dårlig bunndrag/miss-timing?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Hiver meg på forslaget til Baktusbror: Prøv å skifte pluggledninger.

Annet forslag: Lenge siden bensinfilteret ble skiftet?
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

RonnyG wrote:Hiver meg på forslaget til Baktusbror: Prøv å skifte pluggledninger.

Annet forslag: Lenge siden bensinfilteret ble skiftet?
Pluggledninger (Magnecore) og plugger (NGK) ble skiftet i November. Bensinfilter ble skiftet før Jul, men jeg hadde vært skikkelig sløv, og kjørt 50 000 km på det forrige filteret. Mulig dysene er i ferd med å gå tette?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

mojo-91 wrote:
Men det virker ikke som det dårlige bånndraget mitt har bedret seg :cry:
Da er vi kanskje tilbake til ditt opprinnelige spørsmål: Kan tenninga flytte seg?

Tenninga di kan ha gått bananas hvis du på noen måte har fått vridd på kamføleren. Eller, skrekk og gru, hvis du har fått "crank nose problem", noe som kommer oftest på short-nose motorer, men også på andre..la oss håpe det ikke er det.


Har du målt fortenninga? Binders fra skrivebordet, tenningslampe hos Biltema, oppskrift på www.five-speed.dk ?
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

BaktusBror wrote:
mojo-91 wrote:
Men det virker ikke som det dårlige bånndraget mitt har bedret seg :cry:
Da er vi kanskje tilbake til ditt opprinnelige spørsmål: Kan tenninga flytte seg?

Tenninga di kan ha gått bananas hvis du på noen måte har fått vridd på kamføleren. Eller, skrekk og gru, hvis du har fått "crank nose problem", noe som kommer oftest på short-nose motorer, men også på andre..la oss håpe det ikke er det.


Har du målt fortenninga? Binders fra skrivebordet, tenningslampe hos Biltema, oppskrift på www.five-speed.dk ?
Har ikke vært borti CAS´en og de som var borti veivbolten sist, var Mazda på Ullern bil (registerreimbytte høsten 2003 og momentet ble sist sjekket av mazda høsten 2006) Jeg har kjørt med dette lenge, nå (siden tidlig i høst) så hvis veivtappen var i ferd med å slite seg, så skulle jeg tro at symptomene skulle være betraktelig mer dramatiske enn de jeg har. Reimhjulet vingler ikke, motoren går flott på tomgang, bra kompresjon, ingen ulyder, men trekker ikke skikkelig før 4000omdr. Jeg holder en finger på noe elektronisk. Skal bestille diagnosesjekk hos Mazda. De har tross alt utstyret for slikt.

Jeg har forøvrig lest at O2-sensorer kan bli defekte hvis motoren over lengre tid går på for rik bensinblanding. Jeg har lenge mistenkt bilen for å bruke mye bensin.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

eneste du trenger for å lese av diagnose på den bilen din er en motstand og ei diode...
har ikke noe plugginn greier til dei
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Da har jeg fått testet følgende med motoren. Samtlige tiltak uten positivt resultat (bortsatt fra å konstantere at disse fungerer som de skal :oops: )

-testmontert ny coil
-testmontert ny luftmengdemåler
-testet ny O2-sensor
-målt korrekte verdier av tempsensor (ets)

hmm....hva står igjen da? ..brente ventiler, tette dyser...?
Har fått målt tenningen og det viser seg at den stod på 10grader. (selv om jeg fikk et verksted til å konstantere at tenningen var 14 grader, før jeg sist sommer monterte JR-CAI.) CAS har garantert ikke flyttet på seg i løpet av den tiden.

Vel, nå er ihvertfall tenninga stillt til 16 grader, motoren høres mye bedre ut og ikke minst fungerer bedre. Men noe rusk er det fortsatt med den.




konklusjon Jeg har lært en god del om motoren på denne bilen. Og jeg føler (håper) jeg har elliminert noen mulige årsaksfaktorer.

men nå er det på tide å overlate saken til ekspertene på Ullern Bil :)
Videre oppdatering kommer om et par-tre uker, da Mazda ikke akurat tar drop-in :evil:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Da har jeg hatt bilen til diagnose hos Ullern Bil.

De fikk ut kodene 8,10,1

8 Airflow meter
10 Intake air thermistor in airflow meter

Han som hadde gjort testen sa at han hadde fått feilkode på MAF sensor.
Jeg trodde MAF var Luftmengdemåleren, men Mazda mener at det er noe annet (MAP på mer moderne biler) MAF skal visst sitte på luftinntaksmanifoilen. men jeg sliter litt med å finne info om denne. Det er vel denne som ifølge koden da egentlig heter "Intake Air Thermistor In Airflow Meter" ??

Noen som vet hvor denne sitter?

Jeg har testet ut en annen airflow-meter uten endring. Likevel så har jeg altså feilkode 8 :shock:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Okai. Har lest litt i Rod´s enthusiast Workshop Manual.

Intake air thermistor in airflow meter

Det sier jo seg selv også, da. :oops:
Denne er lokalisert inne i Luftmengdemåleren.

