Rotrex supercharger kit fra 949racing.com

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Rotrex supercharger kit fra 949racing.com

Post by arildh »

Jeg ser Emilio @ 949racing.com skal begynne å selge kompressorkit basert på sentrifugalkompressor fra Rotrex.
Jeg tror dette blir bra. Tar liten plass, lett å sette på IC, utprøvd mekanisme og overlegen effektivitet med girsystemet som gearer kompressoren optimalt på alle (motor) turtall.
Blir ikke levert før til sommeren men håper noen tester dette i stedet for steinalder roots oppsett.

Image
Image
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

kompis har slikt i elisen sin nå.. gleder meg til å se hvordan det fungerer

Image
civic type R motor med rotrex presse, og lite småfiks ellers..

har trua på det jeg :)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jøss, så den bilen ble faktisk ferdig ja. Cleant og pent. Hadde det vært OEM style på slangene og ikke klovnekoblinger hadde det sett orginalt ut.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Rotrex har vært på markedet til Miata lenge egentlig..
Nå er en Root kompressor ca 5-10 år eldre enn turbo... Så steinalderteknologi er de begge..

Ser ikke ut som du vil få samme moment fra bunn på en Rotrex som en Root/Lysholm


Rotrex grafer...

Lavt trykk på lavt turtall...

Image


Dyno graf :

Image


Root dyno :

Image

Lysholm dyno :

Image

Rotrex i Miata :

Image
Last edited by Vidar on 23 Feb 2009, 07:42, edited 1 time in total.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvor fant disse grafene for Rotrex kompressor på Miata ?
Jeg har ikke sett noe RotRex kit før nå, men jeg har ikke fulgt med så mye på kompressorer.
VF-engineering har/hadde kit med Vortech sentrifugalkompressorer men de har vært direkte drevet av reima og har da bakdelen med at kompressordelen kun jobber med best effektivitet et kort stykke i registeret. For effekten sin del blir dette oftest på toppen.
Denne Rotrexsaken har løst dette ved å kunne regulere utvekslingen internt. Dvs den skifter til x antall størrelser på reimhjulet oppover i registeret.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

http://papdoc.blogspot.com/2007/03/rotr ... miata.html

Tror jeg fikk lagt inn en ekstra R i Rotexene mine, så det ble Rotrex :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

stilig! noen formening om hva no slikt vil koste, kontra turbo og "vanlige" pressekit?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Ser ikke ut til at de selger det kitet lenger. miatadynamics.com

Men det var jo et beskjedent effektuttak i det tilfellet. Det fra 949racing kommer i flere utgaver. helt opp til 250, men denne C30-74 kompressoren leverer luft til over 300.
Hva gjelder dreiemoment er det kjekt å ha det hvor det trengs, og det er ikke nødvendigvis i campingvogn registeret.
Jeg tror dette kan være et godt alternativ til MP62. Lysholm settet lover jo mye men man kan vel telle antall installasjoner uten å ta av seg sokkene.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

lysholm er og noe av det minst diskrete man kan kjøre rundt med :D
jeg vet, etter en periode med skrukompressormata golf :P
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Fant denne tråden..

http://westfieldmiata.com/viewtopic.php?p=1220

Og denne grafen :

Image

Og måtte lage meg en sammelingingsgraf ettersom Lysholmen og Rotrexn hadde tilnærmet lik toppeffekt.
moment stipla, Hk hel linje.. Lysholm(Lys brun) Rotrex (blå)
Image
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Her var det mye area under the curve ja. Men er den å få tak i lenger ? Ser at BEGI kun selger en brukt en.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

arildh wrote:Her var det mye area under the curve ja. Men er den å få tak i lenger ? Ser at BEGI kun selger en brukt en.
Vanskelig å få tak i Kit ja.. Er vel ett firma til som lager kit med lysholm.

Skal se om jeg finner en root som gir ca 240hk, så kan jeg legge den inn i regnearket å få ut en kurve til.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Fant to root dynoer på 216 og 288hk (fra trackdog). Tok ett snitt av disse to dynoene å la inn i grafen..
Blir ikke så dårlig til å være i fra steinalderen :)
Da ble det slik...
(turtalls omr er fra 2500 til 6500rpm, step på 500rpm)
Image[/img]
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Er det ikke lettere å kjøpe en fattigmannsT2560 turbo i stedet.
Passerer lysholm på 3200 rpm på både dreiemoment og hester :)
Denne bilen har forresten orginal innmat.
Image
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Noen liker mora, noen liker dattra..

Med et tilsvarende kompressor oppsett må du nok opp i en plass mellom 3.5k og 4k for å få samme moment..

Noen liker kicket turboen gir, jeg liker bunndraget til kompressorn..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply