må være noe feil i den posten det linket til mht. utveksling? Etter 94 var vel 4.1 som var vanlig. Med unntak av noen modeller i 99-00 som har 4.3 eller er jeg på bærtur?
Edit: Må være noe feil i den posten det linket til mht. utveksling? Etter 94 var vel 4.1 som var vanlig. Med unntak av noen modeller i 99-00 som har 4.3 eller er jeg på bærtur?

92 1,6 NA sort m/tan interiør
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
ovendt, 4.3 er lavere toppfart enn 4.1
Pinjongen og mellomakselen tar 4.1 eller 4.3 omdreininger pr omdreining på kronhjulet/diffen/stikkakslene/hjulene 


1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson