KW, KONI, COBRA - "coilover" kit. Erfaringer?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

KW, KONI, COBRA - "coilover" kit. Erfaringer?

Post by Vegard »

Heisann godtfolk.

Jeg sitter å ser litt etter et sett med coilovere som er TUV godkjente (Norge... ARRRRGH) og lurer dermed på om noen har erfaring med coilover sett til NA som det finnes TUV godkjenning til?

Grunn til at jeg vurderer å bytte er at jeg synes eibach fjørene er i mykeste laget, og jeg vil ha justerbar høyde.



Jeg spurte IL om de hadde fjør hardheten (spring rates) på KONI og KW da de selger de men det hadde de ikke, men han (Ingo) sa han ville valgt KW sine coilovere.
We have both systems in stock, i myself would choose the KW inox system, you
will never have a problem to adjust it because of no rost and the system runs
not so strong like the Koni.
KW v1 bruker orginale top mounts
Koni bruker orginale top mounts
Cobra veit jeg ikke enda
- KW variant 1 30mm-60mm (tuv: TUV pdf dok. )


- KONI Racing Coilovers 20mm-40mm (tuv: TUV pdf dok. )


- Cobra evo 1 30mm-60mm (tuv: Liste, hvor det står det er TUV godkjent )
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Spax RSX har også fått TÜV-godkjenning. Bruker originale topmounts. Har dem på min og er knallfornøyd :D Hvis du ønsker det kan du sikkert få prøvd dem, bare si fra litt på forhånd :)
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

KW Variant 1 er vel egentlig rimelig kjipe coilovere.

Litt merkelig, siden man faktisk får Variant 3 (som er knall) til Mx-3 og ikke Mx-5....
Småsært :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: KW, KONI, COBRA - "coilover" kit. Erfaringer?

Post by HansT »

Vegard wrote: KW v1 bruker orginale top mounts
Koni bruker orginale top mounts
Cobra veit jeg ikke enda
Jeg har justerbare Gule Koni som jeg installerte for sikkert 5 år siden, og jeg mener å huske at jeg måtte borre ut litt på top mounts for å få det til å passe. Det fulgte instruksjon med på hvordan og hvor mye som skulle borres.... men kanskje Koni har laget nye som passer enda bedre?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Er ganske vanlig det. Må også dette på Tokico, der må man gjøre hullet i toppen til en O, orginalt er det jo en D. Tror de har samme fortsatt ja. Og Koni'ene har vel litt tykkere shaft en orginalt også.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

nope-mx5 wrote:KW Variant 1 er vel egentlig rimelig kjipe coilovere.

Litt merkelig, siden man faktisk får Variant 3 (som er knall) til Mx-3 og ikke Mx-5....
Småsært :)

-n
Slik eg har forstått det så er kw variant 1 for de som ikke har snøring på justering, og kommer ferdig justert ifra benk, variant 2 for de som vet hva de holder på med å kan justere, variant 3 for de meget avanserte disse har vel externe gassbeholdere osv,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

StianOppistov wrote:
nope-mx5 wrote:KW Variant 1 er vel egentlig rimelig kjipe coilovere.

Litt merkelig, siden man faktisk får Variant 3 (som er knall) til Mx-3 og ikke Mx-5....
Småsært :)

-n
Slik eg har forstått det så er kw variant 1 for de som ikke har snøring på justering, og kommer ferdig justert ifra benk, variant 2 for de som vet hva de holder på med å kan justere, variant 3 for de meget avanserte disse har vel externe gassbeholdere osv,,
Enig i det Nope, mx-3... Hvem kjører liksom det... hehe. Tror de hadde hatt et større marked i allefall til mx-5.

Er en i USA som hadde v3 på sin, han har nå helt custom KW coilovere... Matt Andrews sin miata jeg tenker på:
RobiSpec KW custom triple-adjustable race shocks w/remote canisters
Mazda USA
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Vegard wrote:
StianOppistov wrote:
nope-mx5 wrote:KW Variant 1 er vel egentlig rimelig kjipe coilovere.

Litt merkelig, siden man faktisk får Variant 3 (som er knall) til Mx-3 og ikke Mx-5....
Småsært :)

-n
Slik eg har forstått det så er kw variant 1 for de som ikke har snøring på justering, og kommer ferdig justert ifra benk, variant 2 for de som vet hva de holder på med å kan justere, variant 3 for de meget avanserte disse har vel externe gassbeholdere osv,,
Enig i det Nope, mx-3... Hvem kjører liksom det... hehe. Tror de hadde hatt et større marked i allefall til mx-5.

Er en i USA som hadde v3 på sin, han har nå helt custom KW coilovere... Matt Andrews sin miata jeg tenker på:
RobiSpec KW custom triple-adjustable race shocks w/remote canisters
Mazda USA
Tja, jeg kjørte nå Mx-3 fra 99 til 2008 :) (ble lite brukt siste 1-1.5 åra pga. jobb men).

KW V3 fikk man til Mx-3 pga. en danske som bruker Mx-3 til løpskjøring der nede, som spesialbestilte de. Man får derfor ikke tuv godkjenning på de.

Skulle gjerne hatt V3 til Mx5 forsåvidt.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Var vel derfor jeg skreiv hvem kjører mx-3 ja :)

Kjenner igjen navnet fra mazda ogn sin side.

Angående topmounts, som flere av disse kitene ikke blir levert med, så er dp6061 sine et mulig valg (venter på svar, er usikker om de versjonen han har hittils passer). Skal rapportere tilbake når jeg finner ut om det går eller ei.

www.dp6061.com

Image

Image
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Får håpe den unbrakoen er festet godt, ellers så ser eg for meg ett sant helvette å få det av senere,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

TUV godkjente...

Post by Vegard »

Sånn for ordens skyld kan jeg oppdatere med spring rates på KW v1.

Dette svaret fikk jeg.
KW v1 wrote:The spring rates are:

FA: 70N/mm
RA: 60N/mm

Those are lineare race springs.
Altså 7kg foran og 6kg bak. Lineære fjører.

Har enda ikke fått svar fra Koni eller Cobra.

Turbolag? har du rates'ene på Spax'ene du har?

Begynner å tenke mere og mere på å hoppe over TUV godkjente oppsett, men uansett greit å ha mest mulig info.
Post Reply