Jeg har som sagt prøvd ut en annen luftmengdemåler, men det kan jo være det er kontakten eller ledningsnettet det er noe i veien med... Eller kanskje den andre luftmengdemåler jeg testet er defekt den også??

men er denne "Intake air thermistor in airflow meter" det samme som MAF?? (Ullern Bil mente jo at MAF satt på inntaksmanifoilen) Rod´s nevner inget om MAF ihvertfall...

Tenker jeg skal ringe dem opp i morgen igjen og be om å få prate med han mekanikern. Jeg tror han forveksler med MAP som på nyere biler sitter på inntaksmanifoilen...og at MAF faktisk står for (Mass Air Flow-sensor)..

:roll:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

MAF er Mass Air Flow sensor, og den er bare på 1.8 liters biler. Den måler luft-masse, dvs hvor mange luftmolekyler som passerer.

Din bil har en VAF - Volume Air Flow sensor, av svingdør-typen. For å finne ut luft-masse, måles volum og temperatur, og regnes sammen til masse i ECU.

Feilkoden er den samme for feil på VAF på 1.6 og MAF på 1.8, sikkert derfor mekanikern roter det til. Hvis du ser i Rods seksjon 5:12 står det forklart om kodene.

Har du hatt regnvann-inntrenging i bilen? ECU ligger bak fotplata til passasjeren, og hvis du har hatt oversvømmelse har konnektoren på ECU muligens blitt våt. Kan ha ført til irring. Ta opp og rens? Se bilder i min prosjekt-tråd for hvordan det ser ut.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

BaktusBror wrote:MAF er Mass Air Flow sensor, og den er bare på 1.8 liters biler. Den måler luft-masse, dvs hvor mange luftmolekyler som passerer.

Din bil har en VAF - Volume Air Flow sensor, av svingdør-typen. For å finne ut luft-masse, måles volum og temperatur, og regnes sammen til masse i ECU.

Feilkoden er den samme for feil på VAF på 1.6 og MAF på 1.8, sikkert derfor mekanikern roter det til. Hvis du ser i Rods seksjon 5:12 står det forklart om kodene.

Har du hatt regnvann-inntrenging i bilen? ECU ligger bak fotplata til passasjeren, og hvis du har hatt oversvømmelse har konnektoren på ECU muligens blitt våt. Kan ha ført til irring. Ta opp og rens? Se bilder i min prosjekt-tråd for hvordan det ser ut.
Takk for tips :)

Jeg ringte til Ullern Bil i morges og de fastholder fortsatt på at bilen min har MAF. Det som står om feilkode 8 og 10 i Rod´s skal jeg sjekke ut. det står jo klart og tydeligt der.

Skal ihvertfall følge rådet ditt og sjekke kontakten på ECU.
Hvis alt ser ut til å være i orden med kontaktene på ECU, så sitter vel problemet et eller annet sted mellom VAF og ECU. Kan jo være Igniteren også (feilkode 1)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Siden jeg har hatt kode 8 og 10, har jeg sprayet WD40 i alle kontakter og sjekket kontakten på ECU. Den så helt fin ut. Lot forøvrig merke til at isolasjonen som lå under metallplaten i fotbrønnen var noe fuktig. Vet ikke hvor mye fukt som trengs på de ecu-kontaktene før det blir trøbbel... (har ikke sprayet på ecu-kontaktene enda)

Har og sprayet wd-40 i igniteren, da jeg har hatt kode 01.

har det seg slik at jeg i dag ikke hadde noen koder i det hele tatt, men bånndraget mitt er det samme...merkelig.

På vei fra fra oslo til asker i kveld lyste plutselig "check engine" lampa i ca 15 sekunder før den sloknet. Dette skjedde bare en gang. Nå har jeg sjekket diagnosen igjen og får kode 17 (oksygen sensor) !!! :shock:
Nei nå gir jeg meg over..
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg kjenner ikke til HVOR LENGE Ecu lagrer feilkoder, men jeg tror den lagrer dem til den blir resatt (spenning av, dvs koble fra batteri).

Da du var på besøk på Grorud og prøve-skiftet diverse deler, så husker jeg at du startet opp bilen din UTEN å ha koblet til luftmengdemåleren.
(Du hadde glemt det .... :wink: ).

Da vil naturlig nok feilkode 8 OG 10 bli lagret i ECU, inntill den blir resatt.
Right ??

Så, hvis jeg var deg, så ville jeg koble, spraye og sjekke meg ferdig.
SÅ ville jeg koblet fra batteriet i noen minutter, SÅ ville jeg lest, evt. feilkode.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

godt poeng, erik.
Jeg koblet jo ut ecu`en i går da jeg skulle se etter irr. Var nok bare et lite minutt, men det kan jo være de lagrede feilkodene fra Grorud da ble slettet.

Men burde ikke mekanikerne på Ullern Bil ha kompetanse nok til å nulle ut evt. lagrede feilkoder før de tar diagnose?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote: Men burde ikke mekanikerne på Ullern Bil ha kompetanse nok til å nulle ut evt. lagrede feilkoder før de tar diagnose?
Jo, det burde de ha.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

vist mekanikern på verkstedet nuller ut feilkoder før han tar diagnose så får han ei heller ut nokke feilkoder før han eventuelt har kjørt bilen...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Post Reply