
Honda S2000 - er den et alternativ?
Moderator: Styremedlemmer
Er det nå jeg skal tipse om at det kan lønne seg å dobbeltsjekke skadehistorikken...? 

94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Da jeg kjøpte min MSM i 2007 vurderte jeg også S2000 opp mot det jeg har idag; en 230 hk MSM (Full FM innsug og eksos).
S2000 240hk 1260 kg 0-100: 6,2 sek 400 kNOK
MSM mod 230hk 1140 kg 0-100: ~ 6 sek 270 kNOK
Hvis de hadde kostet det samme hadde jeg muligens valgt en S2000 da gass responsen er bedre og det er kjekkere å ha høy effekt fra en sugemotor og holde bilen original. Men samtidig kan det diskuteres hvem som har den beste effektkurven når kicket på VTEC'en kommer først på 7200 rpm. Tviler på at en orginal S2000 kjører fra bilen min på bane. Utseende er jo også en smakssak, men jeg holder en knapp på MSM. Anyways, det var pris vs. ytelser som avgjorde for meg. For 400 kNOK den gang hadde jeg heller kjøpt en Porsche.
S2000 240hk 1260 kg 0-100: 6,2 sek 400 kNOK
MSM mod 230hk 1140 kg 0-100: ~ 6 sek 270 kNOK
Hvis de hadde kostet det samme hadde jeg muligens valgt en S2000 da gass responsen er bedre og det er kjekkere å ha høy effekt fra en sugemotor og holde bilen original. Men samtidig kan det diskuteres hvem som har den beste effektkurven når kicket på VTEC'en kommer først på 7200 rpm. Tviler på at en orginal S2000 kjører fra bilen min på bane. Utseende er jo også en smakssak, men jeg holder en knapp på MSM. Anyways, det var pris vs. ytelser som avgjorde for meg. For 400 kNOK den gang hadde jeg heller kjøpt en Porsche.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
Når det gjelder avgifter er jo det veldig enkelt å beregne. Det finnes jo utallige kalkulatorer som beregner egangsavgift. Og så lenge man har slagvolum, vekt, ytelse og alder på bilen, er det jo ikke noe pes.
Når det gjelder hvorvidt S2000 er et godt kjøp. Det er vel fortsatt den bilen som har registrert mest hestekrefter pr. liter slagvolum, uten pustehjelp, så motormessig er det krefter nok. Og enda mer om man tuner. Det som er problemet er at kreftene kommer så sent på registeret at man ikke får brukt det når man kjører normalt. Så man MÅ gire ned, om man ønsker å få litt guff på sakene. MX-5, i alle fall med 1,8, er ganske sprek på lave turtall. Min trekker ganske pent på alle gir. 6. girs forbikjøringer er ikke noe problem. Selv om 3. er lang mer morro
Driftssikre er de begge, selv om MX-5'en nok er mindre problemer med. I tester av 9 år gamle MX-5'er var det bare registrert 3 % feil. Noe som er imponerende for en slik bil.
Av utseende så synes jeg MX-5'en ser veldig bra ut uten styling, mens S2000 synes jeg bør styles litt før den blir skikkelig tøff. Den har heller ikke den "English roadster" looken som MX-5'en har, og kommer derfor under kategorien japansk sportsbil, og de kler best litt si front, skjørt og hekk, før de ser tøff nok ut.
Plassmessig er det jo ikke noe store biler noen av delene, men det er noe mer plass i S2000. Så om man er over 180 høy, kan det jo være greit å ha den ekstra plassen. For min del, spiller ikke det noe rolle. Jeg er 174 og har god plass i MX-5'en min.
Både Honda og Mazda lager bra biler. Og av cab's er det nok de to modellene som kommer øverst på lista mi om jeg skulle valgt.
Største minus med S2000 er prisen. Synes ikke de er verdt over 300 000 for en grei brukt en.
Når det gjelder hvorvidt S2000 er et godt kjøp. Det er vel fortsatt den bilen som har registrert mest hestekrefter pr. liter slagvolum, uten pustehjelp, så motormessig er det krefter nok. Og enda mer om man tuner. Det som er problemet er at kreftene kommer så sent på registeret at man ikke får brukt det når man kjører normalt. Så man MÅ gire ned, om man ønsker å få litt guff på sakene. MX-5, i alle fall med 1,8, er ganske sprek på lave turtall. Min trekker ganske pent på alle gir. 6. girs forbikjøringer er ikke noe problem. Selv om 3. er lang mer morro

