fuel rail og bensin distribuering

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Status: Offline

fuel rail og bensin distribuering

Post by SweetMX5 »

sitter og leser om de europeiske NBene som bruker en single feed fuel rail med innpå ene siden og ut mellom inj. 3 og 4..

fant en tråd på miataturbo om en modding av sin egen org fuelrail til å bli dual feed, med å borre inn en nippel på ene siden ( les nærmere : http://www.miataturbo.net/forum/t10993/ )

Image

er dette noe som er verdt å gjøre tror dere? jeg bekymrer meg veldig for denne motoren jeg har nå da jeg tok knekken på den andre.. har spurt på det forumet om kjølevann omplassering for å gi bedre kjøling til sylinder 4 fordi den får generelt dårlig kjøling i forhold til de andre 3 syl.

men for å få jevn fordeling av bensin til alle dysene, ville dere anbefalt og bygge en dualfeed rail? evnetuelt kjøpe en dual feed.

har walbro 255 pumpe, så jeg tror den skal kunne klare å holde samme trykk uansett, dersom det skulle vise seg at trykket vil falle en del da jeg får to inlets i forhold til det tidligere ene.

Harald?
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Jeg ville ikke rørt den.
For ikke lenge siden var det en på miata.net som målte EGT i alle runnerene på en 1.8 og fant at 4 runnern faktisk gikk rikest av alle.
Med andre ord er dette med at man må tune ut i fra hvordan 4. cyl har det overdrevet fordi alle "ekspertene" trekker konkulusjoner ut i fra hvordan fuelrailen ser ut i stedet for faktiske testresultat.
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM

Post by SweetMX5 »

ok nei det er jo derofr jeg spør først hehehe :)

ok men jeg får søke litt på m.net og se om jeg finner han som målte det.
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Post by Harald »

ombygging av kjølesystemet er relativt omfattende, men en utrolig bra mod.. som faktisk tilbakestiller kjølesystemet slik motoringeniørene designet det i sin tid.

under montering av 323 motoren i mx5, har de i praksis ødelagt det fullt fungerende kjølesystemet motoren ble designet med, og laget tidenes harrymekk løsning ved å ta ut hoveddelen av kjølevannet i feil ende av toppen.Posisjon hvor termostat osv sitter på mx5, er bare blokket med en frostplugg på 323, og termostaten har eget spor, i baksiden av toppen, selv på mx5... :roll:
Mistenker at de har spart noen kr per bil ved å lage et simplere kjølesystem enn det motorern ble designet for.

det funker tilfredstillende til orginal effekt, men det er veldig lite å gå på før kjøling blir et tema..

laget min egen løsning på dette.. hvorfor ikke fler gjør dette vil jeg ikke spekulere i..

hmm tror jeg snart har prøvd de fleste ting på mx som har med kjølesystem mods å gjøre :D
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM

Post by SweetMX5 »

da jeg spurte om dette på miata.net fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke hadde noen temp problemer eller noe annet som gjorde at bilen ikke virket som den skulle var ikke denne modden nødvendig, men hvis jeg ville så kunne jeg....
Post Reply