Ytelseøkninger på 1.6 NA. Med dyno...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Ytelseøkninger på 1.6 NA. Med dyno...

Post by Vegard »

Særlig mange hester har vi ikke, men er jo morsomt uansett...

vrooom vrooom

Image
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Meget interesant, slik eg ser det så er katta mest effektfull, er det derfor min gamle 1,6 gikk så bra da, den hadde igrunn alt dette pluss litt til.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

StianOppistov wrote:Meget interesant, slik eg ser det så er katta mest effektfull, er det derfor min gamle 1,6 gikk så bra da, den hadde igrunn alt dette pluss litt til.
Hvis du leser artikkelen så var det en uorginal kat. som også var "clogged" (tett)

Så en frisk org. kat ville nok vært midt i mellom et sted.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Fant en slik artikkel til, som var litt hyggligere. Mulig bilen i første artikkelen ikke var helt frisk?

Image

Image

Image

Grenrør gjorde virkelig en stor forskjell.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Det du kjenner virkelig på assdynoen er felgvekt...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Vidar wrote:Det du kjenner virkelig på assdynoen er felgvekt...
Det gjør du neppe:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=128586
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

arildh wrote:
Vidar wrote:Det du kjenner virkelig på assdynoen er felgvekt...
Det gjør du neppe:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=128586
Påstandene i tråden på miata.net stemmer nok ang akselerasjon, men som noen påpeker i tråden har ufjæret vekt likevel betydning for KJØREEGENSKAPENE, og felgvekt er derfor langt fra UVESENTLIG, bare så det er sagt allerede nå.. men...

Likevel har "myten" om akselerasjon ofte blitt tatt med i disse diskusjonene om felgvekt, og som Vidar sier, assdynonen til mange (meg selv inkludert) har fortalt oss at når vi slenger på vinterdekkene med de gamle originale ultralette 14" felgene, har vi merket forbedring i akselerasjon. Grunnen til dette har ikke med selve felgvekten å gjøre, men faktumet er at hvis en har originale dekk 185/60-14 og bytter til f.eks. 205/45-16 som er en vanlig combo, har en i realiteten også økt rulleomkretsen med 4,18 cm. Det blir som mange forstår som å legge inn et tyngre gir, og med en 1,6 liter sitt dreiemoment får dette selvsagt følger for akselerasjon.. Dette er ikke tatt hensyn til i diskusjonen på miata.net.

Videre må en også huske på at å gå fra 185 bredde til 205 bredde øker rulleMOTSTANDEN. Kombinasjonen av disse 2 parameterene gjør at mange merker bedre akselerasjon når de går tilbake til de originale 14" felgene med 185/60 dekk.. og slik oppstår myten om felgvekt.. :)
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg regnet med at rompa til Vidar var kalibrert for akselerasjon ja...

Dekktype, bredde og ET har minst like mye å si å si på kjøreegenskaper som vekt på felg.
Post Reply