12V i motorrom?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

12V i motorrom?

Post by TurboLag »

Noen som vet om det er en god 12V tilførsel noen plass i motorrommet, eller må jeg trekke kabel fra bagasjen? Kan jeg ta spenning rett fra dynamoen? Leter etter et sted å hente spenning til lyktene når jeg bygger reléer..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Tenker du kun styrestrøm til relèer så er det vel greit å hente strøm fra en av kretsene til hovedlysene...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

"Blue Plug" er til sånnt (rett bak venstre lykt).
Den er sikret på samme kursen som vindusviskermotoren.
Skal du trekke strøm til hovedlys el.l. bør du ha en egen krets (med egen sikring).

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Du har jo den berømte blå kontakten på venstre (babord) side i motorrommet. Den får strøm når tenningen slås på. Jeg tok strøm derfra til kjørelysene.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Vi posta visst samtidig Erik
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Pelle wrote:Vi posta visst samtidig Erik
Jeg var raskest :)

Hvis du henter strøm til hovedlysene fra den kursen, så tror jeg lysene vil dimme i takt med vindusviskerene.
Den er bare sikret med 10A (hvis jeg ikke husker feil).
Styrestrøm derimot, er den grei til.

Mange her på forumet klager på dårlig lys.
Da er det viktig å vite tversnittet på kabel og spenningsfall hvis man "fikser" selv.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

og vist du belaster dinne med nokke meir enn styrestrømmer så kan du fort brenne kontaktsetta i tenningslåsen din!
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

hehe, tror nok 10A blir i minste laget gitt :P 4 pærer blir 65W*4=260W, og da får vi I=P/U=21,67A... så optimalt sett skulle jeg vel hatt en krets med 25A...
Men kan jeg hente spenning rett fra dynamoen hvis jeg lager sikring? Eller er det for mye rippel der?
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

er det ikke noe spenningsregulator eller noe på mxen?

ellers kan du vel ta fra undersiden av sikringsboksen, skal være noen ledige pinner der og ta fra da. hadde hvertfall det på min NA :D
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

joda, men om jeg tar fra eksisterende supply derfra er halve poenget med relé borte.. tenkte jeg skulle unngå spenningstapet som er mellom batteri og sikringsboks
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

er det så markant spenningstap da? er vel ikke snakk om mer enn noen hundre milivolt?
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

vist du har nokke serlig spenningstap der så bør du bytte hovedkablen mellom batteri å sikringsboks før det tar fyr!!
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

TurboLag wrote:hehe, tror nok 10A blir i minste laget gitt :P 4 pærer blir 65W*4=260W, og da får vi I=P/U=21,67A... så optimalt sett skulle jeg vel hatt en krets med 25A...
Men kan jeg hente spenning rett fra dynamoen hvis jeg lager sikring? Eller er det for mye rippel der?
Jeg går ut ifra at bilen din allerede har hovedlys ?
Da ville jeg brukt den kursen.
Hvis du ikke skal doble da :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Strømuttak,

Nr 1 sikringsboks,
Nr 2 dynamo
Nr 3 starter
Nr 4 kontakten så er blå så passer helt til å bruke til tenningspistol og lignende,,

Eg ville brukt sikringsboksen, pga da ville eg kunne gjemt ledningene mer,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Enig med Stian her.
Sikringsboksen i motorrommet har 12v med 80/100A sikring.

Er nok det beste stedet å hente strøm fra, selv om det kanskje innebærer litt kabelstrekking.
Bare husk å monter sikring (på kabelen du trekker), etc som stemmer overens med det du skal koble til, ellers kan det raskt bli varmt :)
100A er gaaanske mye strøm :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply