12V i motorrom?
Moderator: Styremedlemmer
12V i motorrom?
Noen som vet om det er en god 12V tilførsel noen plass i motorrommet, eller må jeg trekke kabel fra bagasjen? Kan jeg ta spenning rett fra dynamoen? Leter etter et sted å hente spenning til lyktene når jeg bygger reléer..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Tenker du kun styrestrøm til relèer så er det vel greit å hente strøm fra en av kretsene til hovedlysene...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
"Blue Plug" er til sånnt (rett bak venstre lykt).
Den er sikret på samme kursen som vindusviskermotoren.
Skal du trekke strøm til hovedlys el.l. bør du ha en egen krets (med egen sikring).

Erik
Den er sikret på samme kursen som vindusviskermotoren.
Skal du trekke strøm til hovedlys el.l. bør du ha en egen krets (med egen sikring).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg var raskestPelle wrote:Vi posta visst samtidig Erik

Hvis du henter strøm til hovedlysene fra den kursen, så tror jeg lysene vil dimme i takt med vindusviskerene.
Den er bare sikret med 10A (hvis jeg ikke husker feil).
Styrestrøm derimot, er den grei til.
Mange her på forumet klager på dårlig lys.
Da er det viktig å vite tversnittet på kabel og spenningsfall hvis man "fikser" selv.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
og vist du belaster dinne med nokke meir enn styrestrømmer så kan du fort brenne kontaktsetta i tenningslåsen din!
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
hehe, tror nok 10A blir i minste laget gitt
4 pærer blir 65W*4=260W, og da får vi I=P/U=21,67A... så optimalt sett skulle jeg vel hatt en krets med 25A...
Men kan jeg hente spenning rett fra dynamoen hvis jeg lager sikring? Eller er det for mye rippel der?

Men kan jeg hente spenning rett fra dynamoen hvis jeg lager sikring? Eller er det for mye rippel der?
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
joda, men om jeg tar fra eksisterende supply derfra er halve poenget med relé borte.. tenkte jeg skulle unngå spenningstapet som er mellom batteri og sikringsboks
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
vist du har nokke serlig spenningstap der så bør du bytte hovedkablen mellom batteri å sikringsboks før det tar fyr!!
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg går ut ifra at bilen din allerede har hovedlys ?TurboLag wrote:hehe, tror nok 10A blir i minste laget gitt4 pærer blir 65W*4=260W, og da får vi I=P/U=21,67A... så optimalt sett skulle jeg vel hatt en krets med 25A...
Men kan jeg hente spenning rett fra dynamoen hvis jeg lager sikring? Eller er det for mye rippel der?
Da ville jeg brukt den kursen.
Hvis du ikke skal doble da

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Enig med Stian her.
Sikringsboksen i motorrommet har 12v med 80/100A sikring.
Er nok det beste stedet å hente strøm fra, selv om det kanskje innebærer litt kabelstrekking.
Bare husk å monter sikring (på kabelen du trekker), etc som stemmer overens med det du skal koble til, ellers kan det raskt bli varmt
100A er gaaanske mye strøm
-n
Sikringsboksen i motorrommet har 12v med 80/100A sikring.
Er nok det beste stedet å hente strøm fra, selv om det kanskje innebærer litt kabelstrekking.
Bare husk å monter sikring (på kabelen du trekker), etc som stemmer overens med det du skal koble til, ellers kan det raskt bli varmt

100A er gaaanske mye strøm

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll