vrooom vrooom
Ytelseøkninger på 1.6 NA. Med dyno...
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Status: Offline
- Vegard
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 0
- Status: Offline
Hvis du leser artikkelen så var det en uorginal kat. som også var "clogged" (tett)StianOppistov wrote:Meget interesant, slik eg ser det så er katta mest effektfull, er det derfor min gamle 1,6 gikk så bra da, den hadde igrunn alt dette pluss litt til.
Så en frisk org. kat ville nok vært midt i mellom et sted.
Det gjør du neppe:Vidar wrote:Det du kjenner virkelig på assdynoen er felgvekt...
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=128586
Påstandene i tråden på miata.net stemmer nok ang akselerasjon, men som noen påpeker i tråden har ufjæret vekt likevel betydning for KJØREEGENSKAPENE, og felgvekt er derfor langt fra UVESENTLIG, bare så det er sagt allerede nå.. men...arildh wrote:Det gjør du neppe:Vidar wrote:Det du kjenner virkelig på assdynoen er felgvekt...
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=128586
Likevel har "myten" om akselerasjon ofte blitt tatt med i disse diskusjonene om felgvekt, og som Vidar sier, assdynonen til mange (meg selv inkludert) har fortalt oss at når vi slenger på vinterdekkene med de gamle originale ultralette 14" felgene, har vi merket forbedring i akselerasjon. Grunnen til dette har ikke med selve felgvekten å gjøre, men faktumet er at hvis en har originale dekk 185/60-14 og bytter til f.eks. 205/45-16 som er en vanlig combo, har en i realiteten også økt rulleomkretsen med 4,18 cm. Det blir som mange forstår som å legge inn et tyngre gir, og med en 1,6 liter sitt dreiemoment får dette selvsagt følger for akselerasjon.. Dette er ikke tatt hensyn til i diskusjonen på miata.net.
Videre må en også huske på at å gå fra 185 bredde til 205 bredde øker rulleMOTSTANDEN. Kombinasjonen av disse 2 parameterene gjør at mange merker bedre akselerasjon når de går tilbake til de originale 14" felgene med 185/60 dekk.. og slik oppstår myten om felgvekt..

1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2