Kompresjonsmåling

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Kompresjonsmåling

Post by Rudolf »

Kompresjonsmåling
.... er smart.

I går var det MX5-klubbmøte utenfor verkstedet mitt :)
2re kom for å få noen speil og mojo ville gjerne sjekke helsetilstanden på Miataen sin.

Image

Begge dro fornøyd med litt deler og lysere til sinns ...

Bilen til mojo viste seg å være frisk som en 19åring pleier å være 8)
Legg merke til at coilen er koblet fra (pluggen i bakgrunnen).
(bildet er tatt uten trykk i måleinstrumentet)

Image

Kompresjonen viste 13 Bar jamt på alle fire sylindere !
Det er meget bra og viser at ventiler, toppakning og stempler er i orden.
Fint å vite, og testen tar bare noen minutter.

Testeren koster kr. 189,- på Biltema.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

spørsmål : hvordan fester du måleren nede i plugg hølet?
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Hmm. Høres bra ut.

Har du en ledig time denne uka? :D
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

SweetMX5 wrote:spørsmål : hvordan fester du måleren nede i plugg hølet?
Den bare vris på plass med slangen.
Har en O-ring som tetter fint.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

kan gjerne få teste på min og om du vil rudolf :)
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hmmmm....

For å være helt ærlig ....
og det skal man jo være,
så låner jeg kompresjonsmåleren av en annen på verkstedet.

Hvis jeg skal starte legepraksis med den måleren (til kr. 189,-),
så får jeg vel vurdere å kjøpe en selv.
:roll:

Får se hva jeg gjør neste gang jeg går amok på Biltema :)

Erik

P.S. Jeg tenker spesiellt på de som har problemer med bilen, da er dette en enkel og billig test.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

Jeg skal kjøpe meg en slik selv, greit å ha, og den er jo ikke dyr heller..

Men, et par spm..

Hvordan gjøres dette.. Nå står motoren min, tom for kjøleveske, og derfor ikke så smart å starte antar jeg :P Noen måte å teste komp. på uten å ha motoren i gang?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

tror vel du bare tar av coilen, altså kontakten til den sliik at du ikke får start. så tørner du bare startern et par ganger.
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

Det er egentlig veldig bra jobbet av meg selv, ettersom jeg rett før leste "legg merke til at coilen er tatt av (ledningen i bakgrunnen"...

hehe..

Men, motoren trenger da heller ikke å være varm altså :) Da skal jeg vel klare dette en av dagene håper jeg, så lenge det ikke blir mye tull når jeg har tatt ut hele dash´n og koblet av ledninger osv osv...
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

SweetMX5 wrote:tror vel du bare tar av coilen, altså kontakten til den sliik at du ikke får start. så tørner du bare startern et par ganger.
Ser ikke vitsen med å ta av kontakten heller igrunn eg, tenner dårlig uten plugger uansett, ta bare av kabler eller legg de vekk, ellers så har eg litt dårlig erfaring med biltema sin, den kilte seg for meg engang og slange måtte skjæres av, så eg måtte operere i flere minutter før eg fikk slått nedpå ett rør med hammer så eg fikk den opp igjen,

Og gasspjeldet må stå helt åpent, så man får luft inn så man kan komprimere.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

TraCkinG wrote:Jeg skal kjøpe meg en slik selv, greit å ha, og den er jo ikke dyr heller..

Men, et par spm..

Hvordan gjøres dette.. Nå står motoren min, tom for kjøleveske, og derfor ikke så smart å starte antar jeg :P Noen måte å teste komp. på uten å ha motoren i gang?
Motoren skal IKKE startes, den skal bare kjøres på starteren.

- Skru ut alle tennplugger og la de være ute under hele testen.
- Koble fra coilen med kontakten bak på motoren.
- Skru fast slangen til kompresjonstesteren i plugghull 1 og monter viserinstrumentet.
- Kjør starteren seks til åtte ganger mens gasspedalen holdes nede og se at viseren stadig viser høyere verdi intill den stabiliserer seg.
(viserinstrumentet "husker" høyeste verdi)
- Gjennta for de andre sylinderene.

Målingene skal "helst" være mest mulig lik for alle sylinderene.
Hos mojo var det 13 Bar +- 0.5 Bar.
Det er veldig bra.
Service Manual sier minimum 9.5 Bar og maks avvik på +- 2 Bar.

Målingen vil avsløre feil med toppakning, ventiler og stempler/stempelringer.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

StianOppistov wrote: Ser ikke vitsen med å ta av kontakten heller igrunn eg, tenner dårlig uten plugger uansett, .
Da er det fare for å brenne coilen.
TraCkinG wrote: Men, motoren trenger da heller ikke å være varm altså :) Da skal jeg vel klare dette en av dagene håper jeg, så lenge det ikke blir mye tull når jeg har tatt ut hele dash´n og koblet av ledninger osv osv...
Hvis motoren er kald og ikke har gått på en stund (slik det var da jeg testet Leopold) så vil du få lavere målinger.
Motoren har "tørket ut" og tetter dårligere (tror jeg :roll: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Nei vil tro det er liten fare for å brenne coilen, coilene brennes lettest ved å la tenningen stå på, mens motor står, men dette gjalt helst biler med stift,, men om dere gidder så er det jo like greit, men eg har aldri gjort det, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Som man kan se på bildet, var det en kald, våt og mørk ettermiddag oppe på Grorud at denne målingen fant sted.
Når man har en motor som har gått 256 tusen kilometer så blir man til tider noe paranoid i forhold til

- "om den lyden var der tidligere"
- "om gasspådraget har blitt litt slappere enn før"
- "om motoren vibrerer mer enn tidligere" etc,....

Hadde jeg tidligere visst at en kompresjonstest var så enkel å utføre hadde jeg sluppet å bekymre meg for toppakninger, ventiler og stempler.

Takk for hjelpen Dr. Erik

:wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

mojo-91 wrote:Som man kan se på bildet, var det en kald, våt og mørk ettermiddag oppe på Grorud at denne målingen fant sted.
Når man har en motor som har gått 256 tusen kilometer så blir man til tider noe paranoid i forhold til

- "om den lyden var der tidligere"
- "om gasspådraget har blitt litt slappere enn før"
- "om motoren vibrerer mer enn tidligere" etc,....

Hadde jeg tidligere visst at en kompresjonstest var så enkel å utføre hadde jeg sluppet å bekymre meg for toppakninger, ventiler og stempler.

Takk for hjelpen Dr. Erik

:wink:
Jepp er greit å sjekke dette innimellom, koster som sagt lite, må selv teste pga eg mangler komprisjon, da på en motor så er gått 50km siden nyoverhalt, men på gamle motorer så er det ofte oljeforbruk man merker slitasjen på først..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply