Noen som har fått 1.6-1.8 swap godkjent i norge?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Noen som har fått 1.6-1.8 swap godkjent i norge?

Post by Kolbotn »

Som topic sier så er jeg intressert i å høre om det er noen som har fått godkjent na 1.6 til 1.8 swap her i norge, og hva som evt. må byttes for å få det til.
caLitri
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 504
Joined: 05 Oct 2007, 22:56
Location: Lillestrøm
Status: Offline

Post by caLitri »

vet ikke om noen har godkjent det. men bytter du motor, drivverk og bremser så burde det vel ikke være umulig.

Eventuelt så driter du i hele godkjenninga siden INGEN ser forskjellen på motorene...
1999 10th Anniversary 3162/7500
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Men er ikke dette mye jobb for lite nytte?

Akselerasjonsmålinger og ytelsesmålinger viser en relativt liten forskjell på motorene. 1,6 115hk vs. 1,8 131hk.

Det har vel litt med økt vekt og lavere utveksling å gjøre og.
Det er vel 1.8 diff og 1.8 bremser som er mest interessant.

BaktusBror har bytta men det var en 96' med 90 hk og bedre bremser/diff i utgangspunktet.

Når det er sagt så er vel 1.8 et bedre utgangspunkt for "seriøs" trimming (turbo/kompressor 200hk+) har jeg skjønt.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

nå kommer da effekten helt an på hvilken årsmodell 1.8 man går for. kjøper man en '99-00-motor får man ca 140 hk, og et fjell mer moment..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
S.F
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 279
Joined: 01 Jan 2009, 02:22
Location: Ålgård
Status: Offline

Post by S.F »

personlig synes jeg orginal 99modell 1.8 virker kjedeligere enn 1.6 '91 men det har vel mest med vekta å gjøre.. selve draget er jo bedre i 1.8 saken
mmmmmm...
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Jeg har hatt 99-00 1,8 med 140 og har nå 91 1,6 115.

Savner virkelig draget i 140 hesteren :roll:
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Har de nødvendige papirene liggende, men har ikke tatt turen til Vegvesnet enda. Lettere å få godkjent på 90-hesterne, siden bremser, chassis og hjuloppheng er likt med 1.8. 115-hesterne (ihvertfall Miata) har mindre bremser.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Er i dialog med biltilsynet på min prosjektbil angående bytte fra 1.6 til 1.8.
Har ikke fått tvert nei, men heller ikke ja.

Fremgangsmåten har jeg fått, tenkte jeg skulle legge ut alt etter hvert i tråden på prosjektbilen.

Men pga av ny jobb i april i fjor med mer ansvar og mindre fritid, et x-antall vrakoppbygniger tar det på tida, med andre egne prosjekt.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
Post Reply