Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Som man ser så er det en god del overflaterust på understell og drivverk til Leopold.
Jeg er litt usikker på hvor grundig jeg skal gå til verk for å fjerne dette.
Mange deler skal skiftes ut, så da er jo saken grei, men hva med resten ?
Noen gode tips omkring rust-børsting, sliping, kjemikalier etc. ?
Jeg har tilgang til trykkluft.
Vurderer å demontere mest mulig for å fjerne rust.
Men er usikker på hva slags verktøy som egner seg best og om det eventuellt er noen "mirakuløse" kjemikalier som egner seg.
Synspunkter og tips mottas med takk
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Hvis du søker på youtube etter Wheeler Dealers (tror det er riktig skrevet) episoden der de fikser en mx-5 ser du han bruke en tyntflytende væske som reagerer med rusten og danner en hard svart overflate. Husker pokker ikke hva dette heter i farta, men det funker som pokker på rust.
Last edited by inglar on 24 Oct 2008, 08:19, edited 2 times in total.
inglar wrote:Hvis du søker på youtube etter Wheeler Dealers (tror det er riktig skrevet) ette repisoden der de fikser en mx-5 ser du har bruke en tyntflytende væske som reagerer med rusten og danner en hard svart overflate. Husker pokker ikke hva dette heter i farta, men det funker som pokker på rust.
Pelle wrote:Jeg hadde nede alt av understell på min for 2 år siden. Sandblåste alt og fikk det pulverlakkert. Lekkert
Det frister veldig
Plukka den helt ned, sandblåst/syreduppa ting, og fått det pulverlakkert.
-n
Hva slags syre blir brukt? Planer om å overhale/bytte/oppgradere understellet iløpet av vinteren, og da er bærearmer også greit å få rustfrie og helt iorden.
Tenkte at hvis syrebad er et godt instrument i å få bort siste rest av rust, så skal jeg lage meg et og la rusta på delene få gjennomgå
Pelle wrote:Jeg hadde nede alt av understell på min for 2 år siden. Sandblåste alt og fikk det pulverlakkert. Lekkert
Det frister veldig
-n
Hva slags syre blir brukt? Planer om å overhale/bytte/oppgradere understellet iløpet av vinteren, og da er bærearmer også greit å få rustfrie og helt iorden.
Tenkte at hvis syrebad er et godt instrument i å få bort siste rest av rust, så skal jeg lage meg et og la rusta på delene få gjennomgå
Veit ikke hvordan syre det er, men fikk syrevaska motorblokka mi i sommer. Er et pulver du blander med vann (f.eks i ei tønne/oljefat), så legger du det du skal ha fjerna rusta fra oppi et par dager. Kan prøve å finne ut hvor han fyren kjøper pulveret...
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Det frister veldig
-n
Takker for mengder med tips
Tror nok at sandblåsing er beste løsningen for mange deler.
Vil gjerne ha tips om noen som både sandblåser og lakkerer i Oslo-området.
Syremetoden er jo interressant den også, men er litt skeptisk.
(Hvis det bare er å ploppe delene i ei bøtte, hvorfor finnes det sandblåsere da?)
Hvor gjør man av syra etterpå ?
Brunox er en "safe" metode på ting man ikke får demontert.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Det frister veldig
-n
Takker for mengder med tips
Tror nok at sandblåsing er beste løsningen for mange deler.
Vil gjerne ha tips om noen som både sandblåser og lakkerer i Oslo-området.
Syremetoden er jo interressant den også, men er litt skeptisk.
(Hvis det bare er å ploppe delene i ei bøtte, hvorfor finnes det sandblåsere da?)
Hvor gjør man av syra etterpå ?
Brunox er en "safe" metode på ting man ikke får demontert.
Erik
Det finnes sandblåsere pga det er kanskje en moderne sak med syrevask,, man kan jo faktisk syrevaske ett helt chassi, finner sikkert mer info på youtube, acid clean eller noe slikt, acid rust remover eller noe slikt, eg ville brukt syre om man hadde det tilgjengeligt, den renner inn over alt, sandblås er noe dritt om man har lager osv,,
Så hopper du over en del av dine "rather old fashioned ways to restore a car".
Det er dette som gjelder nå, drop innom bs-teknikk sine hjemmesider og lær noe nytt.
Så får du en halleluja-opplevelse, som kan gjøre både Rudolf og Leopold til leketøy for noen generasjoner til..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
StianOppistov wrote:... man kan jo faktisk syrevaske ett helt chassi,
De trofaste seerne av American Hotrod har sikkert fått med seg at Boyd Coddington ofte valgte syrebad på hele karosseri... De brukte noen ganger syrebad og noen ganger sandblåsing..
Jeg har fulgt noen av prosjektene på cuoresportivo (alfaromeo-forumet) De gutta bruker sandblåse. Sånn som denne herlige Giulia 72-modellen Har lyst på Alfa. Det er en lokal alfaklubb i ditt nabolag, Erik; Rodeløkka Jekkeklubb. Kan jo høre med de om det er noen som har noen gode kontakter på sandblåsing.