Driftssikre er de begge, selv om MX-5'en nok er mindre problemer med. I tester av 9 år gamle MX-5'er var det bare registrert 3 % feil. Noe som er imponerende for en slik bil.
Av utseende så synes jeg MX-5'en ser veldig bra ut uten styling, mens S2000 synes jeg bør styles litt før den blir skikkelig tøff. Den har heller ikke den "English roadster" looken som MX-5'en har, og kommer derfor under kategorien japansk sportsbil, og de kler best litt si front, skjørt og hekk, før de ser tøff nok ut.
Plassmessig er det jo ikke noe store biler noen av delene, men det er noe mer plass i S2000. Så om man er over 180 høy, kan det jo være greit å ha den ekstra plassen. For min del, spiller ikke det noe rolle. Jeg er 174 og har god plass i MX-5'en min.
Både Honda og Mazda lager bra biler. Og av cab's er det nok de to modellene som kommer øverst på lista mi om jeg skulle valgt.
Største minus med S2000 er prisen. Synes ikke de er verdt over 300 000 for en grei brukt en.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
-
- 4200 RPM
- Posts: 470
- Joined: 22 May 2008, 22:30
- Medlemsnummer: 718
- Location: Sandefjord
- Status: Offline
I listen av bilmerker(nederst på siden) som dem har sjekket, er ikke Mazda oppført. Ikke rart Honda er listet øverst daKolbotn wrote:http://www.autotrader.co.za/CARS/news/h ... rmaker.jsp

Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
Eller enda mer generelt, den stempelbasserte motoren som har mest krefter pr. slagvolum motor, uten pustehjelp. Det er vel ingen andre som kan skilte med 120 HK pr. liter på en stempelmotor uten pustehjelp.Kolbotn wrote:S2k var den bilen med kraftigste 2liters N/A rekke/v/motoren var det vel han mente...
Wankel er noe helt eget, og kommer i en kategori for seg selv. Man kan f.eks. ikke stille opp med en bil med Wankel motor i en motorsportkonkurranse hvor bilene skal ha mindre enn 1600ccm f.eks. Jeg mener de dobler slagvolumet på Wankel for å kunne gjøre det rettferdig i konkurransevirksomhet.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Å joda. Nissan gjorde det i allerede i 1995 - en bragd som nesten ingen vet om; 123,1 hk per liter:Terondo wrote:Det er vel ingen andre som kan skilte med 120 HK pr. liter på en stempelmotor uten pustehjelp.
Nissan Pulsar JDM VZ-R N1 (N15, Almera her på berget.). Motor: SR16VE N1. 1,6 liter sugemotor på 197 hk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Pulsar
Men så kom JDM S2000 på 247 hk, 2 liter = 123,5 hk pr liter og tok trona tilbake.
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_F20C_engine
(JDM = Japanese Domestic Marked)
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
husk at S2k har 2.2l i de senere modellene. hvis det har noe å si da?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Jeg leste akkurat en bra tråd på miata.net om Keith@FM sin 2.0 stroker BP motor: http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ge=2&pp=25
Den ga ganske skuffende 160 hester men har bra bunndrag.
Her er en sammenligning av denne motoren og en org S2000 med 206 whp (S2000 med blå kurver):

Det er tydlig at det er turtall som gir de 40 ekstra hestene.
Uten VTEC ville Honda motoren vært ganske ubrukelig på gata.
Litt morro at en 2l BP motor med ganske milde endringer gir bedre dreiemomentskurve enn S2000 motoren som har en dedikert kam lobe til formålet.
Om BP motoren skulle ha noe håp om samme effekt måtte den ofre mellomregisteret med noen syke kammer og lagt på 3K rpm til.
Den ga ganske skuffende 160 hester men har bra bunndrag.
Her er en sammenligning av denne motoren og en org S2000 med 206 whp (S2000 med blå kurver):
Det er tydlig at det er turtall som gir de 40 ekstra hestene.
Uten VTEC ville Honda motoren vært ganske ubrukelig på gata.
Litt morro at en 2l BP motor med ganske milde endringer gir bedre dreiemomentskurve enn S2000 motoren som har en dedikert kam lobe til formålet.
Om BP motoren skulle ha noe håp om samme effekt måtte den ofre mellomregisteret med noen syke kammer og lagt på 3K rpm til.
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
koster ikke dette kit'et no sabla mye $?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |