
Ytelsesøkninger som blir eu-godkjent
Moderator: Styremedlemmer
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Å gå fra 0,70 på mila til 0,73-0,74 er jo ganske stor forskjell bare pga noen lykter. En forskjell som bilfabrikanter i dag gjør ganske store "mods" for å oppnå på sine eco-modeller.biXen wrote:Med andre ord, like mye forskjell i bensinforbruk som når du slipper gassen fem sekund raskere inn mot alle veikryssene
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
JR Cai hjelper, jeg har montert dette på Steffens bil (den som Stian Oppistov har nå) og det var merkbar forskjell i gassrespons, og litt tøffere lyd.
NA går 190km/t på autobahn med lyktene oppe og 200km/t med lyktene nede. Dette er speedeometermålinger, ikke gps.
Har sjekket på mange NA'er (3 eller 4 biler)
Den nye varebilen min har ikke vippelykter, men greide 200 km/t likevel.
Godt nyttår!

NA går 190km/t på autobahn med lyktene oppe og 200km/t med lyktene nede. Dette er speedeometermålinger, ikke gps.
Har sjekket på mange NA'er (3 eller 4 biler)
Den nye varebilen min har ikke vippelykter, men greide 200 km/t likevel.

Godt nyttår!
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
60 mil med lyktene oppe, tanking og pissepause, 40 mil med lyktene nede. 14 dager senere samme strekning i retur, men med de 60 første mila med lyktene nede deretter oppe.biXen wrote:Jeg tror de var noe sånn som kjør omtrent samme mengde med og uten vippelyktene oppe.Hauk wrote:Ok. Hvordan tror du målemetodene mine er/var?biXen wrote:Det er sant, og det sier seg selv at det gjør forskjell, jeg latterliggjør bare de lettvinte målemetodene dine
Er åpen for forslag til mindre "lettvinte og latterlige målemetoder".
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Er ikke nødvendigvis så lett å måle noe bedre heller, så du trenger ikke være lei deg
Jeg bare sa at det er så vanskelig å si noe nøyaktig, merker jo selv stor forskjell alt etter hvor tung jeg er på pedalen, og det kan variere mer enn jeg tror.
Men det spørs jo hvor dette var da. 60 mil på autobahn er noe enklere enn 60 mil i bygdenorge, hvor det varierer på trafikkforhold, dagsform osv.

Men det spørs jo hvor dette var da. 60 mil på autobahn er noe enklere enn 60 mil i bygdenorge, hvor det varierer på trafikkforhold, dagsform osv.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Ok... her:biXen wrote:Er ikke nødvendigvis så lett å måle noe bedre heller, så du trenger ikke være lei degJeg bare sa at det er så vanskelig å si noe nøyaktig, merker jo selv stor forskjell alt etter hvor tung jeg er på pedalen, og det kan variere mer enn jeg tror.

Det var 2 x 100 mil utelukkende langs E6en nordover.biXen wrote:Men det spørs jo hvor dette var da. 60 mil på autobahn er noe enklere enn 60 mil i bygdenorge, hvor det varierer på trafikkforhold, dagsform osv.
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Men tilbake til tema.
Hvilke følgende ytelsesøkninger går gjennom eu-kontrollen:
Luftfilter som f.eks racing beat high-flow intake
Eksos
Grenrør
Hvilke følgende ytelsesøkninger går gjennom eu-kontrollen:
Luftfilter som f.eks racing beat high-flow intake
Eksos
Grenrør
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Så lenge eksos ikke bråker, og filteret ikke er bygd slikt at det pøser på bensin så er dette godkjent. noen luftfilter kit som feks jr cold air intake, de må man snu på lmm og da kan den om fjøren er svak gi for meget bensin, om i såfall, så er det å opne å stramme fjøra.magenuss wrote:Men tilbake til tema.
Hvilke følgende ytelsesøkninger går gjennom eu-kontrollen:
Luftfilter som f.eks racing beat high-flow intake
Eksos
Grenrør
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.