Justering av ventiler
Moderator: Styremedlemmer
Justering av ventiler
En kompis sa til meg at man bør helst bytte toppakning når man skal justere ventiler,er det nødvendig??
Jeg bytta den for ca 3 år siden.
Og med andre ord..
Dette må gjøres snarest før mere går til h..... med motoren...
jeg trenger hjelp og all info jeg kan få ang justeringa...
????????????!!!!!HJELP!!!!!!???????????????
Jeg bytta den for ca 3 år siden.
Og med andre ord..
Dette må gjøres snarest før mere går til h..... med motoren...
jeg trenger hjelp og all info jeg kan få ang justeringa...
????????????!!!!!HJELP!!!!!!???????????????
98 1.6 NB
Katarina
Katarina
tror først du skal prøve å bekrefte at du har mekaniske og ikke hydrauliske løftere. hydrauliske ventilløftere trenger ikke justering, men kan renses (ta dem ut og ha dem i diesel ei lita stund)
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Status: Offline
Ja hydrauliske kan renses, men holder ikke å legge de i diesel, de må demonteres også, alle nb skal ha mekaniske så eg har lest meg til, kanskje 1,6 nb har hydrauliske siden den motoren er basert på na motoren, må ikke av med toppen, men anbefalles å bytte toppdekselpakningen,, om du har mekaniske så kan ikke de justeres, men må shimses, dette er ikke fullt så lett for oss så ikke har allt av uttstyr man trenger.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
Hvis noen kan si meg hva slags ventil-greier jeg har så hadde det vært fint så jeg kan få det bekreftet det jeg har hørt noen andre mener....
1998 1,6 nb mk2 har jeg for å være spesifikk.
Calitri:
oljebytte.....ups....
men jeg klarte ikke å la være å bytte bremselykta i går....ble ganske blenda,det ble fint!!!
Fikk stasja opp med de andre småtinga inni også!Så det ble ikke bare vasking på bilen min i går...
Calitri:
oljebytte.....ups....

men jeg klarte ikke å la være å bytte bremselykta i går....ble ganske blenda,det ble fint!!!
Fikk stasja opp med de andre småtinga inni også!Så det ble ikke bare vasking på bilen min i går...
98 1.6 NB
Katarina
Katarina
- Miatapowers
- 7200 RPM
Hmm er da første man tenker på når det kakler, hvor ofte bytter du olje.kavuta wrote:Hvis noen kan si meg hva slags ventil-greier jeg har så hadde det vært fint så jeg kan få det bekreftet det jeg har hørt noen andre mener....
Calitri:oljebytte.....ups....
mazda b6 og bp motorer må ha intervall på rundt 10000km, da begynner de å si ifra.
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
Er faktisk flink til å bytte olje og filter rundt da så tror ikke det skal ha så stor betydning...?!?StianOppistov wrote:Hmm er da første man tenker på når det kakler, hvor ofte bytter du olje.kavuta wrote:Hvis noen kan si meg hva slags ventil-greier jeg har så hadde det vært fint så jeg kan få det bekreftet det jeg har hørt noen andre mener....
mazda b6 og bp motorer må ha intervall på rundt 10000km, da begynner de å si ifra.
98 1.6 NB
Katarina
Katarina
- Miatapowers
- 7200 RPM
hva type olje da. spiller mye inn dette også.kavuta wrote:Er faktisk flink til å bytte olje og filter rundt da så tror ikke det skal ha så stor betydning...?!?StianOppistov wrote:Hmm er da første man tenker på når det kakler, hvor ofte bytter du olje.kavuta wrote:Hvis noen kan si meg hva slags ventil-greier jeg har så hadde det vært fint så jeg kan få det bekreftet det jeg har hørt noen andre mener....
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
Som vi sa når vi byttet eksos deg. så har type olje utrolig mye og si på disse bilene. siden ventil tikkingen kom rett etter oljeskift er det helt naturlig at dette også vil løse problemet. prøv det før du begynner og fikse ventiler for tusenvis av kronasjerkavuta wrote:Hvis noen kan si meg hva slags ventil-greier jeg har så hadde det vært fint så jeg kan få det bekreftet det jeg har hørt noen andre mener....
Calitri:
oljebytte.....ups....

Da vet jo du akkurat hvordan tinga skal monteres da

har alt som trengs i bilen nå. så da er det bare å finne en dag som passer.
1999 10th Anniversary 3162/7500
nå er 98-modeller litt sånn midt mellom alt sammen da. USA hadde jo ikke '98-modeller, og de solgte heller ikke 1.6L etter 1993..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
jeg vet at bilen min er akkurat i det skiftet hvor mk2.5 kom og mx5'en gikk fra na til nb...så gudene vet...
ang type olje osv så skrev jeg en del om dette i denne tråden:
viewtopic.php?t=9507
Men uansett så skal jeg få fikset dette først!
Men for å peke litt tilbake på det OM man må justere at man da skal bytte toppakning også og om det er haudralisk el ikke???????????????
viewtopic.php?t=9507
Men for å peke litt tilbake på det OM man må justere at man da skal bytte toppakning også og om det er haudralisk el ikke???????????????
98 1.6 NB
Katarina
Katarina
- Miatapowers
- 7200 RPM
Nå skrev eg lengre oppe at man ikke må bytte topppakning, men bør bytte toppdekselpakningene, men om dine tikketi tikk, kom etter ett oljebytte, så bytt tilbake til det du kjørte med før det begynte å tikketi tikk,,kavuta wrote:jeg vet at bilen min er akkurat i det skiftet hvor mk2.5 kom og mx5'en gikk fra na til nb...så gudene vet...
viewtopic.php?t=9507
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
Nå skrev eg lengre oppe at man ikke må bytte topppakning, men bør bytte toppdekselpakningene, men om dine tikketi tikk, kom etter ett oljebytte, så bytt tilbake til det du kjørte med før det begynte å tikketi tikk,,[/quote]
Ok.Sorry fikk ikke med meg det.
Men takk!
Skal som sagt i allefall bytte tilbake til den gamle.
Men et lite spørsmål til..
Kan hele dette komme av at bilen har blitt kjørt tom for olje da typen mener at det??
Ok.Sorry fikk ikke med meg det.
Men takk!
Skal som sagt i allefall bytte tilbake til den gamle.
Men et lite spørsmål til..
Kan hele dette komme av at bilen har blitt kjørt tom for olje da typen mener at det??
98 1.6 NB
Katarina
Katarina
- Miatapowers
- 7200 RPM
Er det muligt, er man ikke glad i bilen, om bilen din er kjørt tom for olje så er ventiltikk noe man ikke trenger å tenke på, men rådebank, om den er sterkere ved rundt 2500-3000rpm ved lett rusing så er det nok dette så er problemet,
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 670
Medlem av "GOBOKEN" du også ellerStianOppistov wrote:
Nå skrev eg lengre oppe at man ikke må bytte topppakning, men bør bytte toppdekselpakningene, men om dine tikketi tikk, kom etter ett oljebytte, så bytt tilbake til det du kjørte med før det begynte å tikketi tikk,,

-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++