Ekkel og irriterende lyd

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Status: Offline

Ekkel og irriterende lyd

Post by Slurfi »

Har to uønskede lyder i MX-5'en min, en er en bagatell, den andre forhåpentligvis ikke så veldig alvorlig.

Den første først.. denne er en bagatell, men litt irriterende likevel. Hver gang jeg legger høyre albue ned mens jeg kjører oppå midkonsoll/oppbevaringsboksgreiene får jeg en plystrelyd, er tydeligvis luft inni toppen på denne.. noe jeg kan gjøre for å slippe dette?

Den andre lyden er fra motoren. En konstant lyd, selv når bilen står i ro på tomgang, en slags slire/pipe lyd. Har hatt motoren oppe og hørt, tror den kommer fra viftereima eller en annen reim neddi der. Kan dette stemme, og isåfall, hva koster denne ny, burde en mazdaforhandler ha denne inne eller må den spesialbestilles til mx-5, og til slutt, er dette noe jeg enkelt kan bytte med hjelp fra en litt mer bilkyndig person enn meg?
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Re: Ekkel og irriterende lyd

Post by Vidar »

Vifte/servo-reim får du kjøpt hos bla mekonomen.

Å skifte reim er mye enklere enn å sette i sammen et ikeamøbel.
Kan bare være litt dårlig plass. Lønner seg å ta av det røret som går i fra luftmengdemåleren til innsuget.
Slurfi wrote:Har to uønskede lyder i MX-5'en min, en er en bagatell, den andre forhåpentligvis ikke så veldig alvorlig.

Den første først.. denne er en bagatell, men litt irriterende likevel. Hver gang jeg legger høyre albue ned mens jeg kjører oppå midkonsoll/oppbevaringsboksgreiene får jeg en plystrelyd, er tydeligvis luft inni toppen på denne.. noe jeg kan gjøre for å slippe dette?

Den andre lyden er fra motoren. En konstant lyd, selv når bilen står i ro på tomgang, en slags slire/pipe lyd. Har hatt motoren oppe og hørt, tror den kommer fra viftereima eller en annen reim neddi der. Kan dette stemme, og isåfall, hva koster denne ny, burde en mazdaforhandler ha denne inne eller må den spesialbestilles til mx-5, og til slutt, er dette noe jeg enkelt kan bytte med hjelp fra en litt mer bilkyndig person enn meg?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Stig
1000 RPM
1000 RPM

Re: Ekkel og irriterende lyd

Post by Stig »

Slurfi wrote:
Den andre lyden er fra motoren. En konstant lyd, selv når bilen står i ro på tomgang, en slags slire/pipe lyd. Har hatt motoren oppe og hørt, tror den kommer fra viftereima eller en annen reim neddi der.
Prøv med silikonspray.
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM

Post by Pacmania »

eneste du skal passe på når du bytter servo/dynamo reim er at du ikke strammer dem for mye.. heller bedre å stramme for lite enn for mye. Er endel lager i de løpehjula som vil lage lyd hvis du ødelegger dem.. ingen stor fare å stramme dem litt lite..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
Daniel
2000 RPM
2000 RPM

Post by Daniel »

hmmmm... ka de ikke bli dårlig lading hvis man strammer for lite???...slik at den blir stående å slure på reima???? eller er det bullshit??
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

For slakk reim kan føre til sluring som igjen fører til dårligere lading av batteriet, og i værste fall kan du tømme batteriet. Men slike tilfeller har jeg ikke opplevd mange ganger, og det var på noen gamle slitne biler som burde vært på hogger'n.
t_huseby ---> Redrider
Post Reply