Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg ser Emilio @ 949racing.com skal begynne å selge kompressorkit basert på sentrifugalkompressor fra Rotrex.
Jeg tror dette blir bra. Tar liten plass, lett å sette på IC, utprøvd mekanisme og overlegen effektivitet med girsystemet som gearer kompressoren optimalt på alle (motor) turtall.
Blir ikke levert før til sommeren men håper noen tester dette i stedet for steinalder roots oppsett.
Rotrex har vært på markedet til Miata lenge egentlig..
Nå er en Root kompressor ca 5-10 år eldre enn turbo... Så steinalderteknologi er de begge..
Ser ikke ut som du vil få samme moment fra bunn på en Rotrex som en Root/Lysholm
Rotrex grafer...
Lavt trykk på lavt turtall...
Dyno graf :
Root dyno :
Lysholm dyno :
Rotrex i Miata :
Last edited by Vidar on 23 Feb 2009, 07:42, edited 1 time in total.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Hvor fant disse grafene for Rotrex kompressor på Miata ?
Jeg har ikke sett noe RotRex kit før nå, men jeg har ikke fulgt med så mye på kompressorer.
VF-engineering har/hadde kit med Vortech sentrifugalkompressorer men de har vært direkte drevet av reima og har da bakdelen med at kompressordelen kun jobber med best effektivitet et kort stykke i registeret. For effekten sin del blir dette oftest på toppen.
Denne Rotrexsaken har løst dette ved å kunne regulere utvekslingen internt. Dvs den skifter til x antall størrelser på reimhjulet oppover i registeret.
Tror jeg fikk lagt inn en ekstra R i Rotexene mine, så det ble Rotrex
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Ser ikke ut til at de selger det kitet lenger. miatadynamics.com
Men det var jo et beskjedent effektuttak i det tilfellet. Det fra 949racing kommer i flere utgaver. helt opp til 250, men denne C30-74 kompressoren leverer luft til over 300.
Hva gjelder dreiemoment er det kjekt å ha det hvor det trengs, og det er ikke nødvendigvis i campingvogn registeret.
Jeg tror dette kan være et godt alternativ til MP62. Lysholm settet lover jo mye men man kan vel telle antall installasjoner uten å ta av seg sokkene.
Og måtte lage meg en sammelingingsgraf ettersom Lysholmen og Rotrexn hadde tilnærmet lik toppeffekt.
moment stipla, Hk hel linje.. Lysholm(Lys brun) Rotrex (blå)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
arildh wrote:Her var det mye area under the curve ja. Men er den å få tak i lenger ? Ser at BEGI kun selger en brukt en.
Vanskelig å få tak i Kit ja.. Er vel ett firma til som lager kit med lysholm.
Skal se om jeg finner en root som gir ca 240hk, så kan jeg legge den inn i regnearket å få ut en kurve til.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Fant to root dynoer på 216 og 288hk (fra trackdog). Tok ett snitt av disse to dynoene å la inn i grafen..
Blir ikke så dårlig til å være i fra steinalderen
Da ble det slik...
(turtalls omr er fra 2500 til 6500rpm, step på 500rpm) [/img]
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Er det ikke lettere å kjøpe en fattigmannsT2560 turbo i stedet.
Passerer lysholm på 3200 rpm på både dreiemoment og hester
Denne bilen har forresten orginal innmat.
Med et tilsvarende kompressor oppsett må du nok opp i en plass mellom 3.5k og 4k for å få samme moment..
Noen liker kicket turboen gir, jeg liker bunndraget til kompressorn..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive