TraCkinG wrote:Jeg skal kjøpe meg en slik selv, greit å ha, og den er jo ikke dyr heller..
Men, et par spm..
Hvordan gjøres dette.. Nå står motoren min, tom for kjøleveske, og derfor ikke så smart å starte antar jeg

Noen måte å teste komp. på uten å ha motoren i gang?
Motoren skal IKKE startes, den skal bare kjøres på starteren.
- Skru ut alle tennplugger og la de være ute under hele testen.
- Koble fra coilen med kontakten bak på motoren.
- Skru fast slangen til kompresjonstesteren i plugghull 1 og monter viserinstrumentet.
- Kjør starteren seks til åtte ganger mens gasspedalen holdes nede og se at viseren stadig viser høyere verdi intill den stabiliserer seg.
(viserinstrumentet "husker" høyeste verdi)
- Gjennta for de andre sylinderene.
Målingene skal "helst" være mest mulig lik for alle sylinderene.
Hos mojo var det 13 Bar +- 0.5 Bar.
Det er veldig bra.
Service Manual sier minimum 9.5 Bar og maks avvik på +- 2 Bar.
Målingen vil avsløre feil med toppakning, ventiler og stempler/stempelringer.
Erik
MX-5 1990,
Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005,
Chili
Fiat 2300 S Coupe,
Ghia
Vignale Samantha 1969,
Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975,
Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982,
Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE,
Leopold
X Miata 1995 R